Ewolucja i rola pojęcia „treść” (ang. content) w społeczeństwie opartym o informację i wiedzę

Autor

  • Jan Trąbka Katedra Informatyki Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie

DOI:

https://doi.org/10.15584/nsawg.2020.4.7

Słowa kluczowe:

zarządzanie treścią, inteligentna treść, model DIKW, Enterprise Content Management (ECM)

Abstrakt

W społeczeństwie informacyjnym oraz gospodarce opartej o wiedzę, jednym z głównych czynników rozwoju jest wykorzystanie elektronicznych form tworzenia i przekazywania informacji. Jednak problemem terminologicznym i zarządczym staje się ilość przetwarzanych informacji oraz ciągle rosnąca różnorodność form jej przekazu. W ciągu ostatnich kilkunastu lat rozważania nauk społeczno-ekonomicznych, ale i inżyniersko-technicznych zyskały nowe słowo klucz – content, w polskiej nomenklaturze tłumaczone najczęściej jako „treść”. Już na stałe w języku ekonomii, zarządzania i informatyki znajdują się pojęcia Content Management, Enterprise Content Manage­ment, Content Marketing czy najmłodsze pojęcia Social Content oraz Content Govenance. Treść jest pojęciem bardzo abstrakcyjnym i wieloznacznym, dlatego wykorzystanie go pomimo popularności budzi wiele niejednoznaczności i kłopotów interpretacyjnych. Pierwszym postawionym w pracy pytaniem badawczym jest, od kiedy i dlaczego pojęcie treści zafunkcjonowało w naszym otoczeniu. W pracy zaprezentowano ewolucje elektronicznych form informacji przetwarzanych w systemach informacyjnych na przestrzeni ostatnich kilkudziesięciu lat. Zaproponowano szeroką definicję zarówno pojęcia „treść”, jak i najnowszej jej odmiany – inte­ligentnej treści. Drugim poruszonym w pracy problemem badawczym są relacje pomiędzy pojęciem treści a klasyczną hierarchią pojęciową, czyli modelem dane – informacje – wiedza – mądrość (DIKW). Pierwszym wnioskiem jest stwierdzenie, że treść jest kategorią obejmującą przetwarza­ne w formie elektronicznej: dane, informacje oraz tę cześć wiedzy, którą możemy sformalizować i zapisać, czyli wiedzę jawną. W drugim wniosku stwierdzono, po analizie funkcji, jakie pełni treść w procesie organizacyjnego tworzenia wiedzy, że jest ona najważniejszym, strategicznym medium zarządzania wiedzą w społeczeństwie opartym o informacje i wiedzę.

Bibliografia

Ackoff, R. (1989). From data to wisdom. Journal of Applied Systems Analysis,16, 3–9.

Adam, A. (2008). Implementing Electronic Document and Record Management Systems. Boca Raton: Auerbach Publications.

AIIM. (2014). What is Enterprise Content Management (ECM)? Pobrane z: http://www. aiim. org/what-is-ecm-enterprise-content-management (2019.05.05).

Baskarada, S., Koronios, A. (2013). Data, Information, Knowledge, Wisdom (DIKW): A Semiotic Theoretical and Empirical Exploration of the Hierarchy and its Quality Dimension. Australasian Journal of Information Systems, 18(1), 5–24. DOI: 10.3127/ ajis.v18i1.748.

Birkenmajer, A., Kocowski, B., Trzynadlowski, J. (1971). Encyklopedia wiedzy o książce. Wrocław, Warszawa, Kraków: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

Boulding, K. (1955). Notes on the information concept. Explorations (Toronto), 6, 103–112.

Braak van de, P. (2001). Prime time for Content Management. e-doc, July/August, 49–53.

Cambridge Dictionary. (2019). Cambridge Dictionary on-line (wyszukiwane fraza – content). Pobrano z: https://dictionary.cambridge.org (2019.08.10).

Casey, M. (2001). Europejska polityka informacyjna. Wyzwania i perspektywy dla administracji. Toruń: Międzynarodowe Centrum Zarządzania Informacją.

Choo, C. W. (2006). The Knowing Organization: How Organisations Use Information to Construct Meaning, Create. Oxford: OUP.

Clark, D. (2014). Rhetorical Challenges and Concerns in Enterprise Content Management. W: J. vom Brocke, A. Simons (red.), Enterprise Content Management in Information Systems Research. Berlin Heidelberg: Springer-Verlag.

Ćwiklicki, M. (2003). Koncepcja zarządzania zasobami informacyjnymi w przedsiębiorstwie. Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Krakowie, 6, 71–86.

Henry, N. (1974). Knowledge Management: A New Concern for Public Administration. Public Administration Review, 34(3), 189–196. DOI: 10.2307/974902.

Mega, C., Wagner, F., Mitschang, B. (2005). From Content Management to Enterprise Content Management. Datenbanksysteme in Business, Technologie und Web, 11. Fachtagung des GI-Fachbereichs "Datenbanken und Informationssysteme" (DBIS), 2–4 März 2005. Karlsruhe. Pobrane z: https://dblp.uni-trier.de/db/conf/btw/btw2005. html. (2019.08.10).

Nonaka, I., Takeuchi, H. (1995). The Knowledge-Creating Company: How Japanese Companies Create the Dynamics of Innovation. New York: Oxford University Press.

Nonaka, I., Takeuchi, H. (2000). Kreowanie wiedzy w organizacji. Jak spółki japońskie dynamizują procesy innowacyjne. Warszawa: Poltext.

Oxford Advanced Learner’s Dictionary. (2019). Oxford Advanced Learner’s Dictionary (wyszukiwane fraza – document). Pobrane z: https://www.oxfordlearnersdictionaries. com/definition/english/document_1?q=document (2019.08.10).

Oxford Advanced Learner’s Dictionary. (2019). Oxford Advanced Learner’s Dictionary on-line (wyszukiwana fraza content). Pobrane z: https://www.oxfordlearnersdictio¬naries.com/definition/english/content1?q=content (2019.08.10).

Piech, K. (2004). Gospodarka oparta na wiedzy jako etap przemian społeczno-gospodarczych krajów transformacji systemowej. W: A. Skowronek-Mielczarek, J. Nowakowski (red.), Gospodarka, przedsiębiorstwo i konsument a wyzwania europejskie (s. 180–186). Warszawa: SGH.

Polanyi, M. (1966). The Tacit Dimension. Chicago: The Univesity of Chicago Press.

Rockley, A., Cooper, C. (2012). Managing Enterprise Content. A Unified Content Strategy. Second Edition. Berkeley: New Riders.

Rowley, J. (2007). The wisdom hierarchy: representations of the DIKW hierarchy. Journal of Information Science, 33(2), 163–180. DOI: 10.1177/0165551506070706.

Skrzypek, E. (2011). Gospodarka oparta na wiedzy i jej wyznaczniki. Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, 23, 270–285.

Trąbka, J. (2013). Enterprise Content Management Platforms: Concept Update, Role in Organization and Main Technologies. W: M. Pańkowska, J. Palonka, H. Sroka (red.), Ambient Technology and Creativity Support Systems (s. 192–205). Katowice: Uniwerystet Ekonomiczny w Katowicach.

Trąbka, J. (2017). A proposal for an ECM systems modeling method – defining tactical perspective – lesson learnt from a case study. W: S. Wrycza, J. Maślankowski (red.), Information Systems:Research, Development, Applications, Education (s. 136–151). Berlin: Springer.

Ulrich, K. (2006). ECM.Enterprise Content Management. Hamburg: Project Consulting.

Zimmer, M. (2001). Enterprise Content Management is a Key Success Factor for an e-Business Infrastructure. KMWorld, maj, 5–6.

Pobrania

Opublikowane

2020-12-31

Jak cytować

Trąbka, J. (2020). Ewolucja i rola pojęcia „treść” (ang. content) w społeczeństwie opartym o informację i wiedzę. Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, 4(64), 105–119. https://doi.org/10.15584/nsawg.2020.4.7

Numer

Dział

Artykuły