Ewolucja i rola pojęcia „treść” (ang. content) w społeczeństwie opartym o informację i wiedzę

Autor

  • Jan Trąbka Katedra Informatyki Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie

DOI:

https://doi.org/10.15584/nsawg.2020.4.7

Słowa kluczowe:

zarządzanie treścią, inteligentna treść, model DIKW, Enterprise Content Management (ECM)

Abstrakt

W społeczeństwie informacyjnym oraz gospodarce opartej o wiedzę, jednym z głównych czynników rozwoju jest wykorzystanie elektronicznych form tworzenia i przekazywania informacji. Jednak problemem terminologicznym i zarządczym staje się ilość przetwarzanych informacji oraz ciągle rosnąca różnorodność form jej przekazu. W ciągu ostatnich kilkunastu lat rozważania nauk społeczno-ekonomicznych, ale i inżyniersko-technicznych zyskały nowe słowo klucz – content, w polskiej nomenklaturze tłumaczone najczęściej jako „treść”. Już na stałe w języku ekonomii, zarządzania i informatyki znajdują się pojęcia Content Management, Enterprise Content Manage­ment, Content Marketing czy najmłodsze pojęcia Social Content oraz Content Govenance. Treść jest pojęciem bardzo abstrakcyjnym i wieloznacznym, dlatego wykorzystanie go pomimo popularności budzi wiele niejednoznaczności i kłopotów interpretacyjnych. Pierwszym postawionym w pracy pytaniem badawczym jest, od kiedy i dlaczego pojęcie treści zafunkcjonowało w naszym otoczeniu. W pracy zaprezentowano ewolucje elektronicznych form informacji przetwarzanych w systemach informacyjnych na przestrzeni ostatnich kilkudziesięciu lat. Zaproponowano szeroką definicję zarówno pojęcia „treść”, jak i najnowszej jej odmiany – inte­ligentnej treści. Drugim poruszonym w pracy problemem badawczym są relacje pomiędzy pojęciem treści a klasyczną hierarchią pojęciową, czyli modelem dane – informacje – wiedza – mądrość (DIKW). Pierwszym wnioskiem jest stwierdzenie, że treść jest kategorią obejmującą przetwarza­ne w formie elektronicznej: dane, informacje oraz tę cześć wiedzy, którą możemy sformalizować i zapisać, czyli wiedzę jawną. W drugim wniosku stwierdzono, po analizie funkcji, jakie pełni treść w procesie organizacyjnego tworzenia wiedzy, że jest ona najważniejszym, strategicznym medium zarządzania wiedzą w społeczeństwie opartym o informacje i wiedzę.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Ackoff, R. (1989). From data to wisdom. Journal of Applied Systems Analysis,16, 3–9.

Adam, A. (2008). Implementing Electronic Document and Record Management Systems. Boca Raton: Auerbach Publications.

AIIM. (2014). What is Enterprise Content Management (ECM)? Pobrane z: http://www. aiim. org/what-is-ecm-enterprise-content-management (2019.05.05).

Baskarada, S., Koronios, A. (2013). Data, Information, Knowledge, Wisdom (DIKW): A Semiotic Theoretical and Empirical Exploration of the Hierarchy and its Quality Dimension. Australasian Journal of Information Systems, 18(1), 5–24. DOI: 10.3127/ ajis.v18i1.748.

Birkenmajer, A., Kocowski, B., Trzynadlowski, J. (1971). Encyklopedia wiedzy o książce. Wrocław, Warszawa, Kraków: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

Boulding, K. (1955). Notes on the information concept. Explorations (Toronto), 6, 103–112.

Braak van de, P. (2001). Prime time for Content Management. e-doc, July/August, 49–53.

Cambridge Dictionary. (2019). Cambridge Dictionary on-line (wyszukiwane fraza – content). Pobrano z: https://dictionary.cambridge.org (2019.08.10).

Casey, M. (2001). Europejska polityka informacyjna. Wyzwania i perspektywy dla administracji. Toruń: Międzynarodowe Centrum Zarządzania Informacją.

Choo, C. W. (2006). The Knowing Organization: How Organisations Use Information to Construct Meaning, Create. Oxford: OUP.

Clark, D. (2014). Rhetorical Challenges and Concerns in Enterprise Content Management. W: J. vom Brocke, A. Simons (red.), Enterprise Content Management in Information Systems Research. Berlin Heidelberg: Springer-Verlag.

Ćwiklicki, M. (2003). Koncepcja zarządzania zasobami informacyjnymi w przedsiębiorstwie. Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Krakowie, 6, 71–86.

Henry, N. (1974). Knowledge Management: A New Concern for Public Administration. Public Administration Review, 34(3), 189–196. DOI: 10.2307/974902.

Mega, C., Wagner, F., Mitschang, B. (2005). From Content Management to Enterprise Content Management. Datenbanksysteme in Business, Technologie und Web, 11. Fachtagung des GI-Fachbereichs "Datenbanken und Informationssysteme" (DBIS), 2–4 März 2005. Karlsruhe. Pobrane z: https://dblp.uni-trier.de/db/conf/btw/btw2005. html. (2019.08.10).

Nonaka, I., Takeuchi, H. (1995). The Knowledge-Creating Company: How Japanese Companies Create the Dynamics of Innovation. New York: Oxford University Press.

Nonaka, I., Takeuchi, H. (2000). Kreowanie wiedzy w organizacji. Jak spółki japońskie dynamizują procesy innowacyjne. Warszawa: Poltext.

Oxford Advanced Learner’s Dictionary. (2019). Oxford Advanced Learner’s Dictionary (wyszukiwane fraza – document). Pobrane z: https://www.oxfordlearnersdictionaries. com/definition/english/document_1?q=document (2019.08.10).

Oxford Advanced Learner’s Dictionary. (2019). Oxford Advanced Learner’s Dictionary on-line (wyszukiwana fraza content). Pobrane z: https://www.oxfordlearnersdictio¬naries.com/definition/english/content1?q=content (2019.08.10).

Piech, K. (2004). Gospodarka oparta na wiedzy jako etap przemian społeczno-gospodarczych krajów transformacji systemowej. W: A. Skowronek-Mielczarek, J. Nowakowski (red.), Gospodarka, przedsiębiorstwo i konsument a wyzwania europejskie (s. 180–186). Warszawa: SGH.

Polanyi, M. (1966). The Tacit Dimension. Chicago: The Univesity of Chicago Press.

Rockley, A., Cooper, C. (2012). Managing Enterprise Content. A Unified Content Strategy. Second Edition. Berkeley: New Riders.

Rowley, J. (2007). The wisdom hierarchy: representations of the DIKW hierarchy. Journal of Information Science, 33(2), 163–180. DOI: 10.1177/0165551506070706.

Skrzypek, E. (2011). Gospodarka oparta na wiedzy i jej wyznaczniki. Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, 23, 270–285.

Trąbka, J. (2013). Enterprise Content Management Platforms: Concept Update, Role in Organization and Main Technologies. W: M. Pańkowska, J. Palonka, H. Sroka (red.), Ambient Technology and Creativity Support Systems (s. 192–205). Katowice: Uniwerystet Ekonomiczny w Katowicach.

Trąbka, J. (2017). A proposal for an ECM systems modeling method – defining tactical perspective – lesson learnt from a case study. W: S. Wrycza, J. Maślankowski (red.), Information Systems:Research, Development, Applications, Education (s. 136–151). Berlin: Springer.

Ulrich, K. (2006). ECM.Enterprise Content Management. Hamburg: Project Consulting.

Zimmer, M. (2001). Enterprise Content Management is a Key Success Factor for an e-Business Infrastructure. KMWorld, maj, 5–6.

Pobrania

Opublikowane

2020-12-31

Jak cytować

Trąbka, J. (2020). Ewolucja i rola pojęcia „treść” (ang. content) w społeczeństwie opartym o informację i wiedzę. Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, 4(64), 105–119. https://doi.org/10.15584/nsawg.2020.4.7

Numer

Dział

Artykuły