Prosumeryzm firm – szanse i wyzwania w opinii konsumentów

Autor

  • Elżbieta Szul Uniwersytet Marii Skłodowskiej-Curie w Lublinie

DOI:

https://doi.org/10.15584/nsawg.2023.3.8

Słowa kluczowe:

prosumpcja, prosumeryzm, konsument, opinie społeczne

Abstrakt

Prosumeryzm to praktyki, działania firm mające na celu włączanie, angażowanie konsumentów we współtworzenie wartości, oferty rynkowej. Angażowanie konsumentów przyjmuje różne formy od zachęcania konsumentów do dzielenia się swoimi opiniami, wiedzą, modyfikowania oferty rynkowej, dostosowywania jej do swoich potrzeb, po udział w jej tworzeniu. Firmy poprzez takie działania odpowiadają na oczekiwania konsumentów, którzy są aktywni i nie chcą być tylko biernymi odbiorcami oferty rynkowej. Artykuł podejmuje problematykę prosumpcjonizmu firm w ocenie konsumentów. Zaprezentowane zostały w nim wyniki badań na temat prosumpcjonizmu firm – korzyści, szanse i zagrożenia z nim związane, a także oczekiwania konsumentów odnośnie działań firm. Bo choć prosumpcja, prosumeryzm stają się coraz powszechniejsze i coraz częściej konsumenci są prosumentami (chociaż często nie mają świadomości, że są nimi), to oprócz dostrzeganych szans i korzyści, widoczne są też problemy czy zagrożenia dla przedsiębiorstw.

Bibliografia

Baruk, A. I. (2017). Prosumpcja jako wielowymiarowe zachowanie rynkowe. Warsaw: PWE.

Comor, E. (2010). Digital Prosumption and Alienation. Ephemera Theory & Politics in Organization, 10(3/4), 439–454.

Fuchs, Ch. (2011). New media, Web 2.0 and Surveillance. Sociology Compass, 5(2), 134– 147. DOI: 10.1111/j.1751-9020.2010.00354.x.

Hoyer, W. D., Chandy, R., Dorotic, M., Krafft, M., Singh, S. S. (2010). Consumer Cocreation in New Product Development. Journal of Service Research, 13(3), 283–296. DOI: 10.1177/109467051037560.

Jin, Y., Hu, F., Qi, J. (2022). Multidimensional Characteristics and Construction of Classification Model of Prosumers. Sustainability, 14(9), 11931. DOI: 10.3390/ su141911931.

Krzysztofek, K. (2014). Rozproszone społeczeństwo: od wielkich centrów wytwórczych do osobistych przemysłów. In: P. Siuda, T. Żaglewski (eds.), Prosumpcja: pomiędzy podejściem apokaliptycznym a emancypującym (pp. 23–63). Bydgoszcz: Wydawnictwo Naukowe Katedra.

Lang, B., Dolan, R., Kemper, J., Northey, G. (2021). Prosumers in times of crisis: Definition, archetypes and implications. Journal of Service Management, 32(2), 176–189. DOI: 10.1108/JOSM-05-2020-0155.

Mika, B. (2014). Prosumpcja – niedoszła rewolucja. In: P. Siuda, T. Żaglewski (eds.), Prosumpcja: pomiędzy podejściem apokaliptycznym a emancypującym (pp. 65–100). Bydgoszcz: Wydawnictwo Naukowe Katedra.

Nowacki, F. (2016). Prosumenci – przyszłość współpracy konsumentów z przedsiębior¬stwami. Economic Studies, 255, 136–144.

Payne, A., Storbacka, K., Frow, P., Knox, S. (2009). Co-Creating Brands: Diagnosing and Designing the Relationship Experience. Journal of Business Research, 62(3), 379–389. DOI: 10.1016/j.jbusres.2008.05.013.

Przybek, P., Turek, P., Szakiel, J., Januszko-Szakiel, A. (2019). Prosumeryzm w kształtowaniu jakości wyrobów. In: M. Gębarowski, M. Jabłoński (eds.), Jakość wobec wymagań współczesnego rynku (pp. 43–50). Radom: Sieć Badawcza Łukasiewicz: Instytut Technologii Eksploatacji.

Ritzer, G., Jurgenson, N. (2010). Production, Consumption, Prosumption: The nature of capitalism in the age of the digital prosumer. Journal of Consumer Culture, 10(1), 13–36. DOI: 10.1177/1469540509354673.

Rzewuska, A., Wolny, Ł. (2020). Współtworzenie produktów i współczesnego usług przez odbiorcę. Transformacje, 1–2, 104–105.

Serafin, D. (2012). Defining prosumption for marketing: understanding the nature of prosumption after the emergence of Internet-based social media. International Journal of Management and Economics, 36, 124–141.

Siuda, P., Bomba, R., Kamińska, M., Stunża, G.D., Szylar, A., Troszyński, M., Żaglewski, T. (2013). Prosumpcjonizm popprzemysłów. Analiza polskich przedsiębiorstw z branży rozrywkowej. Warsaw: Collegium Civitas Publishing House.

Tapscott, D., Williams, A. D. (2008). Wikinomia. O globalnej współpracy, która zmienia wszystko. Warsaw: Academic and Professional Publishing House.

Tapscott, D. (2010). Cyfrowa dorosłość. Jak pokolenie sieci zmiana nasz świat. Warsaw: Academic and Professional Publishing House.

Tian, J., Shen, L., Chen, Y. (2017). A study on Customer Prosumption Concept and its Impact on Enterprise Value Co-Creation. Theoretical Economics Letters, 7(7), 2040–2053. DOI: 10.4236/tel.2017.77138.

Toffler, A. (2006). Trzecia fala. Poznań: KURPISZ Publishing House.

Wereda, W., Pinzaru, F. (2023). The phenomenon of prosumption in the digital transformation time. Modern Management Systems, 18(2), 73–88 . DOI: 10.37055/nsz/17/6543.

Xie, Ch., Bagozzi, R. P., Troye, S. V. (2008). Trying to prosume: toward a theory of consumers as co-creators of value. Journal of the Academy of Marketing Science, 36, 109–122. DOI: 10.1007/s11747-007-0060-2.

Opublikowane

2023-09-30

Jak cytować

Szul, E. (2023). Prosumeryzm firm – szanse i wyzwania w opinii konsumentów. Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, (75), 136–149. https://doi.org/10.15584/nsawg.2023.3.8

Numer

Dział

Artykuły