Zachowania prosumpcyjne konsumentów – implikacje dla firm rodzinnych

Autor

  • Elżbieta Szul Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie

DOI:

https://doi.org/10.15584/nsawg.2019.3.16

Słowa kluczowe:

prosumpcja, prosument, przedsiębiorczość rodzinna

Abstrakt

Prosumpcja, określana jako aktywność konsumentów, przejawia się m.in. w potrzebie współpracy i wpływania na ofertę przedsiębiorców oraz dostosowania jej do ich potrzeb. Aktywni konsumenci tworzą sieci, społeczności, dzielą się swoimi opiniami na temat produktów/ usług, swoimi doświadczeniami i pomysłami. Firmy powinny dostrzegać te działania i reagować na nie, włączając klientów do tworzenia produktów. Muszą angażować się w dialog z konsumentami i sieciami konsumenckimi, aby być bardziej konkurencyjnymi. Szczególny obszar do tego typu działań mają firmy rodzinne, które – często działając lokalnie – są zazwyczaj blisko odbiorców swoich produktów. A cechy firm rodzinnych, tj. płaskie struktury organizacyjne, rodzinna kultura organizacyjna, mniejsza formalizacja działań, krótsze kanały komunikacyjne, uproszczony proces podejmowania decyzji, większa elastyczność i lepsze odpowiadanie na potrzeby klientów sprzyjają nawiązywaniu relacji z klientami, a tym samym podejmowaniu działań prosumpcyjnych. Artykuł przedstawia znaczenie prosumpcji dla firm rodzinnych w oparciu o analizę literatury.  

Pobrania

Opublikowane

2020-11-13

Jak cytować

Szul, E. (2020). Zachowania prosumpcyjne konsumentów – implikacje dla firm rodzinnych. Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, 3(59), 226–235. https://doi.org/10.15584/nsawg.2019.3.16

Numer

Dział

Artykuły