Zagrożony rozwój wschodniej Polski? – Rola uniwersytetów w absorpcji kapitału ludzkiego

Autor

DOI:

https://doi.org/10.15584/nsawg.2024.3.4

Słowa kluczowe:

depopulacja, promocja, edukacja, innowacje, rozwój

Abstrakt

Celem artykułu było określenie roli, jaką pełni uniwersytet w ogóle czynników „przyciągania” kapitału ludzkiego do wybranych obszarów geograficznych, jak również wskazanie rekomendacji z zakresu marketingu uczelni.

Zakładając, że najważniejszym czynnikiem trwałości rozwoju społeczno-gospodarczego jest kapitał ludzki założono, iż rozwój polskich regionów będzie zależał od zdolności uniwersytetów do pozyskiwania kapitału ludzkiego zarówno z obszaru danego województwa, jak i zdolności do rywalizacji z innymi jednostkami akademickimi o absolwentów szkół średnich w kraju. Potrzeba rywalizacji wynika bezpośrednio ze zmian demograficznych, które prowadzą do ograniczania tempa przyrostu liczby ludności w regionach.

Przestrzennie, na kanwie teoretycznej, badanymi podmiotami są stolice województw wschodniej Polski, tj. Olsztyn, Białystok, Lublin, Rzeszów. Ze względu na swoje położenie, peryferyjność na tle UE i Polski, poziom rozwoju społeczno-gospodarczego, stanowią modelowe przykłady obszarów poddawanych utracie kapitału ludzkiego.

W trakcie prac wykorzystano przegląd literatury polskiej i obcojęzycznej celem weryfikacji założenia o istocie edukacji wyższej wśród czynników endogenicznych rozwoju regionalnego. Następnie, na bazie opracowań statystycznych, m.in. Głównego Urzędu Statystycznego i właściwych ministerstw dokonano porównania podmiotów badawczych i JST, w których są zlokalizowane. Badania
ankietowe i wywiady pozwoliły na ocenę mobilności młodych osób.

Stwierdzono, iż uniwersytety odgrywają kluczową rolę w zakresie absorpcji kapitału ludzkiego o relatywnie wysokiej skłonności do migracji. Ponadto przygotowano rekomendacje dotyczące zakresu promocji uczelni, tak by w jak najwyższym stopniu odpowiadały oczekiwaniom maturzystów.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Atoyan, R.V. (2016). Emigration and its Economic Impact on Eastern Europe. International Monetary Fund, 7, 30–34. DOI: 10.5089/9781475576368.006.

Boucher, G., Conway, C., Meer, D. (2003). Tiers of Engagement by Universities in their Region’s Development. Regional Studies, 37(9), 887–897. DOI: 10.1080/0034340032000143896.

Bugowski, Ł.K. (2020). Kapitał ludzki jako endogeniczny czynnik rozwoju regionalnego w Polsce Wschodniej. Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.

Busłowska, A. (2022). Zróżnicowanie rozwoju miejskich obszarów funkcjonalnych ośrodków wojewódzkich w Polsce. Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, 70(2), 70–85. DOI: 10.15584/nsawg.2022.2.5.

Domański, R. (1993). Kapitał ludzki i wzrost gospodarczy. Warszawa: PWN.

European Commission. (2023). Intra-EU Labour Mobility at a Glance 2022, European Union, Brussels, 3. Retrieved from: https://ec.europa.eu/social/BlobServlet?docId=26779&langId=en (2023.09.16).

Florida, R. (1995). Toward the learning region. Futures, 27(5), 255–277. DOI: 10.1016/0016-3287(95)00021-N.

Gaczek, W. (2010). Miasta jako bieguny rozwoju w polskiej przestrzeni – polaryzacja czy konwergencja. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, 161, 88–109.

Gołaszewska-Kaczan, U. (2014). Wiedza jako element budujący kapitał ludzki. Optimum. Studia Ekonomiczne, 4(70), 90–100. DOI: 10.15290/ose.2014.04.70.07.

Górny, A., Kaczmarczyk, P. (2003). Uwarunkowania i mechanizmy migracji zarobkowych w świetle wybranych koncepcji teoretycznych, ISS UW. Prace Migracyjne, 49, 17–22.

GUS. Bank Danych Lokalnych, Kategoria: Szkolnictwo wyższe, Grupa: uczelnie, studenci, absolwenci. Retrieved from: https://bdl.stat.gov.pl/bdl/metadane/ (2023.09.11).

GUS. (2021). Kapitał ludzki w Polsce w latach 2016–2020. Gdańsk: GUS.

GUS. (2023a). Liczba osób które przystąpiły/zdały egzamin maturalny. Retrieved from: https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/edukacja/edukacja/liczba-osob-ktore-przystapilyzdaly-egzamin-maturalny,15,1.html (2023.10.12).

GUS. (2023b). Prognoza ludności na lata 2023–2060. Warszawa: GUS.

Häußermann, H., Siebel, W. (1988). Die Schrumpfende Stadt und die Stadtsoziologie. In: J. Friedrichs (ed.), Soziologische Stadtforschung. Kölner Zietschrift für Soziologie und Sozialpsychologie, vol. 29 (pp. 79–93). Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften, Wiesbaden. DOI: 10.1007/978-3-322-83617-5_5.

Herbst, M. (2007). Kapitał ludzki i kapitał społeczny a rozwój regionalny. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Herbst, M., Sobotka, A. (2014). Mobilność społeczna i przestrzenna w kontekście wyborów edukacyjnych. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.

Hrynkiewicz, J. (2020). Depopulacja wyzwaniem polityki ludnościowej. In: J. Hrynkiewicz, G. Ślusarz (eds.), Depopulacja. Uwarunkowania i konsekwencje (pp. 19–37). Warszawa: GUS.

Jak rosło nasze miasto. Retrieved from z: https://www.erzeszow.pl/print/692/13520 (2023.10.22).

Jończy, R., Dolińska, A. (2016). Charakter i kierunki migracji pomaturalnych młodzieży na przykładzie województwa dolnośląskiego. In: M. Butrymowicz, P. Kroczek (eds.), Prawne i ekonomiczne aspekty migracji (pp. 51–68). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Kaempf, S., Singh, S. (1987). The Brain drain problem: its causes, consequences, remedies and the role of Unesco in this regard, UNESCO, 127 EX/SP/Rap.2, Paris, 5. Retrieved from: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000075299 (2023.08.27).

Lee, E. (1966). A Theory of Migration. From: Górny, A., Kaczmarczyk, P. (2003). Uwarunkowania i mechanizmy migracji zarobkowych w świetle wybranych koncepcji teoretycznych. Prace Migracyjne Instytutu Studiów Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego, 49, 17–22.

Martin, R., Simmie, J. (2008). The theoretical bases of urban competitiveness: does proximity matter? Revue d’Économie Régionale & Urbaine, 3, 333–351. DOI: 10.3917/reru.083.0333, 335.

MEiN. Bohaterowie konkursu IDUB, czyli najlepsze uczelnie w kraju. Retrieved from: https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/bohaterowie-konkursu-idub-czyli-najlepsze-uczelnie-w-kraju (2023.09.03).

MEiN. Wykaz uczelni publicznych nadzorowanych przez Ministra właściwego ds. szkolnictwa wyższego – publiczne uczelnie akademickie. Retrieved from: https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/wykaz-uczelni-publicznych-nadzorowanych-przez-ministra-wlasciwego-ds-szkolnictwa-wyzszego-publiczne-uczelnie-akademickie (2023.09.15).

MFiPR. (2022). Krajowa Polityka Miejska 2030. Warszawa: MFiPR.

Piontek, W. (2019). Depopulation in the Concept of Sustainable Development. Rocznik Ochrona Środowiska, 21(1), 523–542.

Piotrowska-Piątek, A. (2014). Szkoły wyższe jako czynnik rozwoju regionalnego. Rozwój Regionalny i Polityka Regionalna, 28, 37–49. DOI: 10.14746/rrpr.2014.28.04.

Proniewski, M. (1996). Polityka kształcenia jako czynnik rozwoju regionalnego na przykładzie Niemiec. Białystok: Wydawnictwo Filii Uniwersytetu Warszawskiego.

Ranking Uczelni Akademickich 2022. Retrieved from: https://ranking.perspektywy.pl/2022/ranking/ranking-uczelni-akademickich (2023.08.30).

Rogowski, J. (2006). Kapitał ludzki a wzrost regionu. In: A.F. Bocian (ed.), Podlasie – kierunki zmian (pp. 121–131). Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.

Strahl, D. (2000). Rola uczelni wyższych w rozwoju regionalnym. In: J. Dietl, Z. Sapijaszka (eds.), Rola wyższej uczelni w rozwoju społecznym i ekonomicznym regionu, (pp. 19– 41). Łódź: Wydawnictwo Fundacji Edukacyjnej Przedsiębiorczości.

Szmit, M. (2012). Rola uczelni wyższych w procesie rozwoju regionalnego: studium przypadku. Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, 28, 228–235.

Tzouganatou, S.G. (2022). The Ageing Population of the European Union: Challenges and Prospects. Policy Briefs Series, Hellenic Association of Political Scientists, 3(1), 207–208. DOI: 10.12681/hapscpbs.31010.

Winiarski, B. (1999). Czynniki konkurencyjności regionów. In: M. Klamut (ed.), Konkurencyjność regionów, (pp. 48–56). Wrocław: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. O. Langego we Wrocławiu.

World Economic Forum. (2019). Global Competitiveness Report 2019. Retrieved from: https://www.weforum.org/reports/global-competitiveness-report-2019 (2023.09.28).

Opublikowane

2024-09-30

Jak cytować

Waligóra, K. (2024). Zagrożony rozwój wschodniej Polski? – Rola uniwersytetów w absorpcji kapitału ludzkiego. Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, (79), 57–69. https://doi.org/10.15584/nsawg.2024.3.4

Numer

Dział

Artykuły