Is the development of the eastern part of Poland at risk? The role of universities in the absorption of human capital

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15584/nsawg.2024.3.4

Keywords:

depopulation, promotion, education, innovation, development

Abstract

The aim of the article was to determine the role of universities in “attracting” human capital to selected geographical areas, as well as to indicate recommendations in the area of university marketing.

Assuming that the most important factor in the sustainability of socio-economic development is human capital, it was concluded that the development of Polish regions will depend on the ability of universities to acquire human capital both from within a given voivodeship, and the ability to compete with other academic units for secondary school graduates in the country. The need for competition results directly from demographic changes, which lead to a reduction in the rate of population growth in regions.

Spatially, on a theoretical basis, the studied entities will be the capitals of the voivodeships of eastern Poland, i.e. Olsztyn, Białystok, Lublin, Rzeszów. Due to their location, peripherality compared to the EU and Poland, and the level of socio-economic development, they are model examples of areas subject to the loss of human capital.

During the work, a review of Polish and foreign-language literature was used to verify the assumption about the essence of higher education among the endogenous factors of regional development. Then, based on statistical studies, including: The Central Statistical Office and the relevant Ministries, the author compared research entities and the local government units in which they are located. Surveys and interviews allowed for the assessment of young people's mobility.

It was found that universities play a key role in the absorption of human capital with a relatively high tendency to migrate. Additionally, recommendations were prepared regarding the scope of university promotion to meet the expectations of high school graduates as much as possible.

References

Atoyan, R.V. (2016). Emigration and its Economic Impact on Eastern Europe. International Monetary Fund, 7, 30–34. DOI: 10.5089/9781475576368.006.

Boucher, G., Conway, C., Meer, D. (2003). Tiers of Engagement by Universities in their Region’s Development. Regional Studies, 37(9), 887–897. DOI: 10.1080/0034340032000143896.

Bugowski, Ł.K. (2020). Kapitał ludzki jako endogeniczny czynnik rozwoju regionalnego w Polsce Wschodniej. Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.

Busłowska, A. (2022). Zróżnicowanie rozwoju miejskich obszarów funkcjonalnych ośrodków wojewódzkich w Polsce. Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, 70(2), 70–85. DOI: 10.15584/nsawg.2022.2.5.

Domański, R. (1993). Kapitał ludzki i wzrost gospodarczy. Warszawa: PWN.

European Commission. (2023). Intra-EU Labour Mobility at a Glance 2022, European Union, Brussels, 3. Retrieved from: https://ec.europa.eu/social/BlobServlet?docId=26779&langId=en (2023.09.16).

Florida, R. (1995). Toward the learning region. Futures, 27(5), 255–277. DOI: 10.1016/0016-3287(95)00021-N.

Gaczek, W. (2010). Miasta jako bieguny rozwoju w polskiej przestrzeni – polaryzacja czy konwergencja. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, 161, 88–109.

Gołaszewska-Kaczan, U. (2014). Wiedza jako element budujący kapitał ludzki. Optimum. Studia Ekonomiczne, 4(70), 90–100. DOI: 10.15290/ose.2014.04.70.07.

Górny, A., Kaczmarczyk, P. (2003). Uwarunkowania i mechanizmy migracji zarobkowych w świetle wybranych koncepcji teoretycznych, ISS UW. Prace Migracyjne, 49, 17–22.

GUS. Bank Danych Lokalnych, Kategoria: Szkolnictwo wyższe, Grupa: uczelnie, studenci, absolwenci. Retrieved from: https://bdl.stat.gov.pl/bdl/metadane/ (2023.09.11).

GUS. (2021). Kapitał ludzki w Polsce w latach 2016–2020. Gdańsk: GUS.

GUS. (2023a). Liczba osób które przystąpiły/zdały egzamin maturalny. Retrieved from: https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/edukacja/edukacja/liczba-osob-ktore-przystapilyzdaly-egzamin-maturalny,15,1.html (2023.10.12).

GUS. (2023b). Prognoza ludności na lata 2023–2060. Warszawa: GUS.

Häußermann, H., Siebel, W. (1988). Die Schrumpfende Stadt und die Stadtsoziologie. In: J. Friedrichs (ed.), Soziologische Stadtforschung. Kölner Zietschrift für Soziologie und Sozialpsychologie, vol. 29 (pp. 79–93). Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften, Wiesbaden. DOI: 10.1007/978-3-322-83617-5_5.

Herbst, M. (2007). Kapitał ludzki i kapitał społeczny a rozwój regionalny. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Herbst, M., Sobotka, A. (2014). Mobilność społeczna i przestrzenna w kontekście wyborów edukacyjnych. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.

Hrynkiewicz, J. (2020). Depopulacja wyzwaniem polityki ludnościowej. In: J. Hrynkiewicz, G. Ślusarz (eds.), Depopulacja. Uwarunkowania i konsekwencje (pp. 19–37). Warszawa: GUS.

Jak rosło nasze miasto. Retrieved from z: https://www.erzeszow.pl/print/692/13520 (2023.10.22).

Jończy, R., Dolińska, A. (2016). Charakter i kierunki migracji pomaturalnych młodzieży na przykładzie województwa dolnośląskiego. In: M. Butrymowicz, P. Kroczek (eds.), Prawne i ekonomiczne aspekty migracji (pp. 51–68). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Kaempf, S., Singh, S. (1987). The Brain drain problem: its causes, consequences, remedies and the role of Unesco in this regard, UNESCO, 127 EX/SP/Rap.2, Paris, 5. Retrieved from: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000075299 (2023.08.27).

Lee, E. (1966). A Theory of Migration. From: Górny, A., Kaczmarczyk, P. (2003). Uwarunkowania i mechanizmy migracji zarobkowych w świetle wybranych koncepcji teoretycznych. Prace Migracyjne Instytutu Studiów Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego, 49, 17–22.

Martin, R., Simmie, J. (2008). The theoretical bases of urban competitiveness: does proximity matter? Revue d’Économie Régionale & Urbaine, 3, 333–351. DOI: 10.3917/reru.083.0333, 335.

MEiN. Bohaterowie konkursu IDUB, czyli najlepsze uczelnie w kraju. Retrieved from: https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/bohaterowie-konkursu-idub-czyli-najlepsze-uczelnie-w-kraju (2023.09.03).

MEiN. Wykaz uczelni publicznych nadzorowanych przez Ministra właściwego ds. szkolnictwa wyższego – publiczne uczelnie akademickie. Retrieved from: https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/wykaz-uczelni-publicznych-nadzorowanych-przez-ministra-wlasciwego-ds-szkolnictwa-wyzszego-publiczne-uczelnie-akademickie (2023.09.15).

MFiPR. (2022). Krajowa Polityka Miejska 2030. Warszawa: MFiPR.

Piontek, W. (2019). Depopulation in the Concept of Sustainable Development. Rocznik Ochrona Środowiska, 21(1), 523–542.

Piotrowska-Piątek, A. (2014). Szkoły wyższe jako czynnik rozwoju regionalnego. Rozwój Regionalny i Polityka Regionalna, 28, 37–49. DOI: 10.14746/rrpr.2014.28.04.

Proniewski, M. (1996). Polityka kształcenia jako czynnik rozwoju regionalnego na przykładzie Niemiec. Białystok: Wydawnictwo Filii Uniwersytetu Warszawskiego.

Ranking Uczelni Akademickich 2022. Retrieved from: https://ranking.perspektywy.pl/2022/ranking/ranking-uczelni-akademickich (2023.08.30).

Rogowski, J. (2006). Kapitał ludzki a wzrost regionu. In: A.F. Bocian (ed.), Podlasie – kierunki zmian (pp. 121–131). Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.

Strahl, D. (2000). Rola uczelni wyższych w rozwoju regionalnym. In: J. Dietl, Z. Sapijaszka (eds.), Rola wyższej uczelni w rozwoju społecznym i ekonomicznym regionu, (pp. 19– 41). Łódź: Wydawnictwo Fundacji Edukacyjnej Przedsiębiorczości.

Szmit, M. (2012). Rola uczelni wyższych w procesie rozwoju regionalnego: studium przypadku. Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, 28, 228–235.

Tzouganatou, S.G. (2022). The Ageing Population of the European Union: Challenges and Prospects. Policy Briefs Series, Hellenic Association of Political Scientists, 3(1), 207–208. DOI: 10.12681/hapscpbs.31010.

Winiarski, B. (1999). Czynniki konkurencyjności regionów. In: M. Klamut (ed.), Konkurencyjność regionów, (pp. 48–56). Wrocław: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. O. Langego we Wrocławiu.

World Economic Forum. (2019). Global Competitiveness Report 2019. Retrieved from: https://www.weforum.org/reports/global-competitiveness-report-2019 (2023.09.28).

Downloads

Published

2024-09-30

How to Cite

Waligóra, K. (2024). Is the development of the eastern part of Poland at risk? The role of universities in the absorption of human capital. Social Inequalities and Economic Growth, (79), 57–69. https://doi.org/10.15584/nsawg.2024.3.4

Issue

Section

Articles