Customs handling and sustainable development of enterprises
DOI:
https://doi.org/10.15584/nsawg.2022.1.9Keywords:
sustainable development, customs handling, customs authorities, e-services, enterpriseAbstract
The aim of the paper is to present the essence of customs handling in the context of sustainable development of enterprises and to discuss its selected instruments of a pro-ecological nature, i.e., e-customs services. Thus, with a view to achieving this objective, the research hypothesis has been formulated as follows: the so-called pro-ecological solutions for handling customs administrative procedures, being familiar with them and their practical application, not only influence the facilitation of export and import transactions, but can also stimulate sustainable development management of enterprises. The article includes a theoretical part, as well as a practical one, in which examples of e-customs services offered in customs handling and benefits resulting from their use are indicated. The findings of the considerations of the paper are presented in the conclusion. The research was based on descriptive and comparative analysis, preceded by a review of sources from the subject literature. In the author’s opinion, transferring selected elements of customs handling from traditional processing to the model which takes advantage of modern information and communication technologies (ICT) helps companies to implement the idea of sustainable development. Information technologies play a key role in reducing the negative impact on the environment, and their development has created numerous new opportunities for customs handling, which are used by customs authorities with increasing success. It is important that over the coming years, the development of e-services for customs handling is continued, thus not only contributing to an improvement of the quality of business services but also the implementation of other aspects that are also crucial from the point of view of sustainable development of enterprises.
References
Barro, R. J. (1997). Makroekonomia. Warszawa: PWE.
Bohdanowicz, J. (2001). Ku cywilizacji ekorozwoju. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Boudreau, J., Ramstad, P. (2005). Talentship, Talent Segmentation, and Sustainability: A New HR Decision Science Paradigm for a New Strategy Definition. Human Resource Management, 44 (2), 129–130. DOI 10.1002/20054.
Communication from the Commission to the Council, the European Parliament, the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions on eGovernment for Europe’s future, 26.09.2003, COM/2003/452, 24.07.2003.
Council Resolution of 5 December 2003 on the creation of a simple electronic system for customs and trade, OJ C 305, 16.12.2003. C 305 of 16.12.2003.
Czyżowicz, W. (2009). Bezpieczeństwo łańcucha logistycznego w międzynarodowym obrocie towarowym – trendy i tendencje rozwoju w XXI wieku. In: M. Grzybowski,J. Tomaszewski (eds.), Logistyka. Komunikacja. Bezpieczeństwo. Wybrane problemy (pp. 11–57). Gdynia: Wyższa Szkoła Administracji i Biznesu im. Eugeniusza Kwiatkowskiego.
Dąbrowska, A., Janoś-Kresło, M., Wódkowski, A. (2009). E-usługi a społeczeństwo informacyjne. Warszawa: Difin.
Decision No. 70/2008/EC of the European Parliament and of the Council of 15 January 2008 on a paperless environment for customs and trade. OJ L 23/21, 2008.
Decision 2004/387/EC of the European Parliament and of the Council of 21 April 2004 on the interoperable delivery of pan-European e-Government services to public administrations, businesses and citizens (IDABC), OJ L 144, 30.4.2004. L 144 of 30.04.2004.
Doś, A. (2011). Współczesne koncepcje celu przedsiębiorstwa w aspekcie implementacji zasad zrównoważonego rozwoju. In: T. Famulska, J. Nowakowski (eds.), Kontrowersje wokół finansów (pp. 303–318). Warszawa: Difin.
Dyllick, T., Hockerts, K. (2002). Beyond the Case for Corporate Sustainability. Business Strategy and Environment, 11, 130–141. DOI: 10.1002/bse.323.
European Commission. (2000). Europe – An information society for all – Communication on a Commission initiative for the special European Council of Lisbon, 23 and 24 March 2000.
Golińska, P. (2014). Metodyka oceny zrównoważonego wykorzystania zasobów w procesach wtórnego wytwarzania – na przykładzie branży samochodowej. Gospodarka Materiałowa i Logistyka, 6, 17–26.
Gołembska, E. (ed.). (1999). Kompendium wiedzy o logistyce. Warszawa – Poznań: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Gryga, K. (2016). Społeczna odpowiedzialność biznesu jako narzędzie zrównoważonego rozwoju w przedsiębiorstwie górniczym. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 454, 229–238. DOI:10.15611/pn.2016.454.19.
Gwardzińska, E. (2018). Przedstawicielstwo celne w międzynarodowym obrocie towarowym. Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH.
Kaczorowska, M. (2008). Elektroniczna administracja. In: J. Papińska-Kacperek (ed.), Społeczeństwo informacyjne (pp. 525–561). Warszawa: PWN.
MASP. (2004). Multi-Annual Strategic Plan (MASP Rev. 7), Taxud/477/2004.
Mazur-Wierzbicka, E. (2005). Koncepcja zrównoważonego rozwoju jako podstawa gospodarowania środowiskiem przyrodniczym. In: D. Kopycińska (ed.), Funkcjonowanie gospodarki polskiej w warunkach integracji i globalizacji (pp. 33–43). Szczecin: Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego.
Mirski, A. (2015). Zarządzanie prorozwojową zmianą w przedsiębiorstwie a procesy inno wacji. Retrieved from: http://www.ptzp.org.pl/s91/Artykuly_IZIP_2015 (2021.07.29).
Pearce, D., Turner, R. K. (1990). Economics of Natural Resources and the Environment. New York: Harvester Wheatsheaf.
Regulation (EU) No 952/2013 of the European Parliament and of the Council of 9 October 2013 laying down the Union Customs Code, OJ. EU L 269.
Sadowski, Z. (2003). Dezyderat trwałego rozwoju i warunki jego spełnienia (Tezy). In: A. Pawłowski (ed.), Filozoficzne i społeczne uwarunkowania zrównoważonego rozwoju (p. 13). Lublin: Komitet Inżynierii Środowiska.
Sisco, C., Chorn, B., Pruzan-Jorgensen, P. M. (2010). Supply Chain Sustainability. A Prac tical Guide for Continous Improvement, UN Global Compact Office and Business for Social Responibility, 5. Retrieved from: BSR_UNGC_SupplyChainReport.pdf(2021.08.01).
Świerczyńska, J. (2017). Ograniczanie zagrożeń i ryzyka celnego w łańcuchach dostaw – wybrane działania na poziomie Unii Europejskiej. Studia i Materiały Instytutu Transportu i Handlu Morskiego, 14, 274–287. DOI: 10.26881/sim.2017.4.18.
Świerczyńska, J. (2019). Jakość obsługi celnej a konkurencyjność przedsiębiorstw uczestniczących w obrocie międzynarodowym. In: A. Antonowicz, E. Malinowska, J. Siciński (eds.), Sektorowe uwarunkowania funkcjonowania i rozwoju przedsię biorstw (pp. 185–203). Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Trojanowski, T. (2015). Przedsiębiorstwa wobec wyzwań zrównoważonego rozwój.Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Organizacja i Zarządzanie, 77, 239–247.
WCED. (1987). Report of the World Commission on Environment and Development: Our Common Future, WCED Retrieved from: Our Common Future: Report of the World Commission on Environment and Development. Retrieved from: (https://un.org)(2021.07.29).
WCO. (2021). Annual Report 2020–2021. Retrieved from: http//: annual-report-2020_2021.pdf (wcoomd.org) (2021.08.01).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.