Generation Z’s perception of the determinants of developing a startup in Poland

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15584/nsawg.2022.3.9

Keywords:

startup, innovations, generation Z

Abstract

The aim of the article is to identify the determinants of the development of startups perceived by representatives of generation Z in Poland. It is important to obtain an answer to the research question: what determines the development of startups to the greatest extent? The goal was achieved through a review of the literature, conducting a survey on a group of 500 members of generation Z, i.e. people entering the labour market, who are most prone to setting up startups, and analysing the results obtained.
Based on the analysis of the literature on the subject, an attempt was made to identify the determinants of startup success. Based on this, a questionnaire was created, which was used in to gather data. The survey was conducted in May–December 2021 via the Internet. The respondents indicated that new technologies and the method of financing determine the development of a startup to the greatest extent. It is also important that the respondents noticed that competences are the key to being able to develop a startup, perceiving intellectual capital as an important determinant of its success. In addition, they identified a large impact of cooperation with corporations on the dynamic development of a startup.
The startup is part of the 4.0 era by providing an innovative product to the market. Nevertheless, its success depends on the competencies of the organisation, determining the development of a scalable business model. Startups develop in a dynamically changing environment, so they must be able to effectively use emerging opportunities and avoid threats.

References

Adamik, A., Nowicki, M. (2017). Dynamizowanie działalności przedsiębiorstw poprzez współpracę na płaszczyźnie wirtualnej. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu, 19, 85–99. DOI: 10.33119/SIP.2018.161.6.

Akkizidis, I., Stagars, M. (2016). Marketplace Lending, Financial Analysis, and the Future of Credit: Integration, Profitability, and Risk Management. Chichester: John Wiley & Sons.

Bańka, M., Salwin, M., Kukurba, M., Rychlik, S., Kłos, J., Sychowicz, M. (2022). Start-Up Accelerators and Their Impact on Sustainability: Literature Analysis and Case Studies from the Energy Sector. Sustainability, 14(20), 13397. DOI: 10.3390/ su142013397.

Białoń, L., Werner, K. (2018). Fourth Industrial Revolution and managers cognitive competences. Marketing Scientific and Research Organizations, 27(1), 81–106. DOI: 10.14611/minib.27.03.2018.10.

Blank, S., Dorf, B. (2013). Podręcznik startupu. Budowa wielkiej firmy krok po kroku. Gliwice: Helion.

Bulanda, A. (2020). Od startupu do korporacji. Startup i jego ewolucja na przestrzeni ostatnich lat. Wiedza-gospodarka-społeczeństwo. Kraków: Fundacja Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie.

Bulanda, A. (2020). Startup i jego ewolucja na przestrzeni ostatnich lat. W: Z. Gródek-Szostak, W. Szymla (red.), Od startupu do korporacji (s. 17–29). Kraków: Fundacja Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie.

Coleman, S., Robb, A.M. (2016). The Next Wave: Financing Women’s Growth-Oriented. Stanford: Stanford Economics and Finance.

Czyżewska, M., Kozioł, K., Pitera, R. (2019). Analiza możliwości zastosowania metod wyceny przedsiębiorstw do startupów. Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów, 174, 47–63. DOI: 10.33119/SIP.2019.174.3.

Edvinsson, L., Michael, S.M. (2001). Kapitał intelektualny. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Gilejko, L. (2002). Partnerzy społeczni. Konflikty, kompromisy, kooperacja. Warszawa: Poltext.

Kamiński, A. (2018). „Inteligentna fabryka”– nowe trendy w rozwoju systemów informatycznych dla przemysłu. Zakład Poligrafii Uniwersytetu Gdańskiego. Zarządzanie i Finanse 16(3), 113–123.

Kozioł-Nadolna, K. (2015). Crowdfunding jako źródło finansowania innowacyjnych projektów. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 854; Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia, 73, 671–683.

Kulej, A. (2018). Atrybuty startupów jako podmiotów o charakterze innowacyjnym. Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej, Zarządzanie, 31, 145–153. DOI: 10.17512/znpcz.2018.3.12.

Łukasiński, W., Bińczycki, B., Dorocki, S. (2021). Kluczowe kompetencje organizacji XXI wieku. Wrocław: Oficyna Wydawnicza Arboretum.

Mai, Y., Wu, Y.J., Wang, Y-M. (2022). How Does Entrepreneurial Team Relational Governance Promote Social Start-Ups’ Organizational Resilience? International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(11), 6677. DOI: 10.3390/ ijerph19116677.

Matusiak, K.B. (2008). Inkubacja przedsiębiorczości. W: Innowacje i transfer technologii. Słownik pojęć. Warszawa: PARP.

Mączyńska, E., Okoń-Horodyńska, E. (2020). Przedsiębiorstwo i jego otoczenie w obliczu czwartej rewolucji przemysłowej – wyzwania, szanse i zagrożenia. Przegląd Organizacji, 1, 14–15. DOI: 10.33141/po.2020.01.01.

Mikołajczyk, B., Krawczyk, M. (2007). Aniołowie biznesu w sektorze MSP. Warszawa: Difin.

Milczarek, A., Pietrakiewicz, A. (2015). Innowacyjne metody i narzędzia wykorzystywane w zarządzaniu start-upami na przykładzie akademickich inkubatorów przedsiębiorczości w Łodzi. Zeszyty Naukowe Politechniki Łódzkiej. Organizacja i Zarządzanie, 1201, 135–152.

Najciekawsze programy wsparcia start-upów z funduszy europejskich. Pobrane z: https:// startup.pfr.pl/pl/ (2022.06.12).

Pandemia i wojna wpływają na startupy. Pobrane z: https://www.rp.pl/ (2022.06.26).

Pandemia wzmocni rynek startupów. Eksperci: Kryzys to najlepszy grunt dla rozwoju innowacji. Pobrane z: https://www.money.pl/ (2022.06.12).

Pitura, W. (2010). Znajomość specyfiki oraz zapotrzebowanie na kapitał podwyższonego ryzyka wśród studentów województwa podkarpackiego. Finansowy Kwartalnik Internetowy „e-Finanse” 6(3), 96–108.

Pokolenie Z w finansach i na rynku pracy. Pobrane z: https://www.pb.pl/ (2022.06.22).

Pramono, C.A., Manurung, A.H., Heriyati, P., Kosasih, W. (2021). Factors Affecting Start-up Behavior and Start-up Performance During the COVID-19 Pandemic in Indonesia. The Journal of Asian Finance, Economics and Business, 8(4), 809–817. DOI:10.13106/jafeb.2021.vol8.no4.0809.

PwC. (2013). The Startup Economy. How to support tech startups and accelerate Australian innovation, April 2013. Pobrane z: https://www.digitalpulse.pwc.com.au (2021.05.24).

Rane, S., Potdar, P.R. (2019). Development of project risk management framework based on industry 4.0 technologies. Benchmarking: An International Journal, 28, 1451–1481.

Raport. Polskie Startupy 2020. Pobrane z: https://pfrventures.pl/dam/jcr:97b2797b-5c3c-4f0a-8e38-ba42098244bf/Polskie%20Startupy%202020%20COVID%20 EDITION.pdf (2022.12.02).

Ries, E. (2012). Metoda Lean Startup. Wykorzystaj innowacyjne narzędzia i stwórz firmę, która zdobędzie rynek. Gliwice: Helion.

Rosa, A. (2008). Venture Capital w Polsce. Zeszyty Naukowe Wydziału Nauk Ekonomicznych Politechniki Koszalińskiej, 12, 133–143.

Sikora-Gaca, M., Panciszko, B., Bierzyńska-Sudoł, M., Szatlach, M.E. (2019). Fundusze Europejskie w Polsce, Uwarunkowania polityczne i społeczne. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.

Skala, A. (2020). Współpraca startupów z nauką w Polsce – wyniki badań. Studia Bas, 1(61),103–123. DOI: 10.31268/StudiaBAS.2020.07.

Słownik. Pobrane z: https://pfr.pl/slownik (2022.03.29).

Świeszczak, K. (2017). Akceleratory przedsiębiorczości tworzone przez banki jako instytucjonalna forma wsparcia sektora FinTech. Czasopismo PAN, 1, 239-244.

Thavorn, J., Chandrachai, A., Klongthong, W., Thanabodypath, W., Dhammathattariya, P. (2020). The influence of entrepreneurial self-efficacy and innovation on firm performance: Evidence from Thai startup firms. Humanities and Social Sciences Letters, 8(4), 450–463. DOI: 10.18488/journal.73.2020.84.450.463.

W gospodarce 4.0 jest miejsce dla wszystkich. Pobrane z: https://www.pb.pl/ (2022.06.22).

Wittbrodt, P., Łapuńka, I. (2017). Przemysł 4.0 – wyzwanie dla współczesnych przedsiębiorstw produkcyjnych. W: R. Knosala (red.), Innowacje w zarządzaniu i inżynierii produkcji (s. 793–799). Opole: Oficyna Wydawnicza Polskiego Towarzystwa Zarządzania Produkcją.

Zachęty inwestycyjne. Parki przemysłowe i technologiczne. Pobrane z: https://www.paih. gov.pl (2022.06.22).

Zarębska, A. (2012). Świadoma organizacja – wyzwania dla współczesnego świata. Przegląd Organizacji, 6, 9–12.

Published

2022-09-30

How to Cite

Łukasiński, W., & Nigbor-Drożdż, A. (2022). Generation Z’s perception of the determinants of developing a startup in Poland. Social Inequalities and Economic Growth, (71), 142–155. https://doi.org/10.15584/nsawg.2022.3.9

Issue

Section

Articles