Ujawnienia działań marketingowych w rachunku kosztów cyklu życia lasu

Autor

  • Krzysztof Adamowicz Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu
  • Piotr Szczypa Wyższa Szkoła Gospodarki w Bydgoszczy

DOI:

https://doi.org/10.15584/nsawg.2016.1.22

Słowa kluczowe:

rachunek kosztów cyklu życia produktu, las, działalność marketingowa

Abstrakt

Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe (PGL LP), w ramach którego funkcjonują nadleśnictwa prowadzą zarówno działalność gospodarczą (produkcja i sprzedaż drewna), jak i działalność pozaprodukcyjną (edukacja, funkcje rekreacyjno-zdrowotne, kulturalne, przyrodnicze). W związku z rosnącą złożonością otoczenia nadleśnictw zachodzi potrzeba wsparcia infor-macyjnego przez zastosowanie instrumentów rachunkowości zarządczej. Jednym z takich instrumentów jest rachunek kosztów cyklu życia produktu, dla którego w przypadku nadleśnictwa przedmiotem rachunku będzie las. Ponieważ działalność marketingowa w ramach gospodarki leśnej dotyczy zarówno działalności produkcyjnej jak i pozaprodukcyjnej PGL LP, a las charakteryzuje się konkretnymi etapami swojego życia należy stwierdzić, że rachunek ten może być przydatnym źródłem informacji planistycznych. Celem artykułu jest przedstawienie możliwości wykorzystania rachunku kosztów cyklu życia produktu (lasu) do ujawnień działań marketingowych w ramach funkcjonowania nadleśnictw. W związku z tym wskazano na definicję lasu jako produktu nadleśnictwa. Następnie przedstawio-no ideę rachunku kosztów cyklu życia produktu w odniesieniu do lasu i na tym tle podano przykłady przychodów i kosztów dotyczących działań marketingowych możliwych do wyodrębnienia w rachunku kosztów cyklu życia lasu. Zasadnicza hipoteza artykułu zawiera się w stwierdzeniu, że rachunek kosztów cyklu życia lasu może zapewnić informacje o działalności marketingowej nadleśnictwa przez ujawnienia kosztów i przychodów w poszczególnych etapach życia lasu. Opracowanie powstało przy wykorzystaniu analizy literatury przedmiotu, doświadczeń własnych autorów jako nauczycieli akademickich, prowadzących badania naukowe i wdrożenia w PGL LP lub w działach rachunkowości i controllingu jednostek gospodarczych przy zastosowaniu rozumowa-nia indukcyjnego.  

Pobrania

Opublikowane

2020-11-10

Jak cytować

Adamowicz, K., & Szczypa, P. (2020). Ujawnienia działań marketingowych w rachunku kosztów cyklu życia lasu. Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, 1(45), 214–223. https://doi.org/10.15584/nsawg.2016.1.22

Numer

Dział

Artykuły