Zastosowanie Internetu w kształtowaniu orientacji na klienta w świetle wyników badania ilościowego

Autor

  • Krystyna Mazurek-Łopacińska Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
  • Magdalena Sobocińska Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu

DOI:

https://doi.org/10.15584/nsawg.2016.1.24

Słowa kluczowe:

orientacja na klienta, Internet, wirtualizacja marketingu, wirtualizacja konsumpcji

Abstrakt

Rozwój społeczeństwa sieci jest immanentnie związany ze zwiększającym się zakresem zastosowań Internetu w działaniach marketingowych różnego typu przedsiębiorstw. Wyrazem dokonujących się przemian jest także postrzeganie odbiorców jako aktywnych podmiotów rynku mających duży udział w osiąganiu celów przedsiębiorstw poprzez współuczestnictwo w procesach kreowania wartości i rozwoju innowacji. Celem artykułu jest ukazanie roli Internetu z punktuwidzenia wdrażania zasad orientacji na klienta. Kształtowanie orientacji na klienta w dobie rozwo-ju Internetu wymaga poszukiwania innowacyjnych rozwiązań w zakresie jego zastosowań na poszczególnych etapach procesu zarządzania wartością dla klienta, czyli na etapach definiowania i kształtowania wartości oraz jej komunikowania i dystrybuowania. Ułatwia to przechodzenie od modelu gospodarki „push” polegającego na dostosowywaniu oferty do rozpoznanego popytu do modelu „pull” zakładającego pobudzanie aktywności klientów w inicjowaniu nowych rozwiązań służących rozwojowi oferty rynkowej. Artykuł został oparty na studiach literaturowych, a także na analizie i interpretacji wyników badania ilościowego zrealizowanego w ramach projektu: „Internet w marketingu oraz zastosowanie nowych technologii w prowadzeniu współpracy firmy z klientami”. Badaniem zostali objęci menadżerowie odpowiadający za wykorzystanie Internetu w działa-niach marketingowych i w procesie budowania relacji z klientami w różnego typu przedsiębiorstwach. Badanie kwestionariuszowe zostało przeprowadzone w 2013 roku na próbie 150 przedsiębiorstw funkcjonujących na rynku polskim.  

Pobrania

Opublikowane

2020-11-10

Jak cytować

Mazurek-Łopacińska, K., & Sobocińska, M. (2020). Zastosowanie Internetu w kształtowaniu orientacji na klienta w świetle wyników badania ilościowego. Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, 1(45), 237–246. https://doi.org/10.15584/nsawg.2016.1.24

Numer

Dział

Artykuły