Digitalizacja procesu realizacji jakościowych badań marketingowych – szanse i zagrożenia

Autor

  • Beata Marciniak Szkoła Główna Handlowa w Warszawie

DOI:

https://doi.org/10.15584/nsawg.2016.1.32

Słowa kluczowe:

jakościowe badania marketingowe, proces realizacji jakościowych badań marketingowych, jakościowe techniki badawcze, zogniskowany wywiad grupowy online, fokus online

Abstrakt

Nieustanne zmiany zachodzące w technologicznym i społeczno-kulturowym otoczeniu nie pozostają bez wpływu na sferę badań marketingowych. Powszechność dostępu do Internetu i rosnąca swoboda korzystania z tego narzędzia komunikacji powoduje stałe zainteresowanie wśród przedsiębiorstw realizacją badań marketingowych w przestrzeni wirtualnej. Zjawisko to nie omija naturalnie także metod jakościowych. Potencjalna możliwość uzyskania jakościowych danych pierwotnych w krótkim czasie i przy relatywnie niskich nakładach finansowych stanowi dla praktyków życia gospodarczego kluczowy argument przemawiający za poszukiwaniem nowych rozwiązań metodycznych angażujących nowoczesne rozwiązania technologiczne i Internet do realizacji badań także w tym eksploracyjnym nurcie metodycznym. Zmiany wydają się nieuniknione. Warto jednak przyglądać się wpływowi owych zmian na zakres możliwych do pozyskania danych i ich wiarygodności. Wybór Internetu jako miejsca realizacji badań jakościowych niesie ze sobą bez wątpienia wiele możliwości, stwarza jednak określone ograniczenia zarówno dla przebiegu procesu realizacji badań oraz jakości pozyskiwanych danych. Przedmiotem pracy badawczej uczyniono analizę porównawczą dwóch jakościowych technik badawczych – zogniskowanego wywiadu grupowego (klasyczny FGI – focus group interview), realizowanego w oparciu o bezpo-średni kontakt moderatora z osobami badanymi oraz wywiadu grupowego realizowanego za pośrednictwem Internetu (FGI-online). Celem opracowania jest dokonanie porównania mocnych i słabych stron obu jakościowych technik realizacyjnych z perspektywy kluczowych etapów procesu badawczego. Opracowanie oparte zostało o studia literatury przedmiotu z zakresu metodyki badań społecznych, badań marketingowych oraz psychologii  

Pobrania

Opublikowane

2020-11-10

Jak cytować

Marciniak, B. (2020). Digitalizacja procesu realizacji jakościowych badań marketingowych – szanse i zagrożenia. Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, 1(45), 313–321. https://doi.org/10.15584/nsawg.2016.1.32

Numer

Dział

Artykuły