Sposoby zbierania informacji rynkowych przy kształtowaniu nowych produktów

Autor

  • Dariusz Dąbrowski Politechnika Gdańska

DOI:

https://doi.org/10.15584/nsawg.2016.1.34

Słowa kluczowe:

informacja rynkowa, badania marketingowe, nowy produkt, rozwój nowych produktów, wysoka technika

Abstrakt

Celem pracy jest określenie, w jakim stopniu krajowe przedsiębiorstwa średniowysokiej i wysokiej techniki stosują różne sposoby zbierania informacji rynkowych przy wdrażaniu nowych produktów, oraz jak te sposoby wiążą się z osiąganiem sukcesu nowego produktu. Sposoby te podzielono na dwie grupy. Pierwszą, związaną z przeprowadzaniem badań marketingowych (np. prowadzenie własnych badań marketingowych lub zlecając je na zewnątrz, korzystanie z raportów specjalistycznych firm, opracowanych na podstawie badań marketingowych) i drugą, niewymagającą realizacji takich badań (np. kontakty osobiste z pośrednikami, penetrowanie Internetu, spotkania z przedstawicielami handlowymi). W dojściu do celu pracy wykorzystano dane pochodzące z własnego badania sondażowego przeprowadzonego wśród wspomnianej grupy przedsiębiorstw zatrudniających przynajmniej 49 osób. Badanie przeprowadzono na losowo dobranej próbie przed-siębiorstw. Wyniki badania wskazują, że wśród badanych firm dominowały inne sposoby zbierania informacji rynkowych niż badania marketingowe (np. kontakty osobiste czy penetrowanie Internetu), zaś gromadzenie informacji za pomocą badań marketingowych występowało w mniej-szym stopniu. Okazało się, że zarówno stosowanie badań marketingowych, jak i innych sposobów pozyskiwania informacji pozytywnie oddziaływało na wyniki osiągane przy wdrażaniu nowych produktów. W szczególności odnotowano dodatni wpływ na sukces nowego produktu następujących działań: przeprowadzanie badań marketingowych specjalnie na potrzeby danego wdrożenia, podejmowanie różnych badań, kontakty osobiste z podmiotami zewnętrznymi, śledzenie prasy specjalistycznej i innych tradycyjnych mediów, penetrowanie Internetu, regularne spotkania ze swoimi pracownikami (np. handlowcami).  

Pobrania

Opublikowane

2020-11-10

Jak cytować

Dąbrowski, D. (2020). Sposoby zbierania informacji rynkowych przy kształtowaniu nowych produktów. Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, 1(45), 334–343. https://doi.org/10.15584/nsawg.2016.1.34

Numer

Dział

Artykuły