Postawy konsumentów dóbr kultury w Internecie wobec prawa autorskiego na przykładzie fanów mangi

Autor

  • Agnieszka Doczekalska Akademia Leona Koźmińskiego w Warszawie
  • Jolanta Tkaczyk Akademia Leona Koźmińskiego w Warszawie

DOI:

https://doi.org/10.15584/nsawg.2016.1.11

Słowa kluczowe:

postawa, prawo autorskie, dobra kultury

Abstrakt

Rozwój technologii cyfrowych i Internetu zmienił sposoby uczestniczenia w kulturze. Konsumenci ograniczający się dotąd do nabywania i biernego korzystania z dóbr kultury, stają się kreatywnymi prosumentami. Prawo autorskie nie nadąża za tymi zmianami. Próby zaostrzenia regulacji z zakresu własności intelektualnej nie prowadzą do zapewnienia skutecznej ochrony twórcom i nie wspierają kreatywności. Artykuł analizuje postawy polskich konsumentów dóbr kultury (mangi) w Internecie względem prawa autorskiego. W artykule dokonano przeglądu istnieją-cych źródeł, jak również przeprowadzono własne badania. W celu zidentyfikowania postaw fanów mangi wobec prawa autorskiego zastosowano podejście interpretatywne. Przeprowadzono dwa wywia-dy w postaci minigrup, łącznie przebadano dziewięć osób w wieku 13–16 lat (grupę wybrano ze wzglę-du na profil czytelników mangi w Polsce). Badania przeprowadzone przez autorki potwierdzają donie-sienia odnalezione w literaturze, że młodzi widzą przede wszystkim pozytywne strony udostępniania i korzystania z dóbr kultury w Internecie, jest to dla nich zupełnie naturalne. Nie zastanawiają się nad konsekwencjami prawnymi takiego korzystania, ponieważ uważają, że nie są nimi objęci. Obecne prawo jest nie tylko nieskuteczne, ale działa wręcz korupcyjnie na młode pokolenie, które żyjąc w ciągłym duchu łamania prawa, uodparnia się na nie.

Pobrania

Opublikowane

2020-11-10

Jak cytować

Doczekalska, A., & Tkaczyk, J. (2020). Postawy konsumentów dóbr kultury w Internecie wobec prawa autorskiego na przykładzie fanów mangi. Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, 1(45), 105–112. https://doi.org/10.15584/nsawg.2016.1.11

Numer

Dział

Artykuły