Administrowanie czy rozwój – 20 lat doświadczeń finansowania polskiego samorządu terytorialnego

Autor

  • Krzysztof Surówka Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
  • Katarzyna Owsiak Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie

DOI:

https://doi.org/10.15584/nsawg.2018.4.2

Słowa kluczowe:

samodzielność finansowa jednostek samorządu terytorialnego, dotacje celowe, zadłużenie JST

Abstrakt

Reforma samorządu terytorialnego od strony organizacyjnej została zakończona. Niemniej jednak proces decentralizacji nie. Samorząd terytorialny jest podmiotem sektora finansów publicznych odpowiedzialnym za realizację ustalonych zadań publicznych obejmującym około 30% wszystkich zadań. Mając to na uwadze jednostki samorządu terytorialnego powinny być wyposażone w środki finansowe umożliwiające wykonywanie tych zadań. Zakres samodzielności finansowej jednostek samorządu terytorialnego jest jednak zróżnicowany, w zależności od przyjętej ko ma ponosić odpowiedzialność za prowadzenie własnej polityki rozwoju. Nie sposób nie wskazać, że im większa samodzielność finansowa tym większe możliwości rozwoju. Celem artykułu jest odpowiedź na pytanie, czy występuje zagrożenie samodzielności finansowej jednostek samorządu terytorialnego.  

Pobrania

Opublikowane

2018-12-01

Jak cytować

Surówka, K., & Owsiak, K. (2018). Administrowanie czy rozwój – 20 lat doświadczeń finansowania polskiego samorządu terytorialnego. Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, 4(56), 23–36. https://doi.org/10.15584/nsawg.2018.4.2

Numer

Dział

Artykuły