Encyklika kryzysu i nadziei
DOI:
https://doi.org/10.15584/pjsd.2015.19.6Słowa kluczowe:
zrównoważony rozwój, filozofia przyrody, Encyklika „Laudato si'”Abstrakt
Czy tego chcemy czy nie, czy jesteśmy tego świadomi albo uparcie odrzucamy to przekonanie, jesteśmy częścią przyrody. Korzystając z jej darów, szczególnie w okresie ostatnich pięćdziesięciu lat konsumpcyjnego życia zbliżyliśmy się i przekroczyliśmy zdolność planety do regeneracji jej zasobów. Dane naukowe na temat łączności człowieka z przyrodą a przede wszystkim zależności od różnorodności elementów biosfery oraz raporty i wyniki obrad licznych konferencji poświęconych problematyce zrównoważonego rozwoju cywilizacji wkraczają w życie przeciętnego obywatela Planety Ziemia bardzo powoli. Encyklika „Laudato si'. W trosce o wspólny dom”, Ojca Świętego Franciszka (2015), ma szanse dotrzeć do chrześcijan na całej Ziemi, poruszyć ich sumienia i wyzwolić prośrodowiskowe i prospołeczne działania w codziennym życiu. Papież zabrał głos w obronie przyrody, która jest wspólnym domem wszystkich istot żywych, ale zwrócił także uwagę, że ekologia ma sens wtedy, gdy widzimy wielkość człowieka i jego wyjątkowość, gdy chroniąc naturę nie zapominamy o naturze ludzkiej i jej prawach.
Downloads
Bibliografia
Bełch K. 2010. Kwestia ekologiczna w nauczaniu Jana Pawła II. Pedagogika Katolicka. Stalowa Wola. 6. 83-94.
Ganowicz-Bączyk A. 2014. Systemowe ujęcie biosfery w etyce Edwarda Goldsmitha. Studia Ecologiae et Bioethicae. 12.1. 93-115.
Konstańczak S. 2014. Moralny obowiązek ochrony środowiska naturalnego według ks. prof. Tadeusza Ślipko. Studia Ecologiae et Bioethicae. 12. 1. 9-28.
Łepko Z. 2012. W sprawie techniki dla zrównoważonego rozwoju. Studia Ecologiae et Bioethicae. 10. 1. 9-27.
Millenium Ecosystem Assessment. 2005. Ecosystems and Human Well-being: Biodiversity Synthesis. World Resource Institute. Washington. DC. 1-86.
Nietzsche F.W. 1905. Poza dobrem i złem. Wyd. J. Mortowicz. Warszawa. s. 1-295.
Nowicka G. 2005. Otyłość- ważny problem zdrowotny. Studia Ecologiae et Bioethicae 3. 91-99.
Nowotarska K. Olej palmowy, nie dziękuję. Ekotarg. [dok. Elektr. http://ekotarg.pl/artykul/olej_palmowy_nie_dziekuje.,276. data dostępu 7.09. 2015].
Ojciec Święty Franciszek. 2013. Adhortacja apostolska Evangelii Gaudium. O głoszeniu Ewangelii w dzisiejszym świecie. Wydawnictwo M. Kraków.
Ojciec Święty Franciszek. 2015. Encyklika Laudato si'. W trosce o wspólny dom. Wydawnictwo M. Kraków.
Olaczek R. 2007. Milenijna Ocena Ekosystemów - czy nowy Raport U'Thanta? w: T.S. Olszewski, R. Afranowicz, K. Bociąg (red.). Współczesne kierunki badań botanicznych – w 80. rocznicę urodzin Pani Profesor Hanny Piotrowskiej. Acta Bot. Cassub. 6. 23-32.
Petry-Mroczkowska J. 2004. Siedem grzechów głównych dzisiaj. Wydawnictwo Znak. Kraków. Poznań.
Sandner J. 2007. Problemy przyrodniczej edukacji holistycznej w świetle idei zrównoważonego rozwoju. Studia Ecologiae et Bioethicae. 5. 325-333.
Schopenhauer A. 2004. W poszukiwaniu mądrości życia. Parerga i Paralipomena. Drobne pisma filozoficzne. Tom II. Wydawnictwo ANTYK. Kęty.
Skolimowski H. 1993. Filozofia żyjąca. Eko-filozofia jako Drzewo Życia. Wydawnictwo Pusty Obłok. Warszawa.
Sowiński G. (przekł.). 2000. Nietzsche. Antychrześcijanin. Przekleństwo chrześcijaństwa. Wydawnictwo A. Kraków. 1-94.
Sztumski W. 2005. Relacja człowieka do jego wytworów w aspekcie etyki środowiskowej. Studia Ecologiae et Bioethicae. 3. 281-294.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2015 Polish Journal for Sustainable Development

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.