Encyclical of crisis and hope

Authors

  • Krzysztof Kasprzak Katedra Turystyki Wiejskiej, Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu,
  • Joanna Kostecka Katedra Biologicznych Podstaw Rolnictwa i Edukacji Środowiskowej, UR w Rzeszowie

DOI:

https://doi.org/10.15584/pjsd.2015.19.6

Keywords:

sustainable development, natural philosophy, the encyclical

Abstract

Whether we like it or not, whether we are aware or stubbornly reject this belief, we are part of nature. Using her services, especially during the last fifty years of consumerism we approached and exceeded the planet's capacity to regenerate its resources. Now scientists collected a lot of data on the connection between man and nature and above all, on dependency on the diversity of the biosphere. These reports and deliberations of numerous conferences dedicated to problems of sustainable development of civilization enter into awareness and effect the lives of the average citizen of our Planet Earth very slowly. On Care for Our Common Home (Laudato Si') is the new appeal from Pope Francis (2015) addressed to "every person living on this planet" for an inclusive dialogue about how we are shaping the future of our planet. Pope Francis calls the Church and the world to acknowledge the urgency of our environmental challenges and to join him in embarking on a new path. This encyclical is written with both hope and resolve, looking to our common future with candor and humility. The encyclical has a chance to reach out to Christians all over the Earth, to raise their conscience and to liberate pro-environment and pro-social activities in everyday life. The Pope spoke up in defense of nature, which is the common home of all living beings, but also noted that ecology makes sense only when we see the greatness of man and his uniqueness, while protecting nature, we do not forget about human nature and its laws. The authors of the article recall elements of the history of thought forming the concept of sustainable development, assessed commonly as the basis for the survival of human civilization. They highlight the groundbreaking importance of the inclusion of the Church in shaping the ecological conscience. Authors also express the hope that that conscience is a force of modern Homo sapiens to radical, giving hope for the survival of the species, changes of life organization at socio-economic and natural level.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bełch K. 2010. Kwestia ekologiczna w nauczaniu Jana Pawła II. Pedagogika Katolicka. Stalowa Wola. 6. 83-94.

Ganowicz-Bączyk A. 2014. Systemowe ujęcie biosfery w etyce Edwarda Goldsmitha. Studia Ecologiae et Bioethicae. 12.1. 93-115.

Konstańczak S. 2014. Moralny obowiązek ochrony środowiska naturalnego według ks. prof. Tadeusza Ślipko. Studia Ecologiae et Bioethicae. 12. 1. 9-28.

Łepko Z. 2012. W sprawie techniki dla zrównoważonego rozwoju. Studia Ecologiae et Bioethicae. 10. 1. 9-27.

Millenium Ecosystem Assessment. 2005. Ecosystems and Human Well-being: Biodiversity Synthesis. World Resource Institute. Washington. DC. 1-86.

Nietzsche F.W. 1905. Poza dobrem i złem. Wyd. J. Mortowicz. Warszawa. s. 1-295.

Nowicka G. 2005. Otyłość- ważny problem zdrowotny. Studia Ecologiae et Bioethicae 3. 91-99.

Nowotarska K. Olej palmowy, nie dziękuję. Ekotarg. [dok. Elektr. http://ekotarg.pl/artykul/olej_palmowy_nie_dziekuje.,276. data dostępu 7.09. 2015].

Ojciec Święty Franciszek. 2013. Adhortacja apostolska Evangelii Gaudium. O głoszeniu Ewangelii w dzisiejszym świecie. Wydawnictwo M. Kraków.

Ojciec Święty Franciszek. 2015. Encyklika Laudato si'. W trosce o wspólny dom. Wydawnictwo M. Kraków.

Olaczek R. 2007. Milenijna Ocena Ekosystemów - czy nowy Raport U'Thanta? w: T.S. Olszewski, R. Afranowicz, K. Bociąg (red.). Współczesne kierunki badań botanicznych – w 80. rocznicę urodzin Pani Profesor Hanny Piotrowskiej. Acta Bot. Cassub. 6. 23-32.

Petry-Mroczkowska J. 2004. Siedem grzechów głównych dzisiaj. Wydawnictwo Znak. Kraków. Poznań.

Sandner J. 2007. Problemy przyrodniczej edukacji holistycznej w świetle idei zrównoważonego rozwoju. Studia Ecologiae et Bioethicae. 5. 325-333.

Schopenhauer A. 2004. W poszukiwaniu mądrości życia. Parerga i Paralipomena. Drobne pisma filozoficzne. Tom II. Wydawnictwo ANTYK. Kęty.

Skolimowski H. 1993. Filozofia żyjąca. Eko-filozofia jako Drzewo Życia. Wydawnictwo Pusty Obłok. Warszawa.

Sowiński G. (przekł.). 2000. Nietzsche. Antychrześcijanin. Przekleństwo chrześcijaństwa. Wydawnictwo A. Kraków. 1-94.

Sztumski W. 2005. Relacja człowieka do jego wytworów w aspekcie etyki środowiskowej. Studia Ecologiae et Bioethicae. 3. 281-294.

Published

2015-12-12

Most read articles by the same author(s)

<< < 2 3 4 5 6 7