Wydawnictwa oficyny Abrys jako zadanie edukacyjne. Upowszechnianie retardacji jako element alternatywnej edukacji. Część II.
DOI:
https://doi.org/10.15584/pjsd.2017.21.1.2Słowa kluczowe:
rozwój zrównoważony, retardacja, edukacja alternatywna, czasopisma komunalneAbstrakt
W przeciwieństwie do formalnej edukacji szkolnej a zwłaszcza akademickiej - uznającej w naszym kraju cele edukacji ekologicznej, zwłaszcza popularyzowanie - za działalność niejako gorszego rodzaju - edukacja nieformalna dąży do realnego podniesienia wiedzy i świadomości obywateli. Ma ona przełożyć się na zaangażowanie możliwie dużej liczby mieszkańców w działania kreatywne. Działalność jednostek zaangażowanych w edukację nieformalną nie jest pochodną pozycji budżetowej instytucji państwa i samorządu. Obecnie edukacja ekologiczna prowadzona poza strukturami szkolnictwa średniego i wyższego, w której Wydawnictwo Komunalne ABRYS aktywnie uczestniczy, staje się coraz ważniejszą częścią edukacji obywatelskiej zmierzającej do rozwijania rozumnego społeczeństwa akceptującego zasady zrównoważonego rozwoju, umiejącego oceniać stan bezpieczeństwa ekologicznego oraz uczestniczącego w procesach decyzyjnych. Czasopisma wydawnictwa komunalnego ABRYS, a także działalność konferencyjno-szkoleniowa, portale edukacyjne, konkursy branżowe i e-wydania tworzą obecnie zwarty, logiczny, wzajemnie uzupełniający się element nauczania i wychowania o cechach nowoczesnej edukacji alternatywnej XXI wieku - formy swoistej opozycji wobec państwowego i sformalizowanego systemu nauczania różnych stopni. Edukacja alternatywna jest sprzeciwem wobec narzuconych wartości, jedynie słusznych rozwiązań, wobec szkolno-akademickich lęków i nudy, dzisiejszej roli nauczyciela, wykładowcy i stosowanej metodyki nauczania.
Downloads
Bibliografia
Dutka M., Kasprzak K. 2008. Dwusetny numer - historia powstania. Przegląd Komunalny. Poznań. 5. (22). 12.
Dutka M., Kasprzak K. 2011. "Przegląd Komunalny" - 20 lat rozwoju. Przegląd Komunalny. Poznań. 3 (234). 16-18.
Alberski R. 1996. Polityka ochrony środowiska w Polsce. Towarzystwo Naukowe Prawa Ochrony Środowiska. seria: Polityka Ochrony Środowiska. 19. Wydawnictwo Prawo Ochrony Środowiska. Wrocław.
Kasprzak K. 2005a. Edukacja ekologiczna w realizacji zasad trwałego i zrównoważonego rozwoju. Zesz. Nauk. PTIE i PTG Oddz. w Rzeszowie. 6. 7-13.
Kasprzak K. 2005b. Miejsce, rola i formy ekoedukacji. Przegląd Komunalny (Dodatek specjalny). Poznań. 1. 20-21.
Kasprzak K. 2014a. Abrys inicjatorem edukacji ekologicznej. 25 lat w gospodarce komunalnej i ochronie środowiska. Przegląd Komunalny. Poznań. 1 (265). 18-19.
Kasprzak K. 2014b. Alternatywna edukacja. Przegląd Komunalny. Poznań. 5 (270). 30.
Kasprzak K. 2016. Jak powstawał "Przegląd Komunalny"? Przegląd Komunalny. Poznań. 3 (294). 13-15.
Kasprzak K., Dutka M. 2007. Wojciech Dutka - dla ludzi i środowiska. Wydawnictwo ABRYS. Poznań.
Kassenberg A. 2014. Zrównoważony rozwój w Polsce w ostatnim 25-leciu. W: 25 lat ochrony środowiska w Polsce. ABRYS. Poznań. 27-36.
Nowicki M. 2014. 25 lat zmian w ochronie środowiska w Polsce. W: 25 lat ochrony środowiska w Polsce. ABRYS. Poznań. 9-24.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2017 Polish Journal for Sustainable Development

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.