Nazwy trumien w polskich zakładach pogrzebowych
DOI:
https://doi.org/10.15584/slowo.2021.12.15Słowa kluczowe:
chrematonyms, motivation, connotation, semantic analysisAbstrakt
The aim of the article is to analyze semantic names of coffins. Onomastic material includes 102 names taken from the funeral home web pages and from the survey that was carried out by people working in funeral industry. The collected material comes from the period 2019–2022. The analyzed names of coffins were classified into 12 meaning groups. Out of them the most popular are the names originating from mythology, e.g. “Trumna Hades”, shape of the products, e.g. “Trumna Łodka” or even from particular countries, e.g. “Trumna Amerykanka” that were created through the process of transonimisation or onimisation. In article the author tries to create a typology of the coffin names that were produced in Poland.Downloads
Bibliografia
Badyda E., 2007, Od Ozyrysa po Sleep Time. Współczesne tendencje w nazewnictwie polskich zakładów pogrzebowych, „Język Polski”, LXXXVII, s. 29–36.
Badyda E., 2011, O problemach z ustaleniem postaci chrematonimu – na przykładzie nazw polskich wyrobów cukierniczych [w:] Chrematonimia jako fenomen współczesności, red. M. Biolik, J. Duma, Olsztyn, s. 31–41.
Badyda E., 2013, Co na to słownik? Co na to zasady pisowni? Milczą, wciąż pozwalają...” O ma karą (nie?), „Język – Szkoła – Religia”, t. 8/1, s. 7–17.
Badyda E., 2018, Nazewnictwo współczesnych szkół tańca w aspekcie funkcjonalnym – na przykładzie szkół trójmiejskich, „Język – Szkoła – Religia”, t. 13, s. 16–29.
Breza E., 1998, Nazwy obiektów i instytucji związanych z nowoczesną cywilizacją (chrematonimy) [w:] Polskie nazwy własne. Encyklopedia, red. E. Rzetelska-Feleszko, Warszawa–Kraków, s. 343–361.
Breza E., 2005, Nazwy zakładów pogrzebowych w Polsce [w:] Z najnowszych tendencji w polskim nazewnictwie, red. R. Łobodzińska, Łask, s. 69–81.
Cieślikowa A., 2011, Jakie korzyści daje onomastyce chrematonimia? [w:] Chrematonimia jako fenomen współczesności, red. M. Biolik, J. Duma, Olsztyn, s. 113–123.
Długosz K., 2014, Nazwy artykułów spożywczych i napojów utworzone od nazw własnych (na przykładzie Gorzowa) [w:] Z zagadnień nazw własnych (antroponimy, chrematonimy, toponimy, zoonimy), red. K. Długosz, Gorzów Wielkopolski, s. 200–208.
Gałkowski A., 2008, Chrematonimy w funkcji kulturowo-użytkowej. Onomastyczne studium porównawcze na materiale polskim, włoskim, francuskim, Łódź.
Gałkowski A., 2014, Motywacja w procesie tworzenia chrematonimii marketingowej, „Poznańskie Spotkania Językoznawcze”, z. 27, s. 63–72.
Gałkowski A., 2018, Definicja i zakres chrematonimii, „Folia Onomastica Croatica”, z. 27, s. 1–14.
Jaros V., 2011, Techniki nominacyjne w zakresie współczesnego nazewnictwa wyrobów piekarniczych i cukierniczych [w:] Chrematonimia jako fenomen współczesności, red. M. Biolik, J. Duma, Olsztyn, s. 215–233.
Kacprzak A., 2008, Sztuka perswazji zaczyna się od słowa [w:] Język w marketingu, red. K. Michalewski, Łódź, s. 69–73.
Kaleta Z., 2005, Teoria nazw własnych [w:] Polskie nazwy własne. Encyklopedia, red. Ewa Rzetelska-Feleszko, Warszawa–Kraków, s. 15–36.
Kapuścińska A., 2012, Odniesienia do natury w nazewnictwie produktów spożywczych [w:] Język – natura – cywilizacja, red. E. Laskowska, B. Morzyńska-Wrzosek, W. Czechowski, Bydgoszcz, s. 113–120.
Kolek A., Kozłowski Ł., Lang G., 2019, Branża pogrzebowa w Polsce. Diagnoza i wyzwania, calpe.pl [dostęp 2021].
Kołodziejek E., 2006, O nowych i dawnych nazwach papierosów, „Poradnik Językowy”, z. 2, s. 64–73.
Kosyl C., 1978, Metaforyczne użycie nazw własnych [w:] Z zagadnień współczesnego języka polskiego, red. M. Szymczak, Wrocław, s. 133–143.
Kosyl C., 1983, Forma i funkcja nazw własnych, Lublin.
Kosyl C., 2001, Chrematonimy [w:] Współczesny język polski, red. J. Bartmiński, Lublin, s. 447–452.
Lakoff G., Johnson M., 2010, Metafory w naszym życiu, Warszawa.
Lech-Kirstein D., 2011, Kreacje nazewnicze w nazwach drinków [w:] Chrematonimia jako fenomen współczesności, red. M. Biolik, J. Duma, Olsztyn, s. 283–292.
Lech-Kirstein D., 2019, Nazwa własna a nazwa pospolita – dylematy z pogranicza chrematonimii, „Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska”, t. 37, s. 143–154.
Lewandowski A., 1990, Chrematonimy i ich miejsce w badaniach onomastycznych, „Język. Teoria – dydaktyka, Kielce, s. 173–189.
Mańczak W., 2011, Czy wszystkie chrematonimy są nazwami własnymi? [w:] Chrematonimia jako fenomen współczesności, red. M. Biolik, J. Duma, Olsztyn, s. 325–330.
Mrózek R., 2006, Apelatywna sfera językowa a sfera onimiczna – przed- i poglobalizacyjny problem onomastyki [w:] Onimizacja i apelatywizacja, red. Z. Abramowicz, E. Bogdanowicz, Białystok, s. 153–163.
Parzniewska J., 1998, Nazwy zakładów pogrzebowych, „Onomastica”, XLIII, s. 283–289.
Puda-Blokesz M., 2020, Odwołania mitologiczne w polskiej chrematonimii funeralnej – rekonesans, „Język Polski”, z. 1, s. 78–91.
Rudnicka-Fira E., 2017, Nazewnictwo firm pogrzebowych w świetle kultury funeralnej, „Dialog z Tradycją”, red. I. Steczko, R. Dźwigoł, t. VI, Kraków, s. 553–569.
Rutkowski M., 2003, Nazwa na sprzedaż. O nazewnictwie na usługach marketingu, „Onomastica”, XLVIII, s. 238–254.
Sikora E., 2016, Językowo-kulturowa motywacja mazowieckich chrematonimów funeralnych, „Respectus Philologicus”, z. 30, s. 74–83.
Szymczak K., 2019, Nazwy handlowe piwa w polszczyźnie. Próba typologii, „Linguistische Treffen in Wrocław”, s. 176–190.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2021 Słowo. Studia językoznawcze

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.