W świecie wartości moralnych – między zawiłością a prostotą
DOI:
https://doi.org/10.15584/slowo.2019.10.14Słowa kluczowe:
morality, ethics, moral dilemma, moral relativism, moral absolutism, moral compromise, worldviews, moral worldviews, moral presuppositions, ambiguity of morality, moral firmness, moral strength, the nature of morality, moral disputes, ideological disputesAbstrakt
In the article I describe a dual nature of morality, arguing that moral actions require a constant movement between complexity and simplicity of the moral world. In the first part of the article I examine heterogeneity of the moral sphere, pointing out that it should not be simplified. I try to show why morality cannot be seen as a domain of perfect clarity and why it is usually impossible to make a firm distinction between goodness and evil. In the second part I argue that despite the difficulties, morality also requires self-confidence which can be justified. Although some moral problems are demanding, many others can be solved relatively easily. In the last part of the paper I discuss a difference between primary, spontaneous moral self-confidence, connected with simplified moral judgments, and secondary, reflective one, which comes from overcoming and controlling initial moral doubts.Downloads
Bibliografia
Arystoteles, 2012, Etyka nikomachejska, przeł. D. Gromska, Warszawa.
Berger P., Zijderveld A., 2010, Pochwała wątpliwości. Jak mieć przekonania i nie stać się fanatykiem, przeł. S. Baranowski, Kraków.
Brandt A.M., Rozin P. (red.), 1997, Morality and Health, Nowy Jork–Londyn.
Dostojewski F., 1992, Notatki z podziemia, Gracz. Z dzieł Fiodora Dostojewskiego, t. 1, przeł. G. Karski, W. Broniewski, Londyn–Warszawa.
Dostojewski F., 2014, Bracia Karamazow, przeł. B. Beaupré, Warszawa.
Hume D., 2001, Badania dotyczące rozumu ludzkiego, przeł. J. Łukasiewicz, K. Twardowski, Warszawa.
Kołakowski L., 2012, Czy diabeł może być zbawiony i 27 innych kazań, Kraków.
Kundera M., 2016, Zasłona. Esej w siedmiu częściach, przeł. M. Bieńczyk, Warszawa.
La Rochefoucauld F., 2010, Maksymy i rozważania moralne, przeł. T. Żeleński (Boy), Kęty.
MacIntyre A., 1988, Whose Justice? Which Rationality?, Notre Dame (Indiana).
Montaigne M., Próby, przeł. T. Żeleński (Boy), „Wolne Lektury”.
Nietzsche F., 2006, Tako rzecze Zaratustra. Książka dla wszystkich i dla nikogo, przeł. W. Berent, Poznań.
Nietzsche F., 2010, Ludzkie, arcyludzkie, t. 1, przeł. K. Drzewiecki, Warszawa .
Platon, 2002, Laches, Protagoras, przeł. W. Witwicki, Kęty.
Platon, 2008, Obrona Sokratesa, Kriton, Uczta, przeł. W. Witwicki, Warszawa.
Plessner H., 2008, Granice wspólnoty. Krytyka radykalizmu społecznego, przeł. J. Merecki, Warszawa.
Richard R., 2009, Przygodność, ironia i solidarność, przeł. W. J. Popowski, Warszawa.
Scheler M., 2008, Resentyment a moralność, przeł. B. Baran, Warszawa.
Tischner J., 1982, Myślenie według wartości, Kraków.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2019 Słowo. Studia językoznawcze

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.