Gwara śląska jako wartościujący determinant reklamowy

Autor

DOI:

https://doi.org/10.15584/slowo.2019.10.08

Słowa kluczowe:

Upper Silesia, advertisement, evaluation, persuasion

Abstrakt

The article descibes the stategies of introducing lingustic units derived from the Silesian dialect into advertising texts. The mechanism and contextual funtions of exploiting dialect lexemes in commercial text (in the evaluative form) were described by the use of pragmalinguistic analysis and the theory of semantic fields (with appropriate methodological solutions).

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

A wdiejew A., 2004, Systemowe środki perswazji [w:] Manipulacja w języku, red. P. Krzyżanowski, P. Nowak, Lublin, s. 71–80.

Bartmiński J., 1989, Językowe sposoby porządkowania świata. Uwagi na marginesie biłgorajskich relacji o kosmosie, „Etnolingwistyka” 2, red. J. Bartmiński, s. 49–58.

Bartmiński J., 2000, Miejsce wartości w językowym obrazie świata [w:] Język w kręgu wartości. Studia semantyczne, red. J. Bartmiński, Lublin, s. 59–86.

Bartmiński J., 2001, Kontekst złożony, historyczny czy kreowany? [w:] Semantyka tekstu artystycznego, red. A. Pajdzińska, R. Tokarski, Lublin, s. 109–121.

Bartmiński J., 2007, Język symbolem tożsamości narodowej i świadectwem otwartości [w:] Stereotypy mieszkają w języku. Studia etnolingwistyczne, red. J. Bartmiński, Lublin, s. 11–31.

Bartmiński J., Panasiuk J., 2001, Stereotyp językowy [w:] Współczesny język polski, red. J. Bartmiński, Lublin, s. 371–397.

Bartmiński J., Tokarski J., 1986, Językowy obraz świata a spójność tekstu [w:] Teoria tekstu. Zbiór studiów, red. T. Dobrzyńska. Wrocław, s. 65–81.

Dejna K., 1998, Gwara i jej stosunek do innych odmian języka ogólnonarodowego [w:] Teoretyczne, badawcze i dydaktyczne założenia dialektologii, red. S. Gala, Łódź, s. 13–22.

Karaś H., 2015, Zadania dialektologii w zakresie ochrony ginących gwar, „Gwary Dziś”, vol. 7, red. K. Kurek, s. 83–95.

Kita M., 1991, Ekspansja potoczności, „Studia Polonistyczne”, t. 19, red. A. Kowalska, A. Wilkoń,

Katowice, s. 83–90.

Kita M., 2007, Gra funkcjami w języku potocznym [w:] Potoczność a zachowania językowe Polaków, red. B. Boniecka, S. Grabias, Lublin, 33–45.

Kurek H., 2017, Funkcja gwary w tekście, „Rozprawy Komisji Językowej ŁTN”, t. LXIV, s. 137–146.

Labocha J., 2002, Tekst gwarowy jako dyskurs, „Studia Dialektologiczne” II, red. J. Okoniowa, B. Dunaj, Kraków, s. 47–52.

Łuc I., 2010, Współczesne gry komunikacyjnojęzykowe, Katowice.

Łuc I., 2015, Gry onimiczne jako modna strategia reklamowa [w:] Kulturowy obraz mód społecznych, red. J. Bujak-Lechowicz, Szczecin, s. 129–142.

Łuc I., 2016, Słownik nazwisk mieszkańców południowego Śląska XIX wieku, Katowice.

Łuc I., Bortliczek M., 2011, Język uwikłany w ponowoczesność, Katowice.

Łuc I., Bortliczek M., 2014, „Innowacyjne podejście ma znaczenie...”. Strategie komunikacyjne w reklamie, „Cieszyński Almanach Pedagogiczny”, t. 3: Konteksty językowe w edukacji, kulturze i sztuce, s. 66–80.

Ożdżyński J., 2002, Formy wypowiedzi w przestrzeni kulturowej [w:] Konteksty kulturowe w dyskursie edukacyjny, „Studia Logopedyczne”, t. 6, red. J. Ożdżyński, T. Rittel, Kraków, s. 85–107.

Ożóg K., 2001, Polszczyzna przełomu XX i XXI wieku. Wybrane zagadnienia, Rzeszów.

Ożóg K., 2007, Nowy świat kultury – hiperrzeczywistość i jej znaki [w:] Czytanie tekstów kultury.

Metodologia. Badania. Metodyka, red. B. Myrdzik, I. Morawska, Lublin, s. 15–24.

Pajdzińska A., 2006, Wartościowanie we frazeologii [w:] Studia frazeologiczne, red. A. Pajdzińska, Łask, s. 128–147.

Pelc H., 2007, Wypowiedź gwarowa jako typ przekazu kulturowego łączącego przeszłość i współczesność [w:] Teksty kultury. Oblicza komunikacji XXI wieku, t. 1, red. J. Mazur, M. Rzeszutko-Iwan, Lublin, s. 73–91.

Przybylska R., 2004, Kategoria punktu widzenia w badaniach nad relacjami przestrzennymi w języku [w:] Punkt widzenia w języku i kulturze, red. J. Bartmiński, S. Niebrzegowska-Bartmińska, R. Nycz, Lublin, s. 149–160.

Puzynina J., 1989, Jak pracować nad językiem wartości? [w:] Języka a Kultura, t. 2: Zagadnienia leksykalne i aksjologiczne, red. J. Puzynina, J. Bartmiński, Wrocław (przedruk 1991), s. 129–137.

Puzynina J., 1992, Problematyka aksjologiczna w językoznawstwie [w:] Problematyka aksjologiczna w nauce o literaturze. Studia, red. S. Sawicki, A. Tyszczyk, Lublin, s. 59–92.

Quasthoff U.M., 1998, Etnocentryczne przetwarzanie informacji. Ambiwalencja funkcji stereotypów w komunikacji międzykulturowej [w:] Język a Kultura, t. 12: Stereotyp jako przedmiot lingwistyki. Teoria, metodologia, analizy empiryczne, red. J. Anusiewicz, J. Bartmiński, Wrocław, s. 11–30.

Rak M., 2014, Zróżnicowanie stylistyczne gwary w świetle statystyki leksykalnej (na materiale podhalańskim) [w:] Badania dialektologiczne. Stan, perspektywy, metodologia. Materiały konferencji naukowej „Gwara i tekst”, red. M. Rak, K. Sikora, Kraków, s. 157–166.

Skudrzykowa A., 1993, Potoczność a strategia uwiarygodnienia w tekstach potocznych. „Socjolingwistyka” 12/13, s. 47–53.

Taras B., 2007, Wczoraj i dziś języka reklamy. Kilka spostrzeżeń [w:] Składnia. Stylistyka. Struktura tekstu, red. M. Krauz, K. Ożóg, Rzeszów, s. 91–98.

Tyrpa A., 2008, Językowy obraz świata w gwarach (przegląd dokonań) [w:] Język a Kultura, t. 20: Tom jubileuszowy, red. A. Dąbrowska, s. 297–307.

Wojtak M., 2002, Potoczność w tekstach prasowych [w:] Język trzeciego tysiąclecia II: Nowe oblicza komunikacji we współczesnej polszczyźnie, red. G. Szpila, Kraków, s. 323–334.

Pobrania

Opublikowane

2019-12-15

Jak cytować

Łuc, I. (2019). Gwara śląska jako wartościujący determinant reklamowy. Słowo. Studia językoznawcze, 10(10), 102–119. https://doi.org/10.15584/slowo.2019.10.08

Numer

Dział

ROZPRAWY I ARTYKUŁY