Górnośląskie nazwy obiektów gastronomicznych motywowane nazewnictwem regionalnym – między glokalizacją a komercjalizacją

Autor

DOI:

https://doi.org/10.15584/slowo.2022.13.21

Słowa kluczowe:

nazwy obiektów gastronomicznych, Górny Śląsk, glokalizacja, komercjalizacja

Abstrakt

Artykuł jest formą wprowadzenia w złożony problem tworzenia sztucznych zależności między lokalną kulturą a kulturą konsumpcji, która wyzyskuje w celach komercyjnych dziedzictwo kulturowe regionu. Poddane oglądowi chrematonimy, liczące 56 nominacji, wynotowano w latach 2018–2022 z miejskiej przestrzeni Górnego Śląska oraz ze stron internetowych. Nazwy te opisano z perspektywy pragmalingwistyki i lingwistyki kulturowej, uwzględniając regionalne i komercyjne determinanty ich kreacji. Na podstawie dokonanej analizy wysnuto wnioski na temat przenikania się dwóch przeciwstawnych tendencji nazwotwórczych – tradycyjnej i innowacyjnej, uwidaczniających się w górnośląskich nazwach komponowanych przy użyciu rozmaitych metod i technik. Zróżnicowany materiał onimiczny odsłonił wiele cech kultury konsumpcyjnej, które przejawiają się w strukturze i semantyce górnośląskich nazw obiektów gastronomicznych.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Cieślikowa, A. (1999). Nazwy własne w procesie rekonstrukcji obrazu dawnego świata. W: A. Pajdzińska, P. Krzyżanowski (red.), Przeszłość w językowym obrazie świata (s. 269–276). Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Czerny, A. (2011). Teoria nazw geograficznych, Prace Geograficzne nr 226, Warszawa: Wydawca IGiPZ PAN.

Gałkowski, A. (2011). Chrematonimy w funkcji kulturowo-użytkowej. Onomastyczne studium porównawcze na materiale polskim, włoskim, francuskim. Wyd. 2. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Gałkowski, A. (2014). Motywacja w procesie tworzenia chrematonimii marketingowej. Poznańskie Spotkania Językoznawcze, 27: Przestrzenie językoznawstwa. Prace dedykowane Profesor Irenie-Sarnowskiej-Giefing, 63–72.

Górny, H. (2016). Ludowy obraz egzystencji człowieka utrwalony w nazwiskach. Onomastica, 60, 137–150.

Grzelakowa, E. (2010). Nazwa własna jako element językowego obrazu świata. W: I. Sarnowska-Giefing, M. Graf (red.), Miasto w perspektywie onomastyki i historii (s. 461–472). Poznań: Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk.

Jankowski, G. (2019). Przestrzeń geograficzna. Wybrane aspekty teoretyczne. Zeszyty Naukowe, T. 15, R. 8, nr 1, 60–67.

Kuciński, K. (2011). Glokalizacja jako indygenizacja globalizacji. Rocznik Żyrardowski 9, 38–39.

Lech-Kirstein, D. (2019). Językowy obraz świata w dolnośląskich oronimach pochodzących od nazw roślin i zwierząt. W: A. Rygorowicz-Kuźma, K. Rutkowski (red.), Nazwy własne w języku, literaturze i kulturze. Księga Jubileuszowa dedykowana Profesor Zofii Abramowicz (s. 351–365). Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.

Lech­‐Kirstein, D. (2015). Zwrot kulturowy w badaniach onomastycznych. W: M. Rybka, P. Wiatrowski (red.), Pogranicza językoznawstwa polonistycznego. Prace dedykowane Profesorowi Zygmuntowi Zagórskiemu i Karolowi Zierhofferowi dla uczczenia odnowienia doktoratów po pięćdziesięciu latach (s. 85–95). Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Adama Mickiewicza.

Łuc, I. (2019). Chrematonimy marketingowe o podstawach gwarowych jako nośniki wartościowania przestrzeni Górnego Śląska. W: A. Rygorowicz-Kuźma, K. Rutkowski (red.), Nazwy własne w języku, literaturze i kulturze. Księga Jubileuszowa dedykowana Profesor Zofii Abramowicz (s. 387–417). Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.

Łuc, I. (2020a). Język i wartości Górnego Śląska jako narzędzia komunikacji marketingowej. W: E. Horyń, B. Skowronek, A. Walecka-Rynduch (red.), Język a media. Perspektywy i zagrożenia języka we współczesnych mediach (s. 147–159). Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.

Łuc, I. (2020b). Język i wartości Górnego Śląska jako komercyjne nośniki kultury konsumpcyjnej. W: J. Mampe, M. Trendowicz, F. Marzouka, L. Ovchinnikova (red.), Socjolingwistyczne w teorii i praktyce. Ujęcie interdyscyplinarne. T. 8 (s. 37–46). Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.

Łuc, I. (2021a). Gwara górnośląska w nowych odsłonach konsumpcyjnych. W: A. Myszka, E. Oronowicz-Kida, R. Słabczyński (red.), Silva rerum. Rzecz o współczesnej i dawnej polszczyźnie, t. 2: Księga Jubileuszowa dedykowana Profesorowi Kazimierzowi Ożogowi (s. 160–169). Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Łuc, I. (2021b). Nazwy górnośląskich obiektów gastronomicznych motywowane apelatywami z pola znaczeniowego ‘gastronomia’ jako narzędzie perswazji. W: Ż. Sładkiewicz (red.), Perswazja językowa w różnych dyskursach (s. 338–346). Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.

Matusiak, I., Zawilska, K. (2007). Tendencje nazewnicze na przykładzie olsztyńskich chrematonimów. W: A. Cieślikowa, B. Czopek-Kopciuch, K. Skowronek (red.), Nowe nazwy własne. Nowe tendencje badawcze (s. 541–546). Kraków: Wydawnictwo Pandit.

Mrózek, R. (2002). Dorobek i perspektywy onomastyki polskiej. Onomastica, 47, 23–35.

Mrózek, R. (2004). Nazwy własne jako przedmiot badawczy onomastyki. W: R. Mrózek (red.), Nazwy własne w języku, kulturze i komunikacji społecznej (s. 9–19). Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Mrózek, R. (2007). Innowacyjność onimiczna a innowacje badawcze. W: A. Cieślikowa, B. Czopek­‐Kopciuch, K. Skowronek (red.), Nowe nazwy własne – nowe tendencje badawcze (s. 21–28). Kraków: Wydawnictwo Pandit.

Mrózek, R. (2016). Sfera onimiczna języka i jej właściwości kategorialno­‐funkcjonalne. Kraków: Instytut Języka Polskiego PAN.

Oronowicz-Kida, E. (2019). Globalizacja w języku mieszkańców południowo-wschodniej Rzeszowszczyzny (na przykładzie nazw własnych). W: A. Rygorowicz-Kuźma, K. Rutkowski (red.), Nazwy własne w języku, literaturze i kulturze. Księga Jubileuszowa dedykowana Profesor Zofii Abramowicz (s. 489–501). Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.

Ostaszewska, D., Sławkowa, E. (1999). Procesy nazwotwórcze a językowy obraz świata: na materiale średniowiecznej terminologii botanicznej w słowniku Jana Stanki. W: A. Pajdzińska, P. Krzyżanowski (red.), Przeszłość w językowym obrazie świata (s. 149–162). Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Rudnicka-Fira, E. (2005). Imiona Ślązaków w komunikacji potocznej. W: I. Ignatowicz-Skowrońska (red.), Nazewnictwo na pograniczach (s. 155–167). „Rozprawy i Studia” (DLCX) 586. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.

Rudnicka-Fira, E. (2011). Imiona mieszkańców miast Górnego Śląska i Zagłębia Dąbrowskiego w perspektywie socjolingwistycznej. Onomastica Slovogermanica, 30, 197–207.

Rutkiewicz-Hanczewska, M. (2006). Nazwa własna jako test. Polonica, 26/27, 309–315.

Rutkiewicz-Hanczewska, M. (2013). Genologia onimiczna. Nazwa własna w płaszczyźnie motywacyjno-komunikatywnej. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.

Rzetelska-Feleszko, E. (2006). Procesy globalizacji a utrzymanie lokalnej tożsamości onimii słowiańskiej. Onomastica, 51, 27–35.

Sarnowska-Giefing, I. (2007). Onomastyka literacka dziś – przełomy czy kontynuacje? W: A. Cieślikowa, B. Czopek-Kopciuch, K. Skowronek (red.), Nowe nazwy własne – nowe tendencje badawcze (s. 559–572). Kraków: Wydawnictwo Pandit.

Wójcik, U. (2015). O sposobach badania nazw własnych (przeszłość, teraźniejszość, przyszłość). Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie, 11, 153–162.

https://www.cyrulikslaski.com/ [dostęp: 25.05. 2021].

Pobrania

Opublikowane

2022-12-15

Jak cytować

Łuc, I. (2022). Górnośląskie nazwy obiektów gastronomicznych motywowane nazewnictwem regionalnym – między glokalizacją a komercjalizacją. Słowo. Studia językoznawcze, (13), 321–334. https://doi.org/10.15584/slowo.2022.13.21

Numer

Dział

METODOLOGIA, INNE KATEGORIE NAZW WŁASNYCH