I w ciemność idę, i już nie powrócę. O kognitywnej metaforze drogi w poezji Adama Asnyka
DOI:
https://doi.org/10.15584/slowo.2017.8.14Abstrakt
This article attempts to answer the question, how is in the poetry of Adam Asnyk functioning the cognitive metaphor of way, how it is conceptualized, and also what are the relationships between conventionalized way of understanding the way element and the artistic text. It would be, therefore, important to restore richness of language and culture features of any given semanteme, that is to show it along with all collocations on the cultural background and to reconstruct the linguistic image of the world contained in general language. This article presents the semantics of the way semanteme, which in the poetry of Adam Asnyk exists in various forms.Downloads
Bibliografia
Asnyk A., 1973, Wiersze wybrane, Warszawa.
Anusiewicz J., Dąbrowska A., Fleischer M., 2000, Językowy obraz świata i kultura. Projekt koncepcji badawczej, „Język a Kultura”, t. 13: Językowy obraz świata i kultura, Wrocław, s. 11–44.
Bartmiński J., Bielińska-Gardziel J., 2012, Językowo-kulturowy obraz domu w polszyźnie [w:] Wartości w językowo-kulturowym obrazie świata Słowian i ich sąsiadów, Lublin.
Budrewicz T., 2002, Językowy obraz drogi w poezji Marii Konopnickiej [w:] Miejsca Konopnickiej: przeżycia, pejzaż, pamięć, red. T. Budrewicz, Kraków, s. 201–215.
Chudzik A., 2011, Droga jako metafora językowa [w:] Droga w języku i kulturze, red. J. Adamowski, K. Smyk, Lublin, s. 12–24.
Dunaj S., 2000, Słownik współczesnego języka polskiego, Kraków, s. 27–37.
Godek K., 2011, Przed wolą Boga chylcie się pokornie, bo droga do Zbawienia prowadzi przez ciernie – językowy obraz drogi do Boga w inskrypcjach nagrobnych z wiejskich cmentarzy Podhala [w:] Droga w języku i kulturze, red. J. Adamowski, K. Smyk, Lublin, s. 141–149.
Grzegorczykowa R., 1999, Pojęcie językowego obrazu świata [w:] Językowy obraz świata, Lublin, s. 39–47.
Koveces Z., 2011, Język, umysł, kultura: praktyczne wprowadzenie, Kraków.
Lewicki A.M., 1998, Próba profilo wania pojęcia „droga” na podstawie idiomatyzmów języka polskiego [w:] Profilowanie w języku i w tekście, red. J. Bartmiński, R. Tokarski, Lublin, s. 277–288.
Michajłowa K., 2011, Śmierć jako droga w zaświaty w języku i kulturze ludowej Bułgarów i Polaków [w:] Droga w języku i kulturze, red. J. Adamowski, K. Smyk, Lublin, s. 93–103.
Ożóg K., 2011, Metafora życia ludzkiego jako drogi – aspekty językowe i kulturowe [w:] Językowo-kulturowy obraz drogi, Lublin, s. 17–27.
Pajdzińska A., 1998, Semantyka ciemności w poezji Anny Kamieńskiej, „Prace Filologiczne”, t. 43, Warszawa, s. 347–355.
Sandomirska I., 2000, O metaforach ŻYCIA i ŚMIERCI w języku rosyjskim. „Język a Kultura”, t. 13: Językowy obraz świata i kultura, Wrocław, s. 358–370.
Skorupka S., 1985, Słownik frazeologiczny języka polskiego, Warszawa.
Szczek J., 2002, Wyrażenia frazeologiczne z określeniami czasu w języku niemieckim. Próba klasyfikacji, „Język a Kultura”, t. 19: Czas – język – kultura, Wrocław, s. 183–195.
Szumska D., 2000, Na tropach tropu: rozważania o metaforze poetyckiej, „Język a Kultura”, t. 13, Wrocław, s. 25–36.
Tokarski R., 2001 Słownictwo jako interpretacja świata [w:] Encyklopedia kultury polskiej XX wieku, t. 2: Współczesny język polski, red. J. Bartmiński, Lublin, s. 343–371.
Wilczewska M. 2008, Kognitywna metafora drogi w wybranych tekstach zespołu „Armia”, „Prace Językoznawcze”, nr 10, s. 219–232.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2017 Słowo. Studia językoznawcze

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.