Język uczniów – charakterystyka, opinie nauczycieli o tym zjawisku

Autor

  • Beata Romanek Uniwersytet Rzeszowski

DOI:

https://doi.org/10.15584/slowo.2016.7.9

Abstrakt

Article resembles most important features of contemporary Polish language. Also mentions the environment that affect the language of children and adolescents. Then presents the results of the research of 70 primary school teachers. The aim of the study was to investigate the views of teachers about language students. Teachers among other things, pointed to the environment affecting language students rated their level of knowledge of youth and its presence in official oral and written statements of the students.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Bernstein B., 1980, Socjolingwistyka a społeczne problemy kształcenia [w:] Język i społeczeństwo, wybór i wstęp M. Głowiński, Warszawa, s. 83–117.

Bober-Pełzowska M., 1983, Rozwijanie mowy uczniów klas niższych, Warszawa.

Bugajski M., 2007, Język w komunikowaniu, Warszawa.

Chaciński B., 2003, Wypasiony słownik najmłodszej polszczyzny, Kraków.

Chaciński B., 2005, Wyczesany słownik najmłodszej polszczyzny, Kraków.

Chaciński B., 2007, Totalny słownik najmłodszej polszczyzny, Kraków.

Czelakowska D., 2010, Metodyka edukacji polonistycznej dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków.

Grochowalska M., 2009, Rozwijanie umiejętności komunikacyjnych dziecka w wieku przedszkolnym, Kraków.

Grzenia J., 2006, Komunikacja językowa w Internecie, Warszawa.

Harwas-Napierała B., Trempała J., 2014, Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka, Warszawa.

Kaczor M., 2009, Estetyka słowa a kultura języka, Zielona Góra.

Kida J., 1997, Kształcenie języka dziecka w młodszym wieku szkolnym, Rzeszów.

Kim R., 2013, Jak Polak przeklina, „Newsweek”, nr 42, s. 39–41.

Kowalikowa J., 2005, Język bez etykiety [w:] Język a Komunikacja, t. 8: Język trzeciego tysiąclecia III, cz. I: Tendencje rozwojowe współczesnej polszczyzny, red. G. Szpila, Kraków, s. 463–471.

Marcjanik M., 2008, Grzeczność w komunikacji językowej, Warszawa.

Marcjanik M., 2010, Etykieta językowa [w:] Współczesny język polski, red. J. Bartmiński, Lublin, s. 281–291.

Markowski A., 2009, Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, Warszawa.

Nagajowa M., 1985, Kształcenie języka ucznia w szkole podstawowej, Warszawa.

Ożóg K., 2001, Polszczyzna przełomu XX i XXI wieku. Wybrane zagadnienia, Rzeszów.

Ożóg K., 2014, Mody językowe we współczesnej polszczyźnie [w:] Kultura mówienia dawniej i dziś, red. M. Kułakowska, A. Myszka, Rzeszów, s. 13–23.

Pawelec L., 2013, Nauczyciel XXI wieku wprowadzający dziecko w świat kultury [w:] Dziecko w kulturze współczesnego świata. red. E. Jagiełło, E. Jówko, Siedlce, s. 243–262.

Porayski-Pomsta J., 2015, O rozwoju mowy dziecka. Dwa studia, Warszawa.

Sokołowska J., 2011, Rodzina o niskim statusie socjokulturowym i ekonomicznym jako miejsce konstruowania tożsamości a zadania szkoły [w:] Pedagogika wczesnej edukacji. Dyskursy, problemy, otwarcia, red. D. Klus-Stańska, D. Bronk, A. Malenda, Warszawa, s. 372–386.

Pobrania

Opublikowane

2016-12-15

Jak cytować

Romanek, B. (2016). Język uczniów – charakterystyka, opinie nauczycieli o tym zjawisku. Słowo. Studia językoznawcze, 7(7), 131–146. https://doi.org/10.15584/slowo.2016.7.9

Numer

Dział

ROZPRAWY I ARTYKUŁY