Co nas szokuje, co nas pobudza? Shockvertising w reklamie komercyjnej oraz reklamie społecznej: podejście multimodalne
DOI:
https://doi.org/10.15584/slowo.2023.14.3Słowa kluczowe:
reklama szokująca, multimodalność, tekst, obraz, perswazjaAbstrakt
Głównym celem artykułu jest zbadanie związku między multimodalnością a perswazją na przykładzie dwóch kampanii reklamowych: reklamy komercyjnej marki Cropp Town z 2008 roku oraz reklamy społecznej Koalicji Wrocławskiej Ochrony Klimatu z 2022 roku. Obie kampanie są przykładem reklamy szokującej, czyli nastawionej na zaskoczenie odbiorcy. Analizie zostaną poddane dwa modusy, mianowicie obraz (fotografie) oraz tekst (slogany).
Downloads
Bibliografia
Bergen, B. K. (2016). What the f. What swearing reveals about our language, our brains, and ourselves. New York: Basic Books.
Chojnowska, K. (2020). Buntownicze hasła i drastyczne obrazy, czyli czy shockvertising się opłaca. https://harbingers.io/blog/shockvertising-przyklady#o-jeden-krok-za-daleko.
Forceville, Ch. i Urios-Aparisi, E. (2009). Introduction (s. 3–17). W: Ch. Forceville i E. Urios-Aparisi (ed.). Multimodal metaphor. Berlin–New York: Mouton de Gruyter.
Górska, E. (2014). Why are multimodal metaphors interesting? The perspective of verbo-visual and verbo-musical modalities. W: M. Kuźniak, A. Libura, M. Szawerna (red.), From conceptual metaphor theory to cognitive ethnolinguistics. Patterns of imagery in language (s. 17–36). Frankfurt/Main: Peter Lang.
Halliday, M.A.K. (1994). Introduction to functional grammar. London: Edward Arnold.
Hatalska, M. (2008). Krochmalenie poszwy: nowa kampania Cropp Town: https://hatalska.com/2008/03/31/krochmalenie-poszwy-nowa-kampania-cropp-town/.
Huizinga, J. ([1938] 1967). Homo ludens. Zabawa jako źródło kultury, przeł. M. Kurecka i W. Wirpsza. Warszawa: SW Czytelnik.
Iedema, R. (2013). Multimodalna analiza dyskursu. Resemiotyzacja na potrzeby dyskursów użytkowych. W: A. Duszak, G. Kowalski (red.). Systemowo-funkcjonalna analiza dyskursu (s. 197–227). Kraków: Universitas.
Jurek, K. (2011). Znaczenie symboliczne i funkcje koloru w kulturze. Kultura – Media – Teologia, 6, 68–80.
Kawka, M. (2016). Dyskurs multimodalny – nowa kategoria badawcza? Zeszyty Prasoznawcze, 59, 2, 294–303.
Konieczna, A. (2010). Szok narzędziem kampanii społecznych. W: B. Iwaniewicz-Rak (red.). Prace doktorantów UE. Problemy zarządzania współczesną firmą – teoria i przykłady. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.
Koszembar-Wiklik, M. (2015). Motywy erotyki, śmierci i przemocy w reklamach – o manipulowaniu emocjami odbiorcy i przesuwaniu granic społecznego „tabu”. Naukowy Przegląd Dziennikarski, 2, 65–84.
Kowalikowa, J. (2010). Funkcja ludyczna języka edukacji. W: Silva rerum philologicarum. Studia ofiarowane Profesor Marii Strycharskiej-Brzezinie z okazji jej jubileuszu. Kraków: Księgarnia Akademicka.
Kress, G. i van Leeuwen, T. (2002). Colour as a semiotic mode: notes for a grammar of colour. Visual Comunication 1(3), 343–368.
Lakoff, G. i Johnson, M. ([1980] 2020). Metafory w naszym życiu, tłum. T. Krzeszowski. Warszawa: Wydawnictwo Aletheia.
Łuc, I. (2010). (A)kulturowe i (a)kulturalne gry komunikacyjno-językowe we współczesnych tekstach reklam. Homo Ludens, 1/(2), 87–95.
Maćkiewicz, J. (2017a). Badanie mediów multimodalnych – multimodalne badanie mediów. Studia Medioznawcze, 2(69), 33–42.
Maćkiewicz, J. (2017b). Multimodalność a perswazja (na przykładzie tygodników opinii). W: M. Cieszkowski, A. Kapuścińska, J. Szczepaniak (red.). Język – obraz – dyskurs (s. 17–26). Bydgoszcz: Bydgoskie Towarzystwo Naukowe.
Maliszewski, N. (2007). Koń trojański w reklamie społecznej. Warszawa: Medical Tribune Polska.
Mierzwińska-Hajnos, A. (2021). Shockvertising: Beyond blunt slogans and drastic images. A con-ceptual blending analysis. Lublin Studies in Modern Languages and Literature, 2, 97–113.
Nagórko, A. (2012). Podręczna gramatyka języka polskiego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Rajfur, M. (2022). Ekologiczne love story ma swoją cenę. Gość.pl wrocławski: https://wroclaw.gosc.pl/doc/7739264.Ekologiczne-love-story-ma-swoja-cene.
Raszewska, M. (2008). Kontrowersyjne reklamy: Inna jazda i inne szycie. Trojmiasto.pl: https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Kontrowersyjne-reklamy-Inna-jazda-i-inne-szycie-n27476.html.
Roque G. (2012). Visual argumentation: a further reappraisal (s. 273–288). W: F.H. van Eemeren i B. Garssen (red.). Topical themes in argumentation theory: Twenty exploratory studies. Amsterdam: Springer.
Sawicka, G. (2015). Reklamowa gra z etyką słowa. W: A. Cegieła i M Stępień (red.). Studia pragmalingwistyczne. Rocznik Instytutu Polonistyki Stosowanej Wydziału Polonistyki UW (s. 249–264). Rok VII. Warszawa: Instytut Polonistyki Stosowanej.
Stachowiak-Krzyżan, M. (2018). Nowoczesne instrumenty promocji w działaniach komunikacyjnych marek odzieżowych. W: B. Borusiak (red.). Gospodarka, technologia, społeczeństwo (s. 331–341). Poznań: Bogucki Wydawnictwo Naukowe.
Szczęsna, E. (2007). Poetyka mediów. Polisemiotyczność, digitalizacja, reklama. Warszawa: Wydano nakładem Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego.
Szwed, B. (2020). Multimodalność w audiowizualnych reklamach produktów farmaceutycznych. Media – Kultura – Komunikacja Społeczna, 3 (15), 71–80.
Ulman, M. (2017). Benetton i shockvertising. Marketing w Praktyce, 1, 38–39.
Urbańczyk, S. (red.). (1992). Encyklopedia języka polskiego, Wrocław–Warszawa–Kraków: Ossolineum.
Wasilewski, J. (2009). Łamanie tabu jako komunikat dominacyjny. Acta Universitasis Wratislaviensis. Język a Kultura, 21, 327–347.
Winiarska, J. i Załazińska, A. (2018). Multimodalność komunikacji w perspektywie kognitywizmu. Kraków: Księgarnia Akademicka.
https://figury.net.pl/slownik/adianoeta
http://firmowo.com/szokowanie-w-reklamie/
https://logos-world.net/cropp-logo/
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Słowo. Studia Językoznawcze

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.