What shocks us? What stimulates us? Shockvertising in the commercial advertisement and social advertisement: a multimodal approach

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15584/slowo.2023.14.3

Keywords:

shockvertising, multimodality, text, image, persuasion

Abstract

The overriding aim of the article is to discuss the relation between multimodality and persuasion on the basis of two advertising campaigns: the commercial advertisement of Cropp Town (2008) and the social advertisement of Koalicja Wrocławskiej Ochrony Klimatu (2022). Both advertising campaigns are the instances of shockvertising, whose aim is to shock the recipient of the campaign. We shall analyse two modes, namely visual (photography) and verbal (slogan) ones.

Downloads

References

Bergen, B. K. (2016). What the f. What swearing reveals about our language, our brains, and ourselves. New York: Basic Books.

Chojnowska, K. (2020). Buntownicze hasła i drastyczne obrazy, czyli czy shockvertising się opłaca. https://harbingers.io/blog/shockvertising-przyklady#o-jeden-krok-za-daleko.

Forceville, Ch. i Urios-Aparisi, E. (2009). Introduction (s. 3–17). W: Ch. Forceville i E. Urios-Aparisi (ed.). Multimodal metaphor. Berlin–New York: Mouton de Gruyter.

Górska, E. (2014). Why are multimodal metaphors interesting? The perspective of verbo-visual and verbo-musical modalities. W: M. Kuźniak, A. Libura, M. Szawerna (red.), From conceptual metaphor theory to cognitive ethnolinguistics. Patterns of imagery in language (s. 17–36). Frankfurt/Main: Peter Lang.

Halliday, M.A.K. (1994). Introduction to functional grammar. London: Edward Arnold.

Hatalska, M. (2008). Krochmalenie poszwy: nowa kampania Cropp Town: https://hatalska.com/2008/03/31/krochmalenie-poszwy-nowa-kampania-cropp-town/.

Huizinga, J. ([1938] 1967). Homo ludens. Zabawa jako źródło kultury, przeł. M. Kurecka i W. Wirpsza. Warszawa: SW Czytelnik.

Iedema, R. (2013). Multimodalna analiza dyskursu. Resemiotyzacja na potrzeby dyskursów użytkowych. W: A. Duszak, G. Kowalski (red.). Systemowo-funkcjonalna analiza dyskursu (s. 197–227). Kraków: Universitas.

Jurek, K. (2011). Znaczenie symboliczne i funkcje koloru w kulturze. Kultura – Media – Teologia, 6, 68–80.

Kawka, M. (2016). Dyskurs multimodalny – nowa kategoria badawcza? Zeszyty Prasoznawcze, 59, 2, 294–303.

Konieczna, A. (2010). Szok narzędziem kampanii społecznych. W: B. Iwaniewicz-Rak (red.). Prace doktorantów UE. Problemy zarządzania współczesną firmą – teoria i przykłady. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.

Koszembar-Wiklik, M. (2015). Motywy erotyki, śmierci i przemocy w reklamach – o manipulowaniu emocjami odbiorcy i przesuwaniu granic społecznego „tabu”. Naukowy Przegląd Dziennikarski, 2, 65–84.

Kowalikowa, J. (2010). Funkcja ludyczna języka edukacji. W: Silva rerum philologicarum. Studia ofiarowane Profesor Marii Strycharskiej-Brzezinie z okazji jej jubileuszu. Kraków: Księgarnia Akademicka.

Kress, G. i van Leeuwen, T. (2002). Colour as a semiotic mode: notes for a grammar of colour. Visual Comunication 1(3), 343–368.

Lakoff, G. i Johnson, M. ([1980] 2020). Metafory w naszym życiu, tłum. T. Krzeszowski. Warszawa: Wydawnictwo Aletheia.

Łuc, I. (2010). (A)kulturowe i (a)kulturalne gry komunikacyjno-językowe we współczesnych tekstach reklam. Homo Ludens, 1/(2), 87–95.

Maćkiewicz, J. (2017a). Badanie mediów multimodalnych – multimodalne badanie mediów. Studia Medioznawcze, 2(69), 33–42.

Maćkiewicz, J. (2017b). Multimodalność a perswazja (na przykładzie tygodników opinii). W: M. Cieszkowski, A. Kapuścińska, J. Szczepaniak (red.). Język – obraz – dyskurs (s. 17–26). Bydgoszcz: Bydgoskie Towarzystwo Naukowe.

Maliszewski, N. (2007). Koń trojański w reklamie społecznej. Warszawa: Medical Tribune Polska.

Mierzwińska-Hajnos, A. (2021). Shockvertising: Beyond blunt slogans and drastic images. A con-ceptual blending analysis. Lublin Studies in Modern Languages and Literature, 2, 97–113.

Nagórko, A. (2012). Podręczna gramatyka języka polskiego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Rajfur, M. (2022). Ekologiczne love story ma swoją cenę. Gość.pl wrocławski: https://wroclaw.gosc.pl/doc/7739264.Ekologiczne-love-story-ma-swoja-cene.

Raszewska, M. (2008). Kontrowersyjne reklamy: Inna jazda i inne szycie. Trojmiasto.pl: https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Kontrowersyjne-reklamy-Inna-jazda-i-inne-szycie-n27476.html.

Roque G. (2012). Visual argumentation: a further reappraisal (s. 273–288). W: F.H. van Eemeren i B. Garssen (red.). Topical themes in argumentation theory: Twenty exploratory studies. Amsterdam: Springer.

Sawicka, G. (2015). Reklamowa gra z etyką słowa. W: A. Cegieła i M Stępień (red.). Studia pragmalingwistyczne. Rocznik Instytutu Polonistyki Stosowanej Wydziału Polonistyki UW (s. 249–264). Rok VII. Warszawa: Instytut Polonistyki Stosowanej.

Stachowiak-Krzyżan, M. (2018). Nowoczesne instrumenty promocji w działaniach komunikacyjnych marek odzieżowych. W: B. Borusiak (red.). Gospodarka, technologia, społeczeństwo (s. 331–341). Poznań: Bogucki Wydawnictwo Naukowe.

Szczęsna, E. (2007). Poetyka mediów. Polisemiotyczność, digitalizacja, reklama. Warszawa: Wydano nakładem Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego.

Szwed, B. (2020). Multimodalność w audiowizualnych reklamach produktów farmaceutycznych. Media – Kultura – Komunikacja Społeczna, 3 (15), 71–80.

Ulman, M. (2017). Benetton i shockvertising. Marketing w Praktyce, 1, 38–39.

Urbańczyk, S. (red.). (1992). Encyklopedia języka polskiego, Wrocław–Warszawa–Kraków: Ossolineum.

Wasilewski, J. (2009). Łamanie tabu jako komunikat dominacyjny. Acta Universitasis Wratislaviensis. Język a Kultura, 21, 327–347.

Winiarska, J. i Załazińska, A. (2018). Multimodalność komunikacji w perspektywie kognitywizmu. Kraków: Księgarnia Akademicka.

https://figury.net.pl/slownik/adianoeta

http://firmowo.com/szokowanie-w-reklamie/

https://logos-world.net/cropp-logo/

https://sjp.pwn.pl/slowniki/paronim.html

https://sjp.pwn.pl/slowniki/reklama.html

Published

2023-12-29

How to Cite

Grząśko, A. (2023). What shocks us? What stimulates us? Shockvertising in the commercial advertisement and social advertisement: a multimodal approach. Słowo. Studia językoznawcze, (14), 47–58. https://doi.org/10.15584/slowo.2023.14.3

Issue

Section

ROZPRAWY I ARTYKUŁY