Od stylu naukowego do idei języka polskiego jako obcego do celów akademickich
DOI:
https://doi.org/10.15584/slowo.2023.14.6Słowa kluczowe:
styl naukowy, język akademicki, język polski jako obcy, język polski do celów akademickichAbstrakt
Poniższy artykuł zawiera przegląd problematyki związanej ze stylem naukowym i językiem polskim jako obcym do celów akademickich. Rola tego ostatniego – w związku ze zwiększającą się liczbą studentów obcokrajowców w Polsce – z roku na rok staje się coraz bardziej istotna. W tekście zaprezentowano najważniejsze nazwiska oraz literaturę dotyczącą tych dwóch zagadnień, a także wyzwania na przyszłość związane z językiem polskim do celów akademickich.
Downloads
Bibliografia
Anthony, L. (2018). Introducing English for Specific Purposes. London: Routlege.
Busiło, S. (2022). Gatunki naukowe i dydaktyczne w edukacji polonistycznej na Ukrainie. Poradnik Językowy, 1, 226–247.
Bajor, E., Madej, E. (2012). Wśród ludzi i ich spraw. Łódź: Dentonet.
Coxhead, A. (2011). The Academic Word List 10 Years On: Research and Teaching Implications TESOL Quarterly, vol. 45, 355–361.
Cummins, J. (2008). BICS and CALP: Empirical and Theoretical Status of the Distinction. W: B. Street, N.H. Hornberger (red.) Encyclopedia of Language and Education, 2nd Edition, Vol. 2: Literacy (s. 487–499). New York: Springer.
Dunin-Dudkowska, A. (2018). Gatunki wypowiedzi w kontekście glottodydaktycznym. Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 15, 111–122.
Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej, Warszawa dnia 12 czerwca 2018 roku, Poz. 1125, Rozporządzenie Ministra Nauki Szkolnictwa Wyższego z 5 czerwca 2018 w sprawie podejmowania przez cudzoziemców studiów i szkoleń oraz ich uczestnictwa w badaniach naukowych i pracach rozwojowych.
Furdal, A. (1973). Klasyfikacja odmian współczesnego języka polskiego. Wrocław: Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk.
Gajda, S. (1982). Podstawy badań stylistycznych nad językiem naukowym. Warszawa–Wrocław: Wydawnictwo Naukowe PAN.
Gajda, S. (1994). Styl naukowy. W: J. Bartmiński (red.), Encyklopedia kultury polskiej XX w., t. 2: Współczesny język polski (s. 173–189). Wrocław.
Gajda, S. (2001). Gatunkowe wzorce wypowiedzi. W: J. Bartmiński (red.), Współczesny język polski, (s. 255–268). Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Gajewska, E., Sowa, M. (2014). LSP, FOS, Fachsprache... Dydaktyka języków specjalistycznych, Lublin: Werset.
Grucza, F., (1991). Terminologia – jej przedmiot, status i znaczenie. W: F. Grucza (red.), Teoretyczne podstawy terminologii (s. 11–44). Wrocław.
Hutchinson, T., Waters, A. (1987). English for Specific Purposes, a learning-centred approach. Cambridge: Cambridge Language Teaching Library.
Hyland, K. (2006). English for Academic Purposes, London, New York: Routledge Publishing House, London & New York.
Jasińska, A. (2019). B1 i co dalej? O konieczności przygotowania programu nauczania języka polskiego jako obcego dla celów akademickich. Neofilolog, Czasopismo Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego, 51/3, 129–142.
Jordan, R.R. (1997). English for Academic Purposes, A guide and resourse book for teachers. Cambridge: Cambridge University Press.
Klemensiewicz, Z. (1953). O różnych odmianach współczesnej polszczyzny. Warszawa: PIW.
Kurkowska, H., Skorupka, S. (2001), Stylistyka polska. Zarys. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Kugiel-Abuhasna, I. (2019) Studiologia. Kraków: Abdalnasser Abuhasna IT Services.
Kugiel-Abuhasna, I. (2021). Tekst naukowy pod glottodydaktyczną lupą. O potrzebie polskiej Academic Word List. W: B. Maliszewski, M. Rzeszutko (red.), Teksty kultury: oblicza komunikacji XXI wieku. T. 3 (s. 295–304). Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Lewandowski, J. (2002). Paratypologie i quasi-klasyfikacje polskich języków profesjonalnych. W: J. Lewandowski (red.), Problemy technolingwistyki (s. 27–40). Warszawa: Katedra Języków Specjalistycznych UW.
Mangiante, J-M., Parpette, Ch. (2011). Le français sur objectif universitaire. Grenoble: Presses universitaires de Grenoble.
Rachwałowa, M. (1986). Słownictwo tekstów naukowych. Wrocław: Ossolineum.
Seretny, A. (2011). Kompetencja leksykalna uczących się języka polskiego jako obcego w świetle badań ilościowych, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Skubalanka, T. (1976). Założenia analizy stylistycznej. W: H. Markiewicz, J. Sławiński (red.), Problemy metodologiczne współczesnego literaturoznawstwa (s. 250–273). Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Swales, J. (2007). Genre Analysis: English in Academic and Research Settings. Cambridge: Cambridge University Press.
Urbańczyk, S. (1956). Rozwój języka narodowego. Pojęcia i terminologia. W: Z. Stieber (red.), Z dziejów powstania języków narodowych i literackich (s. 9–36). Warszawa–Zakopane: PWN.
Wilkoń, A. (2000). Typologia odmian językowych współczesnej polszczyzny. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Wojtak, M. (2019). Wprowadzenie do genologii. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Zarzycka, G. (2017). Język polski w odmianie akademickiej, propozycja programu kursu adresowanego do studentów zagranicznych przygotowujących się do studiów wyższych w Polsce. Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie polonistyczne cudzoziemców 24, 135–148.
Zwiers, J. (2014). Building Academic Language. San Francisco: Jossey Bass A Villey Brand.
Zdunkiewicz-Jedynak, D. (2008). Wykłady ze stylistyki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Słowo. Studia Językoznawcze

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.