Funkcja kreatywności jako element nowoczesnego procesu projektowania lekcji językowych
DOI:
https://doi.org/10.15584/slowo.2023.14.13Słowa kluczowe:
kreatywność, zrównoważone przywództwo, dywergencja/konwergencja, interakcjaAbstrakt
Artykuł jest metaanalizą omawiającą sekwencje działań nauczyciela języka obcego w procesie organizacji zajęć językowych, ze szczególnym uwzględnieniem zagadnienia kreatywności. Wskazano na istotne sekwencje systemu nauki języka wraz z wykorzystaniem szeregu rozbieżnych działań, opartych na sekwencjach twórczej organizacji kontaktu uczniów z językiem obcym, co w całym szeregu lekcji językowych nie tylko prowadzi do głębszego zaangażowania się uczniów w proces nauki języka, lecz również aktywizacji związanej z tym procesem aktywności przyswajania struktury i systemu opisu rzeczywistości w ramach danego języka obcego. W końcowej części pracy podkreślono wagę i jakość funkcji, jaką pełni indywidualna (kreatywnie nacechowana) twórczość nauczyciela i ucznia w toku ich działalności glottodydaktycznej.
Downloads
Bibliografia
Amabile, M. (1996), Creativity in Context. Boulder, Co.: Westview Press.
Anderson, L.W., Krathwohl, D.R. (red.) (2001). A Taxonomy to Learning, Teaching, and Assessment: a Revision of Bloom’s Taxonomy of Educational Goals. New York: Longman.
Beghetto, R.A. (2010), Creativity in the classroom [in:] The Cambridge Handbook of Creativity, Cambridge: Cambridge University Press.
Boden, M. (2004). The Creative Mind; Myths and Mechanisms (2nd ed.), London: Routledge.
Bono, de E. (2009) Mieć piękny umysł, Gliwice: Wydawnictwo Studio EMKA.
Carey, B. (2014) How We Learn. The Surprising Truth about When, Where and Why It Happens. New York: Random House.
Csikszentmihlyi. M. (1997/2005), Finding Flow, The Psychology of Engagement in Everyday Life. New York: Basic Books.
Cuban, L. (2001). Oversold & Underused: Computers in the Classroom, Cambridge, Mass.: Harvard University Press.
Ellis, R. (2013). Creativity and Language Learning [in:] R.H. Jones i J.C. Richards (eds), Creativity
in Language Teaching, London: Routledge.
Feuerstein, R. P., S. Klein and A. J. Tannenbaum, (1991), Mediated Learning Experience: theoretical, practical and learning implications, London: Freund.
Griffiths, C., Oxford, R.L. (2013), The 21st century landscape of language learning strategies: Introduction to this special issue [in:] System, 43(1), DOI: 10-1016/j.system.2013.12.009 Accessed: 12/12/2020.
Hafner, C. (2016), Creativity in language teaching in the disciplines [w:] R.H. Jones I J.C. Richards (eds), Creativity in Language Teaching, London: Routledge.
Hargreaves, A., Fink, D. (2004) The seven principles of sustainable leadership [in:] Educational leadership, 34, 1-16.
Jaroszewska, A. (2020), Mądrość – kreatywność – innowacyjność a nauczanie i uczenie się języków obcych w Polsce. Języki Obce w Szkole, (2) 57-68.
Jeffey, B. & A. Craft (2004), Teaching creatively and teaching for creativity. Distinctions and relationships. Educational Studies, 30(1), 77-87.
Jones, R. H. (2012). Introduction: Discourse and creativity [in:] R.H. Jones (ed.) Discourse and creativity, London: Pearson Longman.
Jones, R. H. (2016), Creativity and language. [in:] R.H. Jones i J.C. Richards (eds), Creativity in Language Teaching, London: Routledge.
Jones, R , J. Richards (2016) Creativity in Language Teaching, London: Routledge.
Kaufman, J., Beghetto, R. (2009). Beyond big and little The A. Maley & N. Peachey (eds.) Creativity in the English Language Classroom, London: British Council. four C model of creativity. [in:] Review of General Psychology, 13, 1-12.
Leung, C (2013). Second/additional language teacher professionalism – What is it? [in:] M. Olofsson (ed.) Symposium 2012. Lärarrollen I svenska som andraspräk [www.andrasprak. su.se/publikationer/ nationellt-centrums-symposierapporter/symposium-2012] Accessed: 20.12. 2020.
Maley, A. (2016) Creativity: the What, the Why and the How [in:] A. Maley & N. Peachey (eds.) Creativity in the English Language Classroom, Southampton: British Council.
Maley, A. & N. Peachey (2016) Creativity in the English Language Classroom, Southampton: British Council.
Maley, A., T. Kiss, (2017), Creativity and English Language Teaching; From Inspiration to Implementations, Munich: Springer.
Naismith, L. (2005), Enabling Personalization through Context Awareness [in:] S. de Freitas I C. Yapp (eds.) Personalizing learning in the 21st century. Stafford: Network Educational Press.
Pennycook, A. (2007), “The rotation gets thick. The constrain gets thin”: Creativity, recontextualization, and difference [in:] Applied Linguistics, 28(4), 579-596.
Philip, R. (2013). Cultivating language ecologies: Creative teaching and teaching for creativity. [in:] S. Frielick, N. Buissink-Smith, P. Wyse, J. Billot, J. Hallas & E. Whitehead (eds.), Research and development in higher education The place of learning and teaching. 36, 360-369, Auckland New Zeland: HERDSA.
Polok, K. (2017). Być kreatywnym: kreatywność w nauce języków obcych [in:] L. Pavera (ed.) W kręgu języka, literatury i nauczania: księga pamiątkowa z okazji Jubileuszu 70-lecia urodzin Profesora Wojciecha Gorczycy. Bielsko-Biała: Wydawnictwo Naukowe Akademii Techniczno-Humanistycznej.
Róg, T. (2018) Kreatywność a skuteczne nauczanie języków Obcych, Języki Obce w Szkole, (3), 93-98.
Stevick, E.W. (1980), A Way and Ways. New York and London: Heinle & Heinle.
Szmidt, K. J. (2013), Trening kreatywności. Podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Gliwice: Wyd. Helion.
Tagg, C. (2012). Scraping the barrel with a shower of social misfits: Everyday creativity n text messaging [in:] Applied Linguistics, 34(4), 480-500.
Vygotsky, L. (1962) Thought and language, Cambridge, MA: MIT Press.
Wallas, G. (1926). The Art of Thought. Londyn: Jonathan Cape Ltd.
West-Burnham, J. (2005), Leadership for personalizing learning [in:] S. de Freitas I C. Yapp (eds.) Personalizing learning in the 21st century. Stafford: Network Educational Press.
Williams, M., E. Burden (2005), Psychology for Language Teachers, Cambridge: Cambridge University Press.
Woodward, T. (2015). A framework for learning creativity. [in:] A. Maley & N. Peachey (eds.) Creativity in the English Language Classroom, Southampton: British Council.
Wright, A. (2016) Medium: Companion or Slave? [in:] A. Maley & N. Peachey (eds.) Creativity in the English Language Classroom, London: British Council.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Słowo. Studia Językoznawcze

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.