Friend needed right now. On friendship and persuasion in children's mags

Authors

  • Agnieszka Pomianek-Pudłocka Uniwersytet Rzeszowski

Abstract

I analyse the ways the concept friend was understood in Children’s Mags. Chosen texts published in magazines for children are distinguished due to of their target audience — children, that is an unequivalent the lexeme ‘partner’ of a linguistic message. Press definitions of friend show its colloquial meaning, related to culture through the influence of, first of all, family and school. Analysing the ways the lexeme friend is defined I took into consideration the traits used to describe this word. I highlighted the presented depictions with semantic criteria because they all constitute the overall definition of the lexeme. Analyses of the collected materials has let me arrive at the following conclusions. Positive associations outweigh the negative ones in the reception of the friendship-related texts. The meaning of friendship is viewed as an activity in favour of a friend and for their welfare. Proper names, including first names, nick names as well as names of animals are employed to describe friends.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abramowicz M., 1993, Wolność [w:] Nazwy wartości, red. J. Bartmiński, M. Mazurkiewicz-Brzozowska, Lublin.

Antosiak A., 2003, Obraz wolności w czasopiśmie młodzieżowym „Bravo Girl!” [w:] Język w kręgu wartości. Studia semantyczne, red. J. Bartmiński, Lublin, s. 361-381.

Burda J., 2005, Gra językowa we współczesnych tekstach prasowych, „Zeszyty Naukowe UR”. Językoznawstwo 2, red. K. Ożóg, Rzeszów, s. 9—17.

Dunaj B., 2000, O stanie współczesnej polszczyzny [w:] Język trzeciego tysiąclecia, red. G. Szpila, Kraków, s. 25-34.

Gajda S. (red.), 2001, Najnowsze dzieje języków słowiańskich. Język polski, Opole.

Guz B., 2001, Język wchodzi w grę — o grach językowych na przykładzie sloganów reklamowych, nagłówków prasowych i tekstów graffiti, „Poradnik Językowy”, z. 10, s. 9-20.

Jedliński R., 2000, Językowy obraz Świata wartości w wypowiedziach uczniów kończących szkołę podstawową, Kraków.

Jędrzejko E., 1997, Strategia tekstotwórcza a gry językowe w literackich nazwach własnych [w:] Gry w języku, literaturze i kulturze, red. E. Jędrzejko, U. Żydek-Bednarczuk, Warszawa.

Kopeć U., 2008, Językowy obraz wartości w wypowiedziach licealistów (przyjaźń — miłość — nienawiść), Rzeszów.

Lewiński P.H., 1999, Retoryka reklamy, Wrocław.

Mamcarz A., 1996, Metodologia badań nad językiem nakłaniania. Zarys problematyki, „Poradnik Językowy”, z. 10, s. 14-24.

Mill J.S., 1962, System logiki dedukcyjnej i indukcyjnej, t. 1, przeł. C. Znamierowski, Warszawa, s. 49-51.

Ożóg K., 2001, Polszczyzna przełomu XX i XX1I wieku. Wybrane zagadnienia, Rzeszów.

Ożóg K., 2002, Ostatnie zmiany w polszczyźnie na tle tendencji kuliurowych Zachodu [w:] Język trzeciego tysiąclecia II, t. 1: Nowe oblicza komunikacji we współczesnej polszczyźnie, red. G. Szpila, Kraków, s. 75—82.

Pisarek W., 2003, Perswazja — jak ją widzą, jak ją piszą [w:] Język perswazji publicznej, red. K. Mosiołek-Kłosińska, T. Zgółka, Poznań.

Puzynina J., 1992, Język wartości, Warszawa.

Tokarski R., 1988, Konotacja jako składnik treści słowa [w:] Konotacja, red. J. Bartmiński, Lublin, s. 35-54.

Warchala J., 2003, Kategoria potoczności w języku, Katowice.

Published

2010-12-17

How to Cite

Pomianek-Pudłocka, A. (2010). Friend needed right now. On friendship and persuasion in children’s mags. Słowo. Studia językoznawcze, (1), 193–208. Retrieved from https://journals.ur.edu.pl/slowo/article/view/10975

Issue

Section

DEBIUTY NAUKOWE