Where are the men, these real ones? The thing about linguistic and cultural picture of a professional in the advertisement

Authors

  • Aneta Pomianek Uniwersytet Rzeszowski

Abstract

The main topic of the article is to discuss linguistic and cultural picture of professional the in advertisement. The research material is based on screened on Polish television from 2005 to 2007. The status of a lexeme a man in modern Polish is analysed. Then the description of a male in a commercial is searched. Having analyzed the research material the author differentiates two types of a professional man on the basis of the age. There are both a young and an old man whose picture is created on the stereotype patterns. One of the most important elements in such descriptions is the appearance. The professional controls over the modernity, tradition, worldliness, progressiveness, independence, intense life, scholarship, aspirations, aesthetic look, perfection in action, overcoming difficulties, education, need of luxury, sense of one's value and the strength of character.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anusiewicz J., Dąbrowska A., Fleischer M., 2000, Językowy obraz świata i kultura. Projekt koncepcji badawczej [w:] Język a Kultura, t. 13: Językowy obraz świata i kultura, red. A. Dąbrowska, J. Anusiewicz, Wrocław.

Arcimowicz K., 2003, Obraz mężczyzny w polskich mediach. Prawda — fałsz — stereotyp, Gdańsk.

Bartmiński J., 1985, Stereotyp jako przedmiot lingwistyki [w:] Z problemów frazeologii polskiej i słowiańskiej, t. 2, red. M. Basaj, D. Rytel, Wrocław, s. 25—53.

Bartmiński J., 1990, Punkt widzenia, perspektywa, językowy obraz świata [w:] Językowy obraz świata, Lublin, s. 109-127.

Bartmiński J. (red.), 1988, Konotacja, Lublin.

Bartmiński J. (red.), 1990, Językowy obraz świata, Lublin.

Bartmiński J., Niebrzegowska S., 1998, Profile a podmiotowa interpretacja świata [w:] Profilowanie w języku i w tekście, red. J. Bartmiński, R. Tokarski, Lublin.

Bartmiński J., Tokarski R., 1986, Językowy obraz świata a spójność tekstu [w:] Teoria tekstu. Zbiór studiów, red. T. Dobrzyńska, Wrocław.

Bator J., 1998, Wizerunek kobiety w reklamie telewizyjnej, Warszawa.

Daniluk W., Pałaszewska T., 1977, Oddziaływanie reklamy na konsumenta, Warszawa.

Grzegorczykowa R., 1990, Pojęcie językowego obrazu świata [w:] Językowy obraz świata, red. J. Bartmiński, Lublin, s. 41-49.

Jedliński R., 2000, Językowy obraz świata wartości w wypowiedziach uczniów kończących szkołę podstawową, Kraków.

Kowalikowa J., 2002, Od męża do palanta, czyli płci „mocnej ” osłabianie [w:] Język trzeciego tysiąclecia II, t. 1: Nowe oblicza komunikacji we współczesnej polszczyźnie, red. G. Szpila, Kraków, s. 243—250.

Lewiński P.H., 1999, Retoryka reklamy, Wrocław.

Mill J.S., 1962, System logiki dedukcyjnej i indukcyjnej, przeł. C. Znamierowski, t. 1, Warszawa, s. 49-51.

Millet K., 1982, Teoria polityki płciowej [w:] Nikt się nie rodzi kobietą, Warszawa, s. 58—97.

Nowosad-Bakalarczyk M., 2002, Kobieta „typowa” i „prawdziwa” w oczach studentów (Przyczynek do stereotypu kobiety), „Język Polski”, z. l, s. 25-35.

Ożóg K., 2001, Polszczyzna przełomu XX i XAT wieku. Wybrane zagadnienia, Rzeszów.

Ożóg K., 2002, Ostatnie zmiany w polszczyźnie na tle tendencji kulturowych Zachodu [w:] Język trzeciego tysiąclecia II, t. 1: Nowe oblicza komunikacji we współczesnej polszczyźnie, red. G. Szpila, Kraków, s. 75—82.

Ożóg K. (red.), 2009, Język żyje. Rzecz o współczesnej polszczyźnie, Rzeszów.

Pisarek W., 1991, Językowy obraz świata [w:] Encyklopedia języka polskiego, red. S. Urbańczyk, Wrocław.

Siemieńska R. (red.), 1997, Portrety kobiet i mężczyzn w środkach masowego przekazu oraz podręcznikach szkolnych, Warszawa.

Zgółkowie H. i T., 1998, Biznesmen, uczony i robotnik. Aksjologiczne podstawy stereotypu językowego. Rekonesans [w:] Język a Kultura, t. 12: Stereotyp jako przedmiot lingwistyki. Teoria, metodologia, analizy empiryczne, red. J. Anusiewicz, J. Bartmiński, Wrocław, s. 245-251.

Zimny R., 2001, Obraz samochodu jako kobiety w prasowych tekstach reklamowych [w:] Język w komunikacji, t. 3, red. G. Habrajska, Łódź.

Zmurko, 1930, Historia naturalna ducha ludzkiego, Warszawa.

Published

2010-12-17

How to Cite

Pomianek, A. (2010). Where are the men, these real ones? The thing about linguistic and cultural picture of a professional in the advertisement. Słowo. Studia językoznawcze, (1), 209–218. Retrieved from https://journals.ur.edu.pl/slowo/article/view/10976

Issue

Section

DEBIUTY NAUKOWE