Phenomenon of americanization in language and culture

Authors

  • Ilona Stępień Uniwersytet Rzeszowski

Abstract

The aim of this article is to show the impact of English on Polish culture and language. The influence of the United States of America on European and world countries is very strong, and was caused among other things by changes in means of communication between people and development of media, especially the Internet.

The effects of this influence can be observed in various areas of life, e.g. advertising, business and computer science, where numerous borrowings appeared. We are also witnesses of adopting some American customs and traditions and copying certain elements of American lifestyle.

In recent years also some changes in human relations occurred. One of them is simplification of verbal etiquette.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Applebaum A., „A Starbucks State of Mind” — http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/ 2009/05/04/AR2009050402941.html

Babuchowski S., 2008, Wesołych świecidełek, „Gość Niedzielny”, 46 — http://goscniedzielny.wiara.pl/index.php? grupa=6%art=12269155478:dzi=1207812935

Barber R.R., 2001, Dżihad kontra McSwiat, przeł. H. Jankowska, Warszawa.

Barber B.R., 2008, Skonsumowani. Jak rynek psuje dzieci, infantylizuje dorostych i połyka obywateli, przeł. H. Jankowska, Warszawa.

Berezowski M., 1998, Ameryka. Nowy leksykon, Wrocław.

Chłopicki W., Świątek J., 2000, Angielski w polskiej reklamie, Warszawa — Kraków.

Crowther J. (red.), 2001, Oxford guide to British and American culture: for learners of English, Oxford.

Falk R., 1993, Spotlight on the USA, Oxford.

Filipiak M., 2004, Amerykanizacja Europy: szansa czy zagrozenie?, „„Tyczyńskie Zeszyty Naukowe”, nr 1(14).

Grybosiowa A., 2006, Destrukcja tradycyjnego polskiego modelu grzeczności. Nowe formuły globalne [w:] Przemiany języka na tle przemian współczesnej kultury, red. K. Ożóg, E. Oronowicz-Kida, Rzeszów, s. 31-37.

Kim R., Wyszkowska O., Z kubkiem od Starbucksa do elity, w: „Dziennik” — http://www.dziennik.pl/ wydarzenia/ spoleczenstwo/article365059/Z_kubkiem_od_Starbucksa_do_elity.html

Kochman-Haładyj B., 2001, English loanwords in Polish business as a result of American economic globalization, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Rzeszowie”, Seria Filologiczna, Studia Anglica Resoviensa 2, z. 42.

Kuligowski W., 2006, Gdzie coca-cola ożywia zmarłych, „Polityka”, wrzesień 2006 — http://www.polityka.pl/ gdzie-coca-cola-ozywia-zmarlych/Text01,1150,193087,18/

Mańczak-Wohlfeld E., 1988, Semantic fields of English loanwords in modern Polish, „Kwartalnik Neofilologiczny”, XXXV, 3, s. 271-284.

Mauk D., Oakland J., 1999, Cywilizacja amerykańska, przeł. M.J. Dykier, Wrocław.

Ożóg K., 2007, Polszczyzna przełomu XX i XXI wieku. Wybrane zagadnienia, Rzeszów.

Ożóg K., 2006, Współczesna polszczyzna a postmodernizm [w:] Przemiany języka na tle przemian współczesnej kultury, red. K. Ożóg, E. Oronowicz-Kida, Rzeszów.

Published

2010-12-17

How to Cite

Stępień, I. (2010). Phenomenon of americanization in language and culture. Słowo. Studia językoznawcze, (1), 219–228. Retrieved from https://journals.ur.edu.pl/slowo/article/view/10978

Issue

Section

DEBIUTY NAUKOWE