The effect of mastering two cases – the instrumental case and the accusative of singular and plural among students from Ukraine and Belarus at three levels of proficiency
DOI:
https://doi.org/10.15584/slowo.2023.14.10Keywords:
Polish as a foreign language, interference, language testsAbstract
This article is part of a research conducted among students from Ukraine and Belarus studying in Poland. These studies were carried out on the basis of an original test checking the effect of mastering two cases – the instrumental case and the accusative of singular and plural, and acquiring the ability to recognize the forms of these cases, and in the further process, to use them in the context of language interference, among people for whom the Slavic language (Ukrainian, Russian, Belarusian) is their first language.
The aim of the article is to present, analyse and discuss the closed part of the tests conducted among participants of the Polish language course conducted at different levels of proficiency. The study exposed the existence of interference at each of the levels, with a high frequency of its occurrence. Analysis of the surveys proves the lack of satisfactory effect in mastering grammar issues, which may be reasoned by the lack of linguistic awareness of learners.
Downloads
References
Bielawska, M. (2018). Jak wspomagać rozwój językowy dzieci wielojęzycznych? Postępowanie logopedyczne w nauczaniu języka polskiego jako obcego. Logopedica Lodziensia, 2, 23–34.
Czerwińska-Trzaskoma, A. (2022). Interferencja w nauczaniu języka polskiego jako obcego użytkowników języka białoruskiego i rosyjskiego – studium przypadku grupowego. Warszawa: Uniwersytet Warszawski.
Dąbrowska, A. (2004). Najczęstsze błędy popełniane przez cudzoziemców uczących się języka polskiego jako obcego. W: A. Seretny, W. Martyniuk, E. Lipińska (red.), Opisywanie, rozwijanie i testowanie sprawności języka polskiego jako obcego (s. 105–136). Kraków: Universitas.
Dąbrowska, A., Dobesz, U., Pasieka, M. (2010). Co warto wiedzieć. Poradnik metodyczny dla nauczycieli języka polskiego jako obcego na Wschodzie. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.
Dąbrowska, A., Pasieka, M. (2015). Błąd językowy – co to takiego? Rozważania o błędzie językowym w glottodydaktyce polonistycznej. Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 22, 21–47.
Doroszewski, W. (1982). Istota i mechanizm błędów językowych. W: Język, myślenie, działanie. Rozważania językoznawcy. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Encyklopedia językoznawstwa ogólnego (1999), wyd. II popr. i uzup. Wrocław: Ossolineum.
Górecki, M., Stawska, M. (1993). Błędy językowe charakterystyczne dla młodzieży polskiej ze Wschodu. W: J. Mazur (red.), Metody kształcenia językowego Polaków ze Wschodu (s. 49–55). Lublin.
Gryz, I. (2013). Planowanie testów językowych – kryteria poprawności. Językoznawstwo: współczesne badania, problemy i analizy językoznawcze, 7, 41–46. www.bazhum.muzhp.pl
Harmer, J. (2007). How to teach English. New edition. Pearson Longman.
Heinz, A. (1961). Fleksja a derywacja. Język Polski, XLI, 5, 343–354.
Izdebska-Długosz, D. (2021). Błędy gramatyczne w polszczyźnie studentów ukraińskojęzycznych. Kraków: Księgarnia Akademicka.
Janowska, I. (2011). Podejście zadaniowe do nauczania i uczenia się języków obcych. Na przykładzie języka polskiego jako obcego. Kraków: Universitas.
Kaleta, R. (2015). Polsko-białoruska lapsologia glottodydaktyczna. Warszawa.
Karaszczuk, H., Rieger J. (1995). O błędach łuckich Ukraińców uczących się polskiego. Poradnik Językowy, 2, 50–55.
Komorowska, H. (1975). Nauczanie gramatyki języka obcego a interferencja. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Komorowska, H. (1980). Nauczanie gramatyki języka obcego a interferencja. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Komorowska, H. (1984). Testy w nauczaniu języków obcych. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Komorowska, H. (2001). Metodyka nauczania języków obcych. Warszawa: Fraszka Edukacyjna.
Krawczuk, A. (2011). Leksykologia i kultura języka polskiego. W: Kultura języka, 2, Kijów: Firma „INKOS”.
Kurcz, I. (2005). Psychologia języka i komunikacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Lipińska, E. (2003). Język ojczysty, język obcy, język drugi. Wstęp do badań dwujęzyczności. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Maliszewski, B. (2019). Ku absencji interferencji – sposoby utrwalania poprawnych form gramatycznych w nauczaniu języka polskiego młodzieży Ukrainy, „Roczniki Humanistyczne KUL”, t. LXVII, z. 10, 99–112.
Maliszewski, B. (2020). Gramatyka z kulturą przez przypadki – przewodnik metodyczny. Lublin.
Markowski, A. (2008). Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Miodek, J. (2012), O normie językowej. W: J. Bartmiński (red.), Współczesny język polski (s. 73–83). Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Piotrowski, S. (2006). Uniformizacja zadań w klasie języka drugiego. W: J. Krieger-Knieja, U. Paprocka-Piotrowska (red.), Komunikacja językowa w społeczeństwie informacyjnym (s. 194–201). Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.
Seretny, A. (2004). Testy językowe i ich rodzaje. W: A. Seretny, W. Martyniuk, E. Lipińska (red.), Opisywanie, rozwijanie i testowanie znajomości języka polskiego jako obcego (s. 63–78). Kraków: Universitas.
Seretny A., Lipińska E. (2004). Przewodnik po egzaminach certyfikatowych. Kraków: Universitas.
Seretny, A., Lipińska E. (2005). ABC Metodyki nauczania języka polskiego jako obcego. Kraków: Universitas.
Seretny, A., Lipińska E. (2015). Trafność i rzetelność testu jako miary jego poprawności, czyli o błędach w konstruowaniu językowych testów osiągnięć. Kształcenie polonistyczne cudzoziemców. Acta Universitatis Lodziensis, 22, 189–209.
Skura, M. (2018). Glottodydaktyczne a lingwistyczne spojrzenie na błąd językowy. Polonistyczne językoznawstwo glottodydaktyczne, 25, 43–54.
Żydek-Bednarczuk, U. (2007). Bilingwizm w badaniach glottodydaktycznych, społecznych i kulturowych. Przegląd glottodydaktyczny, 12, 69–82.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Słowo. Studia Językoznawcze

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.