Doświadczenie pandemii koronawirusa w słowach i obrazach

Autor

  • Diana Kut
  • Katarzyna Mytych-Orlewska
  • Klaudia Owerko
  • Klaudia Serwa
  • Marta Surowiec
  • Dominika Świderska

DOI:

https://doi.org/10.15584/slowo.2023.14.21

Słowa kluczowe:

pandemia, leksyka, analiza semantyczna, analiza strukturalna, mem

Abstrakt

Autorki analizują nowe słownictwo oficjalne i potoczne dotyczące pandemii, które wzbogaciło współczesną polszczyznę po roku 2020. Przedstawiają typologię grup semantycznych, podkreślają kreatywność słowotwórczą użytkowników języka, opisują rodzaje motywacji stojące za aktywnością językową nadawców. Pokazują, w jaki sposób nadawcy wykorzystują mechanizmy językowe i wizualne (na przykładzie memów), które pozwalają im nazwać nowe sytuacje, wyrazić emocje i uczucia, a także ocenić rzeczywiste wydarzenia. Prezentowany w artykule materiał, stanowiący zróżnicowane i reprezentatywne źródło informacji o badanym zjawisku, został wyekscerpowany z tekstów medialnych: prasowych, telewizyjnych oraz internetowych (m.in. e-prasa, fora, blogi, portale społecznościowe).

Downloads

Bibliografia

Antyweb.pl, https://antyweb.pl/nosacz-sundajski-jako-stereotypowy-polak-najlepsze-aplikacje-do-memow [dostęp: 20.03.2022].

Chojnacka-Kuraś, M., Falkowska, M. (2021). Neologizm plandemia jako amalgamat formalny i pojęciowy na tle innych wyrażeń związanych z negowaniem pandemii koronawirusa. Język Polski CI, 3, 61–74.

Chojnacka-Kuraś, M., Falkowska, M. (2023). Polaryzacja stanowisk wobec pandemii i jej odzwierciedlenie w dyskursywnych strategiach nominacyjnych. Studium wyrażenia covidianin. Język Polski, CIII, 1, 55–70.

Cierpich-Kozieł, A. (2020). Koronarzeczywistość – o nowych złożeniach z członem korona- w dobie pandemii. Język Polski, C, 4, 102–117.

Dubisz, S. (red.). (2003). Uniwersalny słownik języka polskiego (t. 1). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Duda, H. (2020). Koronawirus czy koronowirus?, Lingwistykon, https://lingwistykon.wordpress.com/2020/04/29/koronawirus-czy-koronowirus/ [dostęp: 10.04.2022].

Educalingo, https://educalingo.com/pl/dic-en/party [dostęp: 9.04.2022].

Encyklopedia PWN, hasło: Schopenchauer Artur, https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/Schopenhauer-Arthur;3973181.html [dostęp: 20.03.2022].

https://www.facebook.com/partia.korwin.jkm/posts/446545726827631 [dostęp: 9.04.2022].

https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=360270682375484&id=108836300852258 [dostęp: 9.04.2022].

https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=360270682375484&id=108836300852258 [dostęp: 9.04.2022].

https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=2807463802731455&id=100004035887718) [dostęp: 9.04.2022].

https://www.facebook.com/mirka.kalisiak.9/posts/991390078396670 [dostęp: 9.04.2022].

https://www.facebook.com/anita.kucharskadziedzic/posts/4766262863450211 [dostęp: 9.04.2022].

Grzegorczykowa, R. (1981). Zarys słowotwórstwa polskiego. Słowotwórstwo opisowe, wyd. 4. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Gumkowska, A. (2015). Mem – nowa forma gatunkowo-komunikacyjna w sieci. Teksty Drugie, nr 3, 213–235, http://rcin.org.pl/Content/62463/WA248_80911_P-I-2524_gumkow-mem_o.pdf [dostęp: 20.03.2022]. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk.

Instagram, https://www.instagram.com/explore/tags/koronatime/ [dostęp: 18.03.2023].

Internet plus, https://www.internet-plus.pl/blog/koronatime-czy-to-dobry-czas-na-optymalizacje-strony/ [dostęp: 18.03.2022].

Juza, M. (2013). Memy internetowe – tworzenie, rozpowszechnianie, znaczenie społeczne. Studia Medioznawcze, nr 4 (55), 49–61 [dostęp: 20.03.2022]. Warszawa: Dom Wydawniczy Elipsa.

Kuligowska, K. (2020). Język w czasach zarazy. O wpływie pandemii na system leksykalny języka polskiego i rosyjskiego. Acta Polono-Ruthenica, 3(XXV), 109–126. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.

Kurkowska, H., Skorupka, S. (1959). Stylistyka polska. Zarys. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Łaziński, M. (2020). Marek Łaziński, Facebook, https://www.facebook.com/m.lazinski/posts/2916970495090011 [dostęp: 3.10.2020].

Magazyn Teraz Polska, https://magazynterazpolska.pl/pl/a/uliczne-koronaparty-polacy-niestety-rozumieja-imprezujacych-stracili-cierpliwosc-do-obostrzen [dostęp: 29.03.2022].

Makowska, M. (2021). Język i obraz wobec koronawirusa. Przyczynek do rozważań nad komunikacją medialną w czasach pandemii. Forum Lingwistyczne, nr 8, 1–14. Katowice: Instytut Językoznawstwa Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach.

Markowski, A. (2012). Wykłady z leksykologii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Matyjaszczyk-Łoboda, O. (2021). Opis jednostki leksykalnej covidianin. W: Oblicza Komunikacji, t. 13: Spotkania interdyscyplinarne, s. 99­–114. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

Nadwyraz.com, Koronamowa, czyli neologizmy powstałe w 2020 r. w związku z pandemią. Słownik słów covidowych, https://nadwyraz.com/blog/blog-ubierz-sie-w-slowa/koronamowa-czyli-neologizmy-powstale-w-2020-r-w-zwiazku-z-pandemia-slownik-slow-covidowych.

Onet KOBIETA, onet.pl, https://kobieta.onet.pl/wiadomosci/mlodzi-wlosi-organizuja-koronaparty/c62jmb6 [dostęp: 29.03.2022].

Paczyńska, I. (2018). Tendencje rozwojowe współczesnej polszczyzny na podstawie innowacji uzupełniających pochodzących ze współczesnej prozy science fiction. Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza”, vol. 25 (45), nr 1, 151–166, Poznań: Wydawnictwo WiS.

Panasenko, N., Morozova, O., Gałkowski, A., Krajčovič, P., Kryachkov, D., Petlyuchenko, N.,

Samokhina, V., Stashko, H. & Uberman, A. (2020). COVID-19 as a mediacum-language event: Cognitive, communicative, and cross-culturalaspects. Lege artis. Language yesterday, today, tomorrow. The journal of University of SS Cyril and Methodius in Trnava, V (2), 122–210.

Poradnik przedsiębiorcy, https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-co-to-jest-mem-internetowy [dostęp: 20.03.2022].

Prawo.pl, https://www.prawo.pl/prawnicy-sady/sytuacja-w-sady-a-znoszenie-obostrzen-covidowych,514252.html [dostęp: 9.04.2022].

Satoła-Staśkowiak, J., (2021). Wpływ pandemii na polską, bułgarską i czeską leksykologię w roku 2020 i na początku 2021. Językoznawstwo 1 (15), 23–37. http://www.jezykoznawstwo.ahe.lodz.pl/sites/default/files/02J%C4%99zykoznawstwo_15_SATO%C5%81A.pdf, Łódź: Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi.

Słownik języka polskiego PWN, https://sjp.pwn.pl/:

https://sjp.pwn.pl/sjp/mem;5579327.html [dostęp: 20.03.2022].

https://sjp.pwn.pl/mlodziezowe-slowo-roku/haslo/koronalia;6949160.html [dostęp: 20.03.2022]

https://sjp.pwn.pl/szukaj/party.html; [dostęp 29.03.2022].

https://sjp.pwn.pl/mlodziezowe-slowo-roku/haslo/koronaferie;6949159.html [dostęp: 29.03.2022].

https://sjp.pwn.pl/mlodziezowe-slowo-roku/haslo/koronaparty;6949161.html [dostęp: 29.03.2022].

https://sjp.pwn.pl/sjp/swir-II;2528434.html [dostęp: 9.04.2022].

https://sjp.pwn.pl/sjp/plan;2500835.html [dostęp: 9.04.2022]

Wikipedia, https://pl.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Strona_g%C5%82%C3%B3wna:

https://pl.wikipedia.org/wiki/Koronawirusy [dostęp 12.04.2022].

https://en.wikipedia.org/wiki/Pox_party#Flu_parties [dostęp: 29.03.2022].

Włoskowicz, W. (2020). Koronawirus jako problem językoznawstwa polonistycznego. Poradnik Językowy, nr 7, 98–111. Warszawa: Dom Wydawniczy Elipsa.

Wójcicka, M. (2019). Mem internetowy jako multimodalny gatunek pamięci zbiorowej, Lublin: Wydawnictwo UMCS.

WP abcZdrowie, https://portal.abczdrowie.pl/covidowy-jezyk-nowym-objawem-koronawirusa-dotyczy-to-co-czwartego-zakazonego [dostęp: 9.04.2022].

Wykop.pl, https://wykop.pl/wpis/64774745/czyli-koronka-jako-zwykla-grypa-w-polsce-gratuluje/ [dostęp: 9.04.2022].

Żmigrodzki, P. (red.). Wielki słownik języka polskiego, https://wsjp.pl/:

https://www.wsjp.pl/index.php?id_hasla=99350&ind=0&w_szukaj=koronawirus# [dostęp: 18.03.2022].

https://wsjp.pl/haslo/do_druku/31190/kwarantanna [dostęp: 9.04.2022].

https://wsjp.pl/haslo/do_druku/102173/covid [dostęp: 9.04.2022].

Pobrania

Opublikowane

2023-12-29

Jak cytować

Kut, D., Mytych-Orlewska, K., Owerko, K., Serwa, K., Surowiec, M., & Świderska, D. (2023). Doświadczenie pandemii koronawirusa w słowach i obrazach. Słowo. Studia językoznawcze, (14), 296–321. https://doi.org/10.15584/slowo.2023.14.21

Numer

Dział

DEBIUTY NAUKOWE