Funkcjonowanie rady gminy w czasie pandemii COVID-19
DOI:
https://doi.org/10.15584/actaires.2022.3.3Słowa kluczowe:
funkcjonowanie, rada gminy, pandemia COVID-19, organ stanowiącyAbstrakt
Mając na uwadze tempo rozprzestrzeniania się wirusa SARS-CoV-19 na skalę światową, sytuacja związana
z zakażeniami tym wirusem, wywołała nieoczekiwane zmiany w codziennym życiu społecznym. Zmiany te nie ominęły także działalności administracji publicznej. Celem artykułu jest przedstawienie funkcjonowania rady gminy w czasie pandemii COVID-19, w szczególności odnosząc się do sesyjnych posiedzeń tego organu przez pryzmat wprowadzenia możliwości zdalnego trybu posiedzeń. W artykule w pierwszej kolejności przedstawiono normatywne wzorce (zarówno konstytucyjne, jak i ustawowe) funkcjonowania rady gminy jako organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, następnie analizie poddano zmiany tego wzorca, dokonane ustawą z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych,
z uwzględnieniem praktycznych problemów wynikających z dokonanych zmian, a także ukazano skutki dokonanych zmian. Artykuł zwieńczono konkluzją, iż choć zamysł ustawodawcy, polegający na wprowadzeniu możliwości zdalnego odbywania się sesji rady gminy był konieczny, ze względu na ochronę zdrowia oraz zachowanie wymogów reżimu sanitarnego to jednak sposób uregulowania tego trybu nie był do końca przemyślany i dokonany na potrzeby chwili.