Kształcenie podyplomowe pielęgniarek i położnych
DOI:
https://doi.org/10.15584/znurprawo.2018.23.7Słowa kluczowe:
formy kształcenia, personel pielęgniarskiAbstrakt
W artykule podjęto tematykę kształcenia podyplomowego personelu pielęgniarskiego, ponieważ zawód pielęgniarki i położnej to zawód regulowany, medyczny i samodzielny. Wymaga on ciągłego, ustawicznego kształcenia i doskonalenia. Celem opracowania było przedstawienie systemu kształcenia podyplomowego pielęgniarek i położnych, które podnosząc kompetencje, dostosowują się do rynku pracy w kraju i poza jego granicami. W artykule skupiono się na omówieniu form podnoszenia kwalifikacji i zwróceniu uwagi, czy zainteresowanie kształceniem podyplomowym środowiska zawodowego pielęgniarek i położnych ulega zwiększeniu na przestrzeni lat oraz czy formy doskonalenia zawodowego pielęgniarek i położnych wpływają na ich status społeczno-zawodowy. Zgodnie z aktualnie obowiązującymi regulacjami pielęgniarki i położne mogą korzystać z kształcenia podyplomowego w czterech formach: kursu specjalizacyjnego zwanego specjalizacją, kursu kwalifikacyjnego, kursu specjalistycznego i kursu dokształcającego.