Prawne aspekty informatyzacji rejestracji stanu cywilnego
DOI:
https://doi.org/10.15584/actaires.2024.4.4Słowa kluczowe:
rejestracja stanu cywilnego, informatyzacja administracji publicznej, dokument elektroniczny, e-usługiAbstrakt
W artykule przedstawiono prawne aspekty procesu informatyzacji rejestracji stanu cywilnego rozpoczętego dziesięć lat temu na mocy przepisów nowego Prawa o aktach stanu cywilnego. Punktem wyjścia rozważań jest wyjaśnienie pojęcia informatyzacji administracji publicznej oraz wskazanie jej głównych determinant i celów. Następnie omówiono wdrożone rozwiązania prawne mające na celu informatyzację rejestracji stanu cywilnego oraz ich skutki praktyczne w trzech aspektach: elektronizacji procesów rejestracji, wykorzystywania dokumentów elektronicznych oraz rozwoju e-usług. W konkluzjach wskazano na konieczność zmiany sposobu uwierzytelniania użytkowników systemu teleinformatycznego służącego do obsługi rejestru stanu cywilnego, rozszerzenia zakresu e-usług oraz wdrożenia rozwiązań pozwalających na zastąpienie dokumentów w wersji papierowej dokumentami elektronicznymi.