„Wiedzowa siatka wzajemnych zależności” – koszmar nauczycieli czy uczniów?

Autor

DOI:

https://doi.org/10.15584/dyd.pol.18.2023.7

Słowa kluczowe:

interpretacja, matura 2015, integracja wewnątrzprzedmiotowa, integracja międzyprzedmiotowa

Abstrakt

Artykuł ukazuje obecność integracji wewnątrzprzedmiotowej na języku polskim, zgodnie z teorią prof. Henryka Kurczaba, konkretnie w pisaniu wypracowań maturalnych. Udowodniono w nim, że aby pogłębić interpretację danego tekstu, konieczne jest zastosowanie kontekstów interpretacyjnych. Jako przykład przedstawiony został szkic interpretacji porównawczej wierszy: Wspomnienie Juliana Tuwima i Józefa Barana, o takim samym tytule. Napisany został on zgodnie z wymaganiami maturalnymi, obowiązującymi od 2015 r. (tzw. stara formuła). Wykorzystano w nim konteksty literackie, kulturowe, filozoficzne oraz wiedzę przyrodniczą, co wiąże się z powstaniem „wiedzowej siatki wzajemnych zależności”. W ten sposób wyjaśniono zjawisko integracji tekstówi kontekstów występujące w interpretacji tekstu poetyckiego, a także w interpretacji porównawczej. Dodatkowo, przeprowadzone zostały badania, wśród absolwentów szkół średnich piszących maturę w „starej formule”. Zbadano między innymi, czy interpretacja była wybierana przez nich chętnie i co wpłynęło na ich decyzję. Zapytani zostali także o to, czy interpretacja tekstów na użytek własny jest dla nich interesująca.

Pobrania

Opublikowane

2023-12-25

Jak cytować

Salawa, Z. (2023). „Wiedzowa siatka wzajemnych zależności” – koszmar nauczycieli czy uczniów?. Dydaktyka Polonistyczna, 18(9), 87–94. https://doi.org/10.15584/dyd.pol.18.2023.7

Numer

Dział

KSZTAŁCENIE LITERACKIE I JĘZYKOWE