Dokumentaryzm i literackość wybranych zbiorów reportaży Mariusza Szczygła
DOI:
https://doi.org/10.15584/dyd.pol.16.2021.9Słowa kluczowe:
współczesny reportaż, reportaż XXI wieku, gatunek hybrydyczny, reportaż, literacki, dokumentaryzm, faktografia, fikcja literacka, środki artystyczne, agregacja gatunkowa,, hybrydyzacja, wielogatunkowość, gatunek dziennikarski, gatunek literacki, prawda i fikcja, Mariusz SzczygiełAbstrakt
Autorka snuje rozważania dotyczące cech charakterystycznych współczesnych reportaży. Artykuł koncentruje się na przedstawieniu hybrydycznej natury gatunku i jego silnie literackiego ukierunkowania. Polem analiz jest twórczość Mariusza Szczygła. Refleksja prowadzona jest dwutorowo. Zasygnalizowana zostaje zarówno dystynktywność dokumentaryzmu jako cechy kanonicznej reportażu w ogóle, jak również znamienność pojawiających się w tekście motywów beletrystycznych. Jak się okazuje, nadrzędny, dokumentalny charakter reportaży nie uniemożliwia rozpatrywania twórczości Szczygła w kategoriach utworów literackich. Autorka artykułu wykorzystuje do analizy trzy zbiory – Gottland, Zrób sobie raj i Nie ma. Wnioski dowodzą, że wybrane teksty reportażowe są międzygatunkowymi hybrydami, mozaikami stylów, w których kondensują się doświadczenia związane z poznawaniem prawdy (faktów) oraz fikcji literackiej.Pobrania
Opublikowane
2021-12-15
Jak cytować
Paszek, K. (2021). Dokumentaryzm i literackość wybranych zbiorów
reportaży Mariusza Szczygła. Dydaktyka Polonistyczna, 16(7), 117–128. https://doi.org/10.15584/dyd.pol.16.2021.9
Numer
Dział
ANALIZY I INTERPRETACJE