Proste czy wymagające? Poezja konkretna i Elfchen w nauczaniu języka niemieckiego jako obcego

Simpel oder anspruchsvoll? Konkrete Poesie und Elfchen im DaF-Unterricht

Autor

DOI:

https://doi.org/10.15584/dyd.pol.17.2022.13

Słowa kluczowe:

poezja konkretna, Elfchen, nauczanie języka niemieckiego jako obcego, interpretacja, kreatywność językowa

Abstrakt

W artykule chcemy zwrócić uwagę na językowe, kulturowe i historyczne aspekty dwóch rodzajów wierszy: poezji konkretnej i tzw. Elfchen, ich różnych postaci, jak również na ich użyteczność w nauczaniu języka obcego (tu: niemieckiego). Poezja konkretna ma swe źródło w literaturze, i choć nie była z założenia przeznaczona do zastosowania w nauczaniu języka obcego, dobrze się w nim sprawdza. Wymaga od uczących się kreatywnej interpretacji tylko pozornie prostych tekstów, co łączy się każdorazowo z refleksją nad zazębianiem się konstytutywnej dla wiersza strony graficznej z jego całościowym przesłaniem. Elfchen, określane także Elf-Worte-Gedicht, to forma wywodząca się z pedagogiki wczesnoszkolnej jako metoda stosowana w krajach niemieckojęzycznych od końca lat osiemdziesiątych ubiegłego wieku, pomyślnie przetransponowana do dydaktyki języka obcego. Jej głównym celem jest motywowanie do kreatywnego pisania i interpretowania krótkich utworów lirycznych. Przytoczone przykłady pokazują, że te różniące się od siebie formy liryczne mogą wzbogacać treści nauczania na różnych poziomach zaawansowania językowego.

Opublikowane

2022-12-15

Jak cytować

Bilut-Homplewicz, Z., & Hanus, A. (2022). Proste czy wymagające? Poezja konkretna i Elfchen w nauczaniu języka niemieckiego jako obcego: Simpel oder anspruchsvoll? Konkrete Poesie und Elfchen im DaF-Unterricht. Dydaktyka Polonistyczna, 17(8), 129–145. https://doi.org/10.15584/dyd.pol.17.2022.13

Numer

Dział

KSZTAŁCENIE LITERACKIE I JĘZYKOWE