Zwycięski nauczyciel: o problemach integracji w nauczaniu literatury ukraińskiej

Autor

DOI:

https://doi.org/10.15584/dyd.pol.18.2023.8

Słowa kluczowe:

Iwan Franko, standardy nauczania, historia pedagogiki, metodyka nauczania, nauczanie zintegrowane, kanon lektury szkolniej, program literatury ukraińskiej

Abstrakt

Artykuł ukazuje badania i analizę procesów reformatorskich w systemie oświaty Ukrainy w ciągu ostatnich pięciu lat, podsumowuje główne problemy normalizacji szkolnych wykładów na temat literatury ukraińskiej, cechy transformacji humanitaryzmu na etapie przejścia od totalitarnej do demokratycznej edukacji europejskiej, wspólne dla społeczeństw postkolonialnych. Problem przekształceń i normalizacji kanonu tekstów literatury klasycznej jest rozpatrywany przez pryzmat spuścizny historycznej pedagogiki ukraińskiej (przede wszystkim poglądów I. Franki) oraz współczesnych doświadczeń europejskich, zwłaszcza polskich. Zwrócono uwagę na antropologiczny aspekt redukcji programów literackich, wagę publicznej dyskusji nad zmianami standardów oświaty na Ukrainie w czasie wojny oraz szczególną rolę nauczyciela we wprowadzaniu zintegrowanego studiowania literatury narodowej i światowej.

Pobrania

Opublikowane

2023-12-25

Jak cytować

Mykytyuk, V. (2023). Zwycięski nauczyciel: o problemach integracji w nauczaniu literatury ukraińskiej. Dydaktyka Polonistyczna, 18(9), 95–112. https://doi.org/10.15584/dyd.pol.18.2023.8

Numer

Dział

KSZTAŁCENIE LITERACKIE I JĘZYKOWE