Wojciecha Dzieduszyckiego poglądy etyczne
DOI:
https://doi.org/10.15584/galisim.2019.5.7Słowa kluczowe:
Wojciech DzieduszyckiAbstrakt
Jako profesor Uniwersytetu Lwowskiego Wojciech Dzieduszycki prowadził wykłady z etyki, estetyki i historii filozofii. Etykę pojmował jako filozoficzną naukę dotyczącą ludzkiej woli, czyli wolnego i rozumnego działania. Za cel etyki uważał namysł nad obowiązkami moralnymi człowieka. Twierdził, że zasadniczym obowiązkiem człowieka jest czynienie dobra, a wyznacznikiem dobra jest sumienie. W swoim sumieniu człowiek odczytuje głos Boga. Aby zabezpieczyć moralność przed relatywizmem, szukał podstaw jej uniwersalności i obiektywizmu. Stąd łączenie w uzasadnieniach etycznych argumentów rozumowych z twierdzeniami objawionymi, przez co jego etyka została usytuowana w ramach deontologizmu teonomicznego, gdzie to Bóg jest ostatecznym kryterium moralności.
Downloads
Bibliografia
Dzieduszycki W., O wiedzy, Lwów 1895.
Dzieduszycki W., Roztrząsania filozoficzne o podstawach pewności ludzkiej, Lwów 1893.
Dzieduszycki W., Rzecz o uczuciach ludzkich, Lwów 1902.
Dzieduszycki W., Wykłady o pierwszej filozofii, jako „Rys dziejów filozofii”, Warszawa 1880.
Dzieduszycki W., Wzruszenia patetyczne, Lwów 1900. Fichte J.G., Powołanie człowieka, Warszawa, 2003.
Górski A., Podolacy, Warszawa 2013. Jadczak R., Wprowadzenie [w:] K. Twardowski, Dzienniki1915–1927, Warszawa 1997.
Jedynak S., Etyka polska w latach 1863–1918, Warszawa 1977.
Kant I., Krytyka praktycznego rozumu, tłum. J. Gałecki, Warszawa 1984.
Kieniewicz S., Dzieduszycki Wojciech [w:] Polski słownik biograficzny, t. VI, Kraków 1948, s. 126–128.
Kozłowski R., Wolność fundamentem etyki kantowskiej [w:] Filozofia Kanta i jej recepcja, red. R. Kozłowski, Poznań 2006.
Krąpiec M.A., Ludzka wolność i jej granice, Lublin 2000.
Kuderowicz Z., Filozofia nowożytnej Europy, Warszawa 1989.
Russell B., Dzieje filozofii Zachodu, Warszawa 2002.
Stępień K., Syndereza a prawo naturalne [w:] Św. Tomasz z Akwinu, De conscientia. O sumie-niu, tłum. A. Białek, red. nauk. A. Maryniarczyk, Lublin 2010, s. 129–145.
Struve H., Historia logiki jako teorii poznania w Polsce, Warszawa 1911.
Styczeń T., Problem możliwości etyki, Lublin 1971.
Styczeń T., Zarys etyki, cz. I: Metaetyka, Lublin 1974.
Swieżawski S., Dzieje europejskiej filozofii klasycznej, Warszawa–Wrocław 2000.
Szostek A., Normy i wyjątki, Lublin 1980.
Św. Tomasz z Akwinu, Suma teologiczna, I–II, q. 94, a. 2, resp.
Tatarkiewicz W., O szczęściu, Warszawa 1962.
Zawojska T., Ku chrześcijańskiej wspólnocie Europy. Refleksje myślicieli polskich z początku XX stulecia. W. Dzieduszycki i M. Zdziechowski [w:] Światopoglądowe odniesienia filozofii polskiej, red. nauk. S. Janeczek, Lublin 2011, s. 269–289.
Zawojska T., Od epistemologii do historiozofii. Poglądy filozoficzne Wojciecha Dzieduszyckie-go, Lublin 2011.
Zawojska T., Współtwórca dziedzictwa kulturowego Galicji – Wojciech Dzieduszycki (1848–1909) [w:] Zagadnienia religijne i narodowościowe we współczesnych badaniach polskich, słowackich i ukraińskich na terenie euroregionu karpackiego, red. K. Rejman, W. Wierz-bieniec, Jarosław 2015, s. 61–75.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2019 Galicja. Studia i materiały
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.