Ludwika Gumplowicza społeczno-filozoficzne myślenie o religii

Autor/innen

  • Jerzy Kojkoł Akademia Marynarki Wojennej w Gdyni

DOI:

https://doi.org/10.15584/galisim.2016.2.6

Schlagworte:

filozofia polska, religia, socjologia

Abstract

W artykule dokonano interpretacji twórczości Ludwika Gumplowicza, udokumentowano, że słusznie jest on uznawany za jednego z klasyków teorii konfliktu. W swoich pracach podkreślał autonomię społecznej warstwy bytu. Uznawał, że zjawiska tego typu posiadają cechy swoiste i mogą być zrozumiałe tylko w kontekście przyczyn społecznych. Autor artykułu zauważa, że poglądy L. Gumplowicza były proweniencji naturalistycznej, choć socjolog określał je mianem monistycznych. W tym kontekście analizie zostały poddane poglądy L. Gumplowicza na religię. Autor artykułu formułuje tezę, że religia jest dla galicyjskiego socjologa następstwem myśli ludzkiej, czyli koniecznym wytworem jego konstrukcji psychofizycznej i społecznej. Sądził, że człowiek posiada zdolność do wierzenia. W niektórych swych poglądach był radykalny, w innych wątpiący i umiarkowany. Kategorie, którymi się posługiwał w interpretacji rozwoju bytu społecznego – raczej nieświadomie – sakralizował.

Downloads

Keine Nutzungsdaten vorhanden.

Veröffentlicht

2016-12-15

Zitationsvorschlag

Kojkoł, J. (2016). Ludwika Gumplowicza społeczno-filozoficzne myślenie o religii. Galicja. Studia I materiały, (2), 50–62. https://doi.org/10.15584/galisim.2016.2.6

Ausgabe

Rubrik

ARTIKEL UND ABHANDLUNGEN