Ідеї політичної філософії Миколи Конрада у релігійно-філософському контексті кінця ХІХ – першої половини ХХ ст.: лібералізм, націоналізм, соціалізм

Autor

DOI:

https://doi.org/10.15584/galisim.2022.8.10

Słowa kluczowe:

Mykoła Konrad, neotomizm, liberalizm, socjalizm, nacjonalizm

Abstrakt

Artykuł zwraca uwagę na najważniejsze tezy Konradowskiej wizji nacjonalizmu i socjalizmu. Szczególną wagę przywiązuje do badania rozumienia liberalizmu, zwłaszcza politycznego. Własna wizja liberalizmu, socjalizmu i nacjonalizmu Konrada ukształtowała się na podstawie wczesnego neotomizmu, nauki społecznej Kościoła katolickiego i filozofów neotomistycznych. W ramach swoich badań Konrad rozważa zagadnienia polityczne i ekonomiczne w wymiarze filozoficznym, religijnym i moralnym. Pozwala to mówić o podejściu Konrada do liberalizmu nie tylko jako zjawiska społeczno-ekonomicznego, ale także idei filozofii politycznej.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Biderlyak Y., Suspil’ne pytannya: Prychynok do zrozuminnya yeho suty yeho rozvyazannya, pereklad z VII nim vydannya, L’viv 1910.

Bocheński J. M., Szkice o nacjonalizmie i katolicyzmie polskim, Komorów 2006.

Górski K,. Nacjonalizm a katolicyzm, Kraków 1934.

Grabski St., Ekonomja społeczna. 1, Socjologiczne podstawy ekonomji, Lwów [b.r.].

Hogan W. F., Aeterni patris [w:] New Catholic Encyclopedia, Washington: The Catholic University of America 2003, V. 1, p. 147–148.

Holovyn B., Shavaryn M., o. Konrad Mykola Yosypovych [w:] Ternopil’s’kyy entsyklopedychnyy slovnyk, t. 2. K–O, Ternopil’ 2005.

Konrad M. Dr. o., Korporatyvnyi ustrii hromadianstva, „Meta” 1935, Ch 7, c. 2–4.

Konrad M. Dr. o., Moderna menta’lnist i katolytsyzm, „Meta” 1934, Ch 26, c. 3–5.

Konrad M. Dr. o., Osnovni napriamky novitn’oyi sotsiologiyi. Persha chast’. Liberalizm, L’viv 1936.

Krotoski K., Nacjonalizm a Kościół katolicki: uwagi na czasie, Kraków 1930.

Liberalizm. Liberalna tradytsiya politychnogo myslennya vid Dzhona Lokka do Dzhona Roulza: AntologIya, Upor. O. Protsenko, V. Lisovyi, 2-ge vydan. (pereroblene i dopovnene), Kyyiv 2009.

Lishchynska O., Ukrainskyi neotomizm: osoblyvosti, idei, predstavnyky, „Visnyk lvivskoho universytetu. Seriia: filosofski nauky” 2001, vyp. 3, s. 213–220.

Lisovyi V., Protsenko O., Natsionalizm, natsiya ta natsionalna derzhava [w:] Natsionalizm. Teoriyi natsiyi ta natsionalizmu vid Yogana Fihte do Ernesta Gelnera: Antologiya, Upor.

O. Protsenko, V. Lisovyi, 2-ge vydan. (pereroblene i dopovnene), Kyyiv 2006.

Nacjonalizm a katolicyzm: Opinije biskupów, uczonych, polityków i publicystów współczesnych, przełożył z franc. ks. J. Puszynianka, Poznań 1927.

Romanchuk L. Savran V. Vyprobovuvani yak zoloto v hornyli, Knyha druha, L’viv 2014.

Sheremeta O., Dekomunizatsiya doslidzhen’ istoriyi filosofiyi Ukrayiny: o. M. Konrad ta yoho krytyka sotsialistychno-komunistychnoyi mental’nosti, „Ukrainoznavchyi almanakh” 2020, Vypusk 27, c. 147–153.

Sheremeta O., Kontekst socjologiczny historyczno-filozoficznych badań ideologii liberalizmu Mykoły Konrada, „Studia z Historii Filozofii” 2021, nr 4, s. 83–100.

Sheremeta O., Natsionalna identychnist, natsiia, natsionalna derzhav: teoretychni zauvahy do rozuminnia poniat [w:] Zakhidnoukrainska Narodna Respublika: vidhomin stolittia: Zb. Materialiv vseukrainskoi naukovoi konferentsii do 100-richchia utvorennia ZUNR (Berezhany, 6 lystopada 2018 r.), Ukladachi: Olena Luhova, Bohdan Luhovyi, Berezhany 2018.

Sheremeta O., Ojciec Mykoła Conrad: recenzje jako źródło rekonstrukcji historyczno-filozoficznych poglądów myśliciela, „Studia z Historii Filozofii” 2018, nr 3, s. 191–208.

Sheremeta O., Transformatsiya pohlyadiv na liberalizm yevropeyskykh katolytskykh myslyteliv ta yiyi retseptsiia u doslidzhenni M. Konrada, „Visnyk L’vivskoho universytetu. Seriya filosofski nauky” 2021, nr 28, s. 59–70.

Sheremeta O. Yu., Etychni ideyi mytropolyta Andreya Sheptytskoho u relihiino-filosofskomu konteksti kintsya XIX – pershoyi polovyny XX st.: dys. ... kand. filos. nauk, Kyyiv 2010.

Sheremeta O. Yu., o. Mykola Konrad: formuvannia ukrainskoi natsionalnoi identychnosti u konteksti problemy „natsionalizm ta katolytsyzm”, „Multyversum” 2019, nr 1–2, s. 49–81.

Shymonovych Y., Istoriia politychnoi ekonomii: (skorochenyi kurs liektsii), Lviv 1923.

Svityl’nyk istyny: Dzherela do istoriyi Ukrainskoyi katolytskoyi Bohoslovs’koyi Akademiyi u L’vovi 1928–1929–1944 rr., upor. Pavlo Senytsia, Chastyna I, Toronto–Chikaho 1973.

Svityl’nyk istyny: Dzherela do istoriyi Ukrainskoyi katolytskoyi Bohoslovskoyi Akademiyi u L’vovi 1928–1929–1944 rr., upor. Pavlo Senytsia, Chastyna II, Toronto–Chikaho 1976.

Szałata K., Międzynarodowy Kongres Tomistyczny w Poznaniu 1935 roku [w:] Tomizm polski 1919–1945. Słownik filozofów, red. nauk. B. Listkowska, A. Andrzejuk, Radzymin 2014.

Szymański A. X., Zagadnienie społeczne, Lublin 1938.

Ujejski J., Nacyonalizm jako zagadnienie etyczne, Kraków 1917.

Ushenichnik A. Dr., Osnovy sotsiolohiyi, ukr. pereklad o. M. Firaka, L’viv 1927.

V. D., Retsenziia na „o. D-r M. Konrad. „Narys starynnoyi istoriyi fil’osofiyi”, „Dzvony” 1938, Ch 4–5, s. 202–203.

Woroniecki J., O narodzie i państwie, Przekład z języka łacińskiego R. Maliszewski, Lublin 2004.

Zavhorodniy Yu. Yu., Retseptsiya indiis’koyi filosofiyi v Ukrayini: Liniya ved (1840–1930 rr.), Kyyiv 2013.

Opublikowane

2022-12-15

Jak cytować

Sheremeta, O. (2022). Ідеї політичної філософії Миколи Конрада у релігійно-філософському контексті кінця ХІХ – першої половини ХХ ст.: лібералізм, націоналізм, соціалізм. Galicja. Studia I materiały, (8), 138–168. https://doi.org/10.15584/galisim.2022.8.10

Numer

Dział

ARTYKUŁY i ROZPRAWY