Samoocena studentów pedagogiki a ich empatyczne rozumienie innych ludzi

Autor

  • BARBARA KALINOWSKA-WITEK Doktor habilitowany, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, Wydział Pedagogiki i Psychologii, Instytut Pedagogiki, Zakład Teorii Wychowania, Polska

DOI:

https://doi.org/10.15584/eti.2018.3.12

Słowa kluczowe:

samoocena, empatia, studenci pedagogiki

Abstrakt

Samoocena wpływa na sposób spostrzegania innych ludzi i otaczającego świata. Jeśli jest adekwatna, pozwala człowiekowi właściwie ocenić swoje możliwości i osiągać sukcesy. Samoocena zawyżona prowadzi do podejmowania zadań zbyt trudnych, zaś zaniżona powoduje wycofywanie się i reakcje obronne. W zawodzie pedagoga samoocena pełni ważną funkcję. Wiążąca się z nią samoakceptacja stanowi podstawę akceptowania wychowanków. Ważna jest też umiejętność wczuwania się w sytuację dzieci i młodzieży. Celem przeprowadzonych badań, których wyniki przedstawiono w artykule, było sprawdzenie, czy sposób spostrzegania siebie przez studentów pedagogiki wpływa na ich poziom empatii wobec innych ludzi

Pobrania

Opublikowane

2018-09-30

Jak cytować

KALINOWSKA-WITEK, B. (2018). Samoocena studentów pedagogiki a ich empatyczne rozumienie innych ludzi. Journal of Education, Technology and Computer Science, 25(3), 97–102. https://doi.org/10.15584/eti.2018.3.12

Numer

Dział

WYBRANE PROBLEMY EDUKACJI FORMALNEJ I NIEFORMALNEJ