Lokalizacja kontroli adolescentów a korzystanie z internetu

Autor

  • GRZEGORZ POLAŃSKI Magister, Uniwersytet Rzeszowski, Wydział Pedagogiczny, Katedra Pedagogiki Medialnej, Polska

DOI:

https://doi.org/10.15584/eti.2018.3.35

Słowa kluczowe:

poczucie lokalizacji kontroli, adolescent, uzależnienie od internetu

Abstrakt

Teoria poczucia kontroli należy do szerszego kręgu kategorii teoretycznych – uczenia się społecznego. Jej twórca, Rotter, zakłada, że niektóre osoby są przekonane, że to one są kowalami własnego losu, natomiast inne przypisują swoje życie czynnikom zewnętrznym. Artykuł zawiera krótką prezentację teorii poczucia kontroli, która stała się inspiracją do badania zależności pomiędzy sposobem korzystaniem z internetu a wewnątrzsterownością lub zewnątrzsterownością adolescentów. Podczas diagnozy skorzystano z Kwestionariusza do Badania Poczucia Kontroli – wersja zrewidowana Grażyny Krasowicz-Kupis i Anny Wojnarskiej przeznaczonego dla diagnozowania nastolatków oraz Testu Uzależnienia od Internetu autorstwa Kimberly Young. Badanie jest próbą weryfikacji założenia zawartego w teorii cech, która sugeruje, że osoby z zewnętrznym umiejscowieniem kontroli przejawiają tendencje do uzależnienia od internetu.

Opublikowane

2018-09-30

Jak cytować

POLAŃSKI, G. (2018). Lokalizacja kontroli adolescentów a korzystanie z internetu. Journal of Education, Technology and Computer Science, 25(3), 245–250. https://doi.org/10.15584/eti.2018.3.35

Numer

Dział

SELECTED PROBLEMS OF SCHOOL EDUCATION