Infografiki – nowy trend wizualizacji informacji wspomagający procesy edukacyjne

Autor

  • MIROSŁAWA KOŁOWSKA-GAWIEJNOWICZ Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Wydział Matematyki i Informatyki, Zakład Teorii Obliczeń, Polska
  • BARBARA KOŁODZIEJCZAK Uniwersytet Medyczny im. K. Marcinkowskiego w Poznaniu, Wydział Lekarski II, Katedra Informatyki i Statystyki, Polska
  • IDZI SIATKOWSKI Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu, Wydział Rolnictwa i Bioinżynierii, Katedra Metod Matematycznych i Statystycznych, Polska
  • PAWEŁ TOPOL Uniwersytet im. A. Mickiewicza w Poznaniu, Wydział Studiów Edukacyjnych, Pracownia Edukacyjnych Zastosowań Informatyki, Polska
  • JAN ZYCH Uniwersytet im. Jana Kochanowskiego w Kielcach, Wydział Nauk Społecznych, Katedra Bezpieczeństwa Narodowego, Polska

DOI:

https://doi.org/10.15584/eti.2018.2.18

Słowa kluczowe:

infografika, esej, szablony infografik, edukacja

Abstrakt

Infografika cieszy się coraz większą popularnością w różnych dziedzinach przekazu informa-cji, wiedzy lub prezentacji danych. Ciekawa, a często zaskakująca lub humorystyczna oprawa graficzna sprawia, że treść skupia uwagę i zapada w pamięć czytelnika. Oto przyczyny, dla któ-rych autorzy postanowili przyjrzeć się bliżej temu rodzajowi grafiki, koncentrując się na możliwo-ści jej wykorzystania w procesie edukacji. Zwięzła graficzna forma przekazu dobrze dopasowuje się do sposobu percepcji i preferencji współczesnego odbiorcy. Jednakże, z drugiej strony, krótka forma wymusza na twórcy dużą selekcję treści i pomysł na ich atrakcyjną prezentację. W szkol-nych podręcznikach można znaleźć kontrprzykłady na poprawne wykorzystanie potencjału eduka-cyjnego, które daje tego typu grafika. Artykuł wprowadza czytelnika w świat budowy infografik, wskazując istotną rolę eseju, na którym osnuta jest treść przekazu, nie tylko edukacyjnego. Autorzy zwracają uwagę na ważne składowe grafiki, takie jak: źródła informacji, dane statystyczne, grafiki oraz sposób realizacji treści eseju. Artykuł stanowi krótki przewodnik po infografice prowadząc Czytelnika– od pomysłu po realizację.

Opublikowane

2018-06-30

Jak cytować

KOŁOWSKA-GAWIEJNOWICZ, M., KOŁODZIEJCZAK, B., SIATKOWSKI, I., TOPOL, P., & ZYCH, J. (2018). Infografiki – nowy trend wizualizacji informacji wspomagający procesy edukacyjne. Journal of Education, Technology and Computer Science, 24(2), 138–148. https://doi.org/10.15584/eti.2018.2.18

Numer

Dział

SELECTED PROBLEMS OF SCHOOL EDUCATION

Inne teksty tego samego autora