Aspekty edukacyjne wirtualnych światów. Aplikacja Second Life

Autor

  • PAWEŁ TOPOL Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Wydział Studiów Edukacyjnych, Polska
  • WOJCIECH KOWALEWSKI Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Wydział Nauk Geograficznych i Geologicznych, Polska
  • IWONA MOKWA-TARNOWSKA Politechnika Gdańska, Centrum Języków Obcych, Polska
  • PIOTR LESZCZYŃSKI Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny w Siedlcach, Wydział Przyrodniczy, Polska
  • MIROSŁAWA KOŁOWSKA-GAWIEJNOWICZ Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Wydział Matematyki i Informatyki, Polska
  • IDZI SIATKOWSKI Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu, Wydziału Rolnictwa i Bioinżynierii, Polska
  • ANNA REN-KURC Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Wydział Matematyki i Informatyki, Polska

DOI:

https://doi.org/10.15584/eti.2017.2.35

Słowa kluczowe:

światy wirtualne, środowiska wirtualne 3D, Second Life, awatar, edukacja, kształcenie zdalne, nauka języka, wirtualna turystyka, statystyka Second Life

Abstrakt

Artykuł koncentruje się na trójwymiarowych środowiskach wirtualnych i ich funkcjonalności edukacyjnej na przykładzie świata Second Life. Wbrew opiniom pojawiającym się od czasu do czasu w literaturze przedmiotu światy wirtualne 3D nie odchodzą w przeszłość, przynajmniej nie w sektorze edukacyjnym. Autorzy artykułu próbują to wykazać, przedstawiając różne aspekty Second Life w zastosowaniach dydaktycznych, naukowych, a także kulturowo-poznawczych. Tytułem wprowadzenia została przedstawiona konstrukcja logiczna światów wirtualnych. Następnie zostały przybliżone wybrane aspekty infrastruktury i nawigacji w świecie wirtualnym. Odrębna część poświęcona jest wątkowi polskiemu, a mianowicie polskim wyspom, co zostało poparte krótką analizą statystyczną z perspektywy użytkownika. W kolejnej części zostały omówione afordancje świata wirtualnego 3D na przykładzie nauki języków obcych. Jest tam mowa o edukacji językowej na przykładach zarówno nieformalnych i okazjonalnych, jak i zinstytucjonalizowanych i sformalizowanych. Autorzy zwracają też uwagę na wirtualne realizacje obiektów i miejsc o charakterze kulturalnym lub turystycznym. Artykuł wieńczy krótka analiza opinii na temat światów wirtualnych typu Second Life oparta na literaturze przedmiotu.

Pobrania

Opublikowane

2017-03-30

Jak cytować

TOPOL, P., KOWALEWSKI, W., MOKWA-TARNOWSKA, I., LESZCZYŃSKI, P., KOŁOWSKA-GAWIEJNOWICZ, M., SIATKOWSKI, I., & REN-KURC, A. (2017). Aspekty edukacyjne wirtualnych światów. Aplikacja Second Life. Journal of Education, Technology and Computer Science, 20(2), 262–277. https://doi.org/10.15584/eti.2017.2.35

Numer

Dział

PROBLEMY EDUKACJI MEDIALNEJ

Inne teksty tego samego autora