Szkoła jako miejsce wsparcia w trudnych sytuacjach

Autor

  • MARIA KOCÓR Doktor, Uniwersytet Rzeszowski, Wydział Pedagogiczny, Zakład Pedagogiki Ogólnej i Metodologii, Polska

DOI:

https://doi.org/10.15584/eti.2018.1.28

Słowa kluczowe:

szkoła, uczeń, nauczyciel, stres, zaufanie, wsparcie

Abstrakt

Tematyka artykułu wpisuje się w przedmiot zainteresowań pedagogiki szkoły. Autorka, po-wołując się na literaturę zagadnienia, jak też wyniki własnych badań empirycznych dotyczących stresu uczniowskiego i nauczycielskiego, wychodzi z założenia, że często te podmioty wymagają wsparcia i zrozumienia. Sytuacje stresowe są powodowane „doświadczaniem” instytucjonalnej i społecznej codzienności szkoły. W podjętych rozważaniach autorka poszukuje odpowiedzi na pytania: W jakim stopniu szkoła jest miejscem wsparcia dla jej podmiotów? Czy są oni gotowi do wspierania się w trudnych sytuacjach? Podczas analizy wyników badań prowadzonych wśród uczniów i nauczycieli pojawia się niepokój o klimat szkoły i harmonię między jej instytucjonal-nym a społeczno-kulturowym wymiarem. Jak inaczej pomyśleć szkołę i zbudować w niej dobry klimat? To pytanie wyznaczające twórcze pomysły i kolejne reformy szkoły.

Opublikowane

2018-03-30

Jak cytować

KOCÓR, M. (2018). Szkoła jako miejsce wsparcia w trudnych sytuacjach. Journal of Education, Technology and Computer Science, 23(1), 218–224. https://doi.org/10.15584/eti.2018.1.28

Numer

Dział

SELECTED PROBLEMS OF SCHOOL EDUCATION