Relacje w rodzinie i postrzegane wsparcie społeczne jako predyktory nieuczciwości akademickiej

Autor

  • ANNA WOŁPIUK-OCHOCIŃSKA Doktor, Uniwersytet Rzeszowski, Wydział Pedagogiczny, Zakład Psychologii, Polska

DOI:

https://doi.org/10.15584/eti.2018.1.42

Słowa kluczowe:

nieuczciwość akademicka, oszustwo akademickie, uczciwość, relacje rodzinne, wsparcie społeczne, autonomia–kontrola

Abstrakt

Zachowania nieuczciwie w praktyce akademickiej stają się coraz bardziej powszechnym pro-blemem. Ich uwarunkowania mają zarówno charakter motywacyjno-osobowościowy, jak i spo-łeczny. W niniejszym artykule przedstawiono wyniki analiz badań przeprowadzonych na 257 studentach podkarpackich uczelni na temat predyktorów nieuczciwości akademickiej w postaci społecznego wsparcia i relacji w rodzinie. Okazuje się, że wsparcie nauczycielskie i autonomia w rodzinie obniżają tendencje do oszukiwania w szkole, natomiast wysoki poziom tożsamości w rodzinie i poczucie wsparcia rówieśniczego podwyższają ryzyko zachowań nieuczciwych.

Opublikowane

2018-03-30

Jak cytować

WOŁPIUK-OCHOCIŃSKA, A. (2018). Relacje w rodzinie i postrzegane wsparcie społeczne jako predyktory nieuczciwości akademickiej. Journal of Education, Technology and Computer Science, 23(1), 314–320. https://doi.org/10.15584/eti.2018.1.42

Numer

Dział

SELECTED PROBLEMS OF SCHOOL EDUCATION