Graficzny zapis graniastosłupa obserwowanego przez dzieci w wieku 6–9 lat

Autor

  • EWA PIWOWARSKA Akademia im. Jana Długosza w Częstochowie, Wydział Pedagogiczny, Instytut Edukacji Przedszkolnej i Szkolnej, Polska

DOI:

https://doi.org/10.15584/eti.2017.4.18

Słowa kluczowe:

dziecko, obserwacja, rysunek, graniastosłup, badania pilotażowe

Abstrakt

Postrzeganie wzrokowe umożliwia człowiekowi podejmowanie codziennych działań, w tym aktywności polegających na odtwarzaniu za pomocą języka plastyki obserwowanych przedmiotów. Celem prowadzonych badań odnoszących się do umiejętności graficznego zapisu graniastosłupa foremnego trójkątnego stało się ustalenie przebiegu rozwoju rysunkowych obrazowań tejże bryły znajdującej się w polu widzenia obserwatora. Obrana metoda analizy dokumentów, jakimi stały się rysunki dzieci w wieku 6–9 lat, pozwoliła wskazać charakterystyczne cechy tworzonych graficznych zapisów. Problemem zasadniczym stało się pytanie o przebieg zachodzących w poszczególnych grupach wiekowych badanych dzieci zmian w rysunkowych obrazach obserwowanego graniastosłupa. Istotne było ustalenie rysunkowych jego modeli oraz przebiegu zmian odnoszących się do stosowanej kolorystyki i występujących perspektyw (ujęcia płaskie, przestrzenne, perspektywa topograficzna).

Opublikowane

2017-12-15

Jak cytować

PIWOWARSKA, E. (2017). Graficzny zapis graniastosłupa obserwowanego przez dzieci w wieku 6–9 lat. Journal of Education, Technology and Computer Science, 22(4), 141–146. https://doi.org/10.15584/eti.2017.4.18

Numer

Dział

SELECTED PROBLEMS OF SCHOOL EDUCATION