Szkolny program mediacyjny jako narzędzie zapobiegania przemocy w szkole

Autor

  • MAGDA URBAŃSKA Doktor, Uniwersytet Rzeszowski, Wydział Pedagogiczny, Katedra Nauk o Rodzinie, Polska

DOI:

https://doi.org/10.15584/eti.2018.4.64

Słowa kluczowe:

mediacje szkolne, przemoc, profilaktyka przemocy

Abstrakt

Przemoc i agresja należą do zjawisk coraz częściej spotykanych także w środowisku szkolnym. Za pomocą agresji fizycznej rozwiązywane są różne konflikty uczniowskie, przemoc uwidacznia się również w dręczeniu i prześladowaniu szkolnych kolegów. W artykule zaprezentowany został jeden ze sposobów stosowanych w profilaktyce przemocy w szkole, jakim są mediacje prowadzone w postaci mediacji szkolnych i/lub mediacji rówieśniczych. Mediacja uczy konstruktywnego rozwiązywania konfliktów, bez użycia przemocy, w oparciu o dialog i współpracę na rzecz znalezienia korzystnego dla jej uczestników rozwiązania problemu. Szkolne programy mediacyjne to narzędzie rozwiązywania nie tylko konkretnych konfliktów szkolnych, ale też sposób na rozwijanie umiejętności komunikowania się całej społeczności szkolnej i szansa na zmianę podejścia do konfliktów: odejścia od stylu rywalizacyjnego na rzecz stylu nastawionego na współdziałanie i twórcze poszukiwanie wspólnego rozwiązania.

Pobrania

Opublikowane

2018-12-15

Jak cytować

URBAŃSKA, M. (2018). Szkolny program mediacyjny jako narzędzie zapobiegania przemocy w szkole. Journal of Education, Technology and Computer Science, 26(4), 442–447. https://doi.org/10.15584/eti.2018.4.64

Numer

Dział

WYBRANE PROBLEMY EDUKACJI INKLUZYJNEJ