Autorytet nauczyciela w przededniu reform oświatowych

Autor

  • MARIA KUZIN Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Jana Grodka w Sanoku, Zakład Pedagogiki, Polska

DOI:

https://doi.org/10.15584/eti.2017.2.21

Słowa kluczowe:

degradacja wartości, postęp cywilizacyjny, autorytet nauczyciela, fundament edukacji, kompetencja, wiedza, empatia, kryzys rodziny, wyzwania edukacyjne, reforma oświaty, budowanie autorytetu

Abstrakt

Żyjemy w czasach szybkiego postępu i rozwoju cywilizacyjnego, które nie sprzyjają kształtowaniu się poczucia bezpieczeństwa i stabilizacji życiowej ludzi. Powszechnie zauważa się również degradację wartości, które do niedawna funkcjonowały w świadomości społecznej i związane były z takimi instytucjami, jak: szkoła, Kościół, rodzina, państwo. Zachwianiu uległ także wizeru-nek współczesnego nauczyciela, który dotychczas był postrzegany jako fundament edukacji i wychowania. Zadajemy sobie pytanie o to, jaki powinien być nauczyciel, aby sprostać wymaganiom współczesnych czasów, jak budować na nowo autorytet nauczyciela. Z jednej strony uczniowie chcieliby, aby ich nauczyciel wykazywał się: otwartością, opie-kuńczością, życzliwością, tolerancją i sprawiedliwością, z drugiej strony, aby posiadał wiedzę i był twórczy. Nauczyciele stawiają na kompetencję, wymagania, otwartość. Uczniowie zatem chcieliby nauczyciela idealnego, który zastąpiłby im również rodziców. Opinie takie wskazują na powolny kryzys rodziny i niespełnianie przez nią funkcji związanych z wychowaniem i opieką nad dziećmi. Dodatkowo nadchodząca reforma oświaty wymaga znów kolejnego wysiłku nauczycieli, by mogli sprostać nowym wyzwaniom edukacyjnym. Zatem trzeba czasu i zbudowania nowego fundamentu, aby zachwiany autorytet nauczyciela na nowo tworzyć.

Opublikowane

2017-03-30

Jak cytować

KUZIN, M. (2017). Autorytet nauczyciela w przededniu reform oświatowych. Journal of Education, Technology and Computer Science, 20(2), 167–173. https://doi.org/10.15584/eti.2017.2.21

Numer

Dział

SELECTED PROBLEMS OF SCHOOL EDUCATION